En Jordi desborda energia. Parla de pressa, es mou d’un cantó cap a l’altre, gesticula sense parar. El discurs dinàmic acompanya aquest periodista radiofònic que tan aviat està fent tertúlia esportiva a Rac1, com impartint cursos per aprendre a parlar bé en públic, o descrivint els viatges que fa pel món. Ha recorregut Nova Zelanda, Austràlia, Tailàndia, Amèrica del Sud, Laos, Cambodja, Vietnam… “Va ser de viatge quan vaig començar a agafar consciència sobre el tema de l’alimentació. Viatjava amb un grup de ioguis que tenien molta cura de la salut, el cos i la ment, i vaig començar a canviar hàbits”. Esportista de mena, practica futbol, bàsquet, surf, però encara té un repte pendent amb el ioga. “Reconec que tinc prejudicis: el veig massa relaxant per a mi”. Després de deixar-se influir per la cuina asiàtica, va tornar a Barcelona a continuar batallant amb el periodisme i la comunicació.

JordiGracia2

Com va canviar l’alimentació després dels teus viatges?

Vaig introduir la cuina al vapor –per mantenir les propietats, nutrients i sals minerals dels aliments– vaig incrementar la ingesta de fruita i verdura crua i ara bec més te verd que abans, també. Una altra cosa que he fet és tirar cap a les llavors i cereals integrals; i deixar enrere els refinats. També controlo el sucre. I mira que m’agraden els dolços, eh?

I aquí a la terrassa hi tens un hort!

Sí! Fa un any que el tinc, aproximadament. Encara estic “en període de proves”, perquè no sóc cap expert. Els meus pares tenen una masia i allà sí que hi tenen un hort; jo em volia començar a introduir en la matèria sense haver-me de desplaçar a cals pares. M’agrada cuinar i sóc molt pràctic, i si puc conrear hortalisses pròpies, millor!

JordiGracia8

Què hi has conreat?

Cebes, alls, api, bledes, bròquil, escarola… una mica les hortalisses de la temporada. L’hort és petit i no em dóna gaire feina!

He deixat els cereals refinats i el sucre. El meu repte és aprendre a cuinar postres saludables

Com ha evolucionat la teva manera de menjar?

Clarament cap a tenir en compte la salut. Cuino de gust, però també ho faig per supervivència. El meu lema és mantenir-me vital tant de temps com pugui! És veritat que amb la crisi no es pot sortir tant com abans a sopar fora; llavors cal millorar les habilitats culinàries per poder fer les trobades a casa. Els restaurants de menjar ecològic els trobo una mica cars, i en canvi a casa et pots muntar els plats com vulguis. A més del que em dóna l’hort, tinc un pagès de confiança que em porta cada setmana un cistell de verdura i fruita ecològica. Ara bé, si quedo amb un amic que no està tan conscienciat amb l’alimentació com jo, no li escalfo el cap. Aquell dia faig una excepció i dino el que calgui.

JordiGracia1

Abans comentaves que, mentre viatjaves, vas aprendre a optimitzar molt el poc pressupost que duies a la butxaca. Com apliques aquesta tècnica amb la filosofia de menjar sa?

Com que no ho puc comprar absolutament tot eco, el que faig és tenir en compte els aliments que són més permeables i menys impermeables als químics i als tòxics. Per exemple, sé que el bròquil no absorbeix tant els tòxics com la ceba. Llavors, el bròquil si no és eco no passa res. Ara bé, la ceba intento que sigui ecològica. La magrana és molt impermeable als tòxics, com el plàtan o la taronja: per tant, si no són eco no és tan greu. En canvi, n’hi ha d’altres, com les pomes, que són més sensibles als tòxics i els absorbeixen més. Les pomes han de ser ecològiques o les hem de pelar. Si vull aprofitar la pell de la mandarina o de la taronja per fer pastissos, llavors també han de ser ecològiques, perquè la pell rep els herbicides.

D’acord.

També em preocupa molt la manera de fer els aliments; la cocció de cada aliment. M’inquieta molt fins a quin punt l’oli s’ha de passar per la paella per cuinar. Miro d’evitar fregits, però cuino coses a la planxa: això sí. M’agrada cuinar verdures al vapor, a l’estil asiàtic. El bròquil sé que si el bulls durant molta estona perd nutrients, i m’he acostumat a fer-lo al wok, amb vapor a foc lent. M’agrada cuinar amb calma i m’ho puc permetre, perquè treballo força des de casa.

JordiGracia6

Veig que tens molts llibres sobre alimentació saludable i contra les malalties degeneratives. 

Sí, fa poc a un familiar proper li han detectat un càncer i tota la família ens hem bolcat per saber què podem fer per ajudar. Estem estudiant els aliments amb potencial antitumoral i anticancerigen: vegetals de fulla verda, ceba, espècies com la cúrcuma, controlar molt el sucre i la sal… Jo tinc sovint al cap els cinc aliments que si prens regularment fas bona feina per a la salut…

Quins són?

El bròquil, el te verd, l’oli de lli (o les llavors de lli), la cúrcuma i la civada.

I l’oli d’oliva!

Sí, també, el posaríem a la llista! [Riu.] Ara estic llegint molt sobre la teràpia Gerson, que busca regenerar el cos malalt a partir de l’aportació de certs nutrients i que vol, també, augmentar l’oxigenació de la circulació sanguínia. Aquesta teràpia estimula el metabolisme i el sistema immunitari, activa els òrgans depuradors (fetge i ronyons) i fa, de retruc, que s’eliminin millor els tòxics que el cos pugui haver acumulat.

JordiGracia4

Interessant!

És una teràpia que posa molt d’èmfasi en la ingesta –fonamentalment– de verdura i fruita crua, deixa de banda els greixos i redueix molt el consum de sal, augmenta vitamines, fitonutrients, antioxidants i minerals que rep l’organisme. Els aliments prohibits –seguint les indicacions de Gerson– són sucre, lactis, alcohol, blat, cafè i te, peix i carn, soja i fruita seca, per resumir-ho.

I tot ecològic, esclar.

Sí, sí. Si l’únic que menges són verdures i fruites perquè tens un càncer, que siguin sense pesticides, sisplau!

Evident!

Vols saber quin és el meu plantejament per menjar ecològic? Jo sóc molt feliç i ho vull continuar sent durant molt de temps. M’ho passo molt bé a la vida i vull viure molts anys i amb bona salut! I per això menjo sa. També m’agrada molt l’esport i, per poder mantenir aquest ritme àgil, necessito una alimentació que m’ajudi. Si alimentant-te bé, tens més garanties de gaudir de la vida, perquè no ho hauries de fer?

JordiGracia5

Què has après?

Un munt de coses! Només tenint la mentalitat oberta i un mínim interès, evidentment! He après que el te verd no cal infusionar-lo quan l’aigua està bullint, sinó que cal esperar uns minuts per aprofitar-ne millor les propietats. He après a controlar els desitjos i a fer sacrificis: a mi m’encanta la carn vermella, però ara només en menjo si és un esdeveniment especial o una festa. He apostat per fer canvis d’hàbits i tenir una alimentació més sana, i estic molt content d’haver-ho fet! També he après a combinar millor els aliments: saber que barrejar hidrats i proteïna animal no va bé, saber l’ordre en què cal menjar els aliments: com ara la fruita abans que la resta d’aliments… I tampoc no m’obsessiono amb els últims avenços, tendències o modes. Vaig fent. Em vaig informant, però prefereixo tenir quatre coses bàsiques clares i saber-les aplicar que no atabalar-me amb massa informacions noves.

He après és identificar els aliments que em produeixen benestar i els que em fan mal

Com encares el primer àpat del dia?

Amb fruita fresca, civada amb una mica de iogurt i de vegades m’hi poso una mica de mel. Tinc pendent de comprar-me una liquadora per fer-me sucs verds; de moment menjo la fruita tal qual. El dinar i el sopar generalment són verdures al vapor combinades amb arròs o amb llegums: m’encanten les llenties i la civada! També menjo peix blau, de tant en tant! De carn en menjo excepcionalment.

JordiGracia3

Tens cap vici?

Tinc dos vicis! Un són els dolços. Quan tingui una mica de temps tinc pendent aprendre a fer receptes de dolços saludables!

I l’altre?

M’agrada molt el formatge i miro de comprar-ne poc però bo: ecològic i de cabra. Sé que no és bo abusar-ne perquè conté molts greixos! El que he après és a identificar els aliments que em produeixen benestar o malestar. Si alguna cosa és molt bona al paladar però després provoca una mala digestió o una migranya, la descarto. Intento establir relacions sobre què menjo, com ho menjo i com m’afecta. Així vaig experimentant i descobrint què em va bé. Abans em prenia entre dos i tres cafès al dia i ara me’n prenc un com a màxim. I en gaudeixo el triple! Menjar així m’ha proporcionat dos beneficis: gaudeixo més de les coses prohibides o excepcionals (com ara el moment del cafè, o si algun dia menjo alguna cosa extraordinària) i m’he acostat a gustos nous; a banda que menjar així m’aporta una energia i un benestar que em compensa els canvis.

Amb què més t’agradaria experimentar?

M’agradaria aprendre a fer germinats a casa i també voldria tastar l’all negre! Voldria saber-me fer orxata natural, perquè les que venen porten molts sucres… però necessito encara els instruments i tenir el coneixement. Un dia d’aquests m’apuntaré a algun curs! La meva filosofia és trobar l’equilibri: si vaig molt de bòlit i em ve de gust una orxata que no em puc fer a casa, m’estimo més comprar-la a un productor de confiança.

Laura Basagaña
Laura Basagaña

Periodista

  @LauraBasagana