Feia anys que se’n parlava dins del sector i, per fi, ja té nom: Biomarket. Ja s’ha posat la primera pedra i fins i tot té data d’inauguració: principis del 2020. El nou mercat bio comercialitzarà sobretot fruites i hortalisses, en vint-i-dues parades i vuit mòduls per a productors locals i també hi haurà punts de venda d’altres aliments frescos (com, per exemple, productes carnis).

Mercabarna té una previsió de captació inicial de negoci del 20% (23.662 tones/any) del total de fruita i hortalissa ecològica comercialitzada a Catalunya. La penetració en el mercat arribarà previsiblement al 50% (78.100 tones/any) a partir de 2031. L’adjudicació d’espais del Biomarket es farà a través d’un concurs públic que tindrà lloc durant el 2019.

El Consell Català de la Producció Agrària Ecològica (CCPAE), que té la funció d’auditar i de certificar les empreses que comercialitzen productes agroalimentaris ecològics a Catalunya, hi tindrà un espai i oferirà, per tant, la seva garantia de qualitat.

Mercabarna ha posat la primera pedra del primer mercat majorista d’aliments frescos ecològics de l’Estat espanyol, que ha estat dissenyat, per un costat, per donar resposta a la demanda creixent d’aliments ecològics per part de la ciutadania de Catalunya i, per l’altre, per l’aposta de la ciutat de Barcelona com a signatària del pacte de Milà per a un model alimentari sa i sostenible. Mercabarna aposta per posar en valor la comercialització d’aquests aliments i facilitar-ne així la distribució.

Mercabarna construeix Biomarket amb 5 objectius clau:

  • Apropar aquests productes a les persones de Catalunya que volen consumir aliments ecològics a través dels seus centres de compra habituals, el comerç detallista i la restauració (HORECA).
  • Donar resposta a la creixent aposta actual del sector majorista i de l’agricultura de proximitat per aquest tipus d’aliments construint un mercat que, com que concentrarà l’oferta d’aquests productes, els donarà més visibilitat
  • Agrupar les empreses majoristes que comercialitzen aquests aliments en un mateix recinte per promoure la competència entre si i, per tant, la varietat d’oferta i una relació qualitat-preu més bona per als ciutadans.
  • Facilitar als petits i mitjans productors locals ecològics que puguin comercialitzar els seus productes en bones condicions, perquè siguin viables econòmicament.
  • Oferir unes instal·lacions específiques per a aliments biològics i agrupar l’oferta d’aquests productes en un recinte que facilitarà els controls higienicosanitaris, els d’etiquetatge de certificació de producte ecològic i els de traçabilitat.

El mercat majorista bio segueix el concepte i disseny d’èxit de la resta de mercats de Mercabarna, amb un passadís central i parades per a la venda majorista als dos costats. Cada lateral disposa de molls i zona de càrrega i descàrrega. A la zona interior de l’accés principal del mercat s’ubicarà un espai per a la venda directa d’agricultors locals.

Les característiques principals del Biomarket són:

  • Superfície total del mercat: 8.900 m2 (incloent àrea de càrrega i descàrrega de tràilers)
  • Superfície edificada: 5.180 m2
  • Superfície comercial: 2.568 m2 (parades de venda majorista i zona de venda directa de petits agricultors locals)
  • 22 parades de venda majoristes: 18 de les quals de 130 m2 útils, i 4 més de 57 m2
  • Zona per a la venda directa de 8 petits productors locals
  • Passadís central de compradors de 6,5 m d’ample
  • Zones logístiques de càrrega i descàrrega
  • Inversió total: 4.977.000 €