mercat-de-la-terra

“Barcelona necessita i demana un mercat setmanal de productes bons, nets, justos i propers”. Amb aquestes paraules presenta el president de Slow Food Barcelona, Daniele Rossi, el Mercat de la Terra del Poble-sec. Després de més de nou anys treballant per aconseguir presència fixa a la capital catalana, aquest moviment de mercats de pagesos, productors i artesans local ha aconseguit, per fi, fixar els dissabtes com a dia de mercat al Poble-sec, amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona. I l’impuls ha estat, de fet, popular: en Daniele i la Chiara Bombardi, responsables del moviment a Barcelona, expliquen que ha estat la demanda de la gent del barri de transformar aquest model de mercat ambulant de mensual a setmanal per poder-hi trobar tots els productes frescos necessaris per fer la compra de forma regular que ha pogut acabar convertint-la en realitat. Un mercat que ha esdevingut un potent element de dinamització al barri, amb un tarannà molt lúdic i didàctic gràcies als tallers i a les activitats paral·leles que es fan al voltant del Mercat (foodtrucks, espai infantil o tallers diversos sobre sobirania alimentària).

El Poble-sec és un barri que no té mercat propi i on el Mercat de la Terra no pretén competir amb els petits comerços, sinó “sumar, complementar i enriquir el comerç local”, expliquen els organitzadors. De fet, el gran valor diferencial del mercat serà que tots els productes que s’hi venguin seran de Km0 o de proximitat (no n’hi haurà de més enllà de la frontera catalana), i no hi haurà espai per als transgènics o la revenda. Els productes que s’hi podran comprar tindran l’aval del moviment Slow Food, una xarxa internacional de consum de proximitat que fixa uns estàndards de qualitat molt elevats i que garanteix que tots els seus productes estan basats en els aliments locals de bona qualitat, de temporada, obtinguts amb processos tradicionals respectuosos amb el medi ambient i el treball de la terra, i que tinguin un preu just, tant per qui els compra com per a qui els produeix.

Es tracta majoritàriament de productes d’alta qualitat provinents d’artesans amb produccions petites que aposten per la venda directa i que volen evitar la llarga cadena de la distribució industrial. Però, perquè això sigui possible, “cal que els productors puguin trobar una xarxa de consumidors prou àmplia que integri particulars però, sobretot, restaurants que combreguin amb aquesta filosofia” diu el xef Sergi de Meià, defensor incondicional de la cuina de Km0.

A la roda de premsa de presentació del format setmanal del Mercat de la Terra, Rossi ha aprofitat per recordar la dificultat amb què s’enfronta per trobar pescadors que ofereixin producte salvatge, sostenible i proper. “El de la pesca és segurament el sector que hem d’anar a buscar més lluny de Barcelona. Ho vam provar amb en Ramon Tarridas de Sant Pol de Mar, però ha deixat de pescar per muntar restaurant propi. De tota manera, hem tingut la sort de trobar un pescador del Delta de l’Ebre que ens oferirà peix fresc i boníssim cada setmana”. La fruita i la verdura que hi trobareu, en canvi, prové majoritàriament del camp agrari del Baix Llobregat.

Marta Costa
Marta Costa

Periodista i Postgrau en Comunicació Alimentària.
Coordinadora de continguts d'Etselquemenges.

  @marta_coor