1. SITUACIÓ DE PARTIDA

L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), entre els seus objectius i responsabilitats, té la missió de contribuir a la conscienciació de l’opinió pública respecte als avantatges del transport públic col·lectiu i de les modalitats de mobilitat més sostenibles i segures pel que fa a l’ús massiu del vehicle privat a l’entorn metropolità.

Amb aquesta finalitat, des de l’AMB es creu convenient fer accions de promoció de l’ús de la bicicleta per fomentar aquesta pràctica entre els ciutadans.

Aquestes mateixes paraules ja les dèiem l’any 2014 i, tot i que hem avançat, encara queda molt camí per recórrer:

Dades actuals

Bicicleta

• Avui dia, el percentatge de població que declara que utilitza la bicicleta en els seus desplaçaments habituals és el del 4% a la ciutat de Barcelona, i a l’àrea metropolitana és el 1,8%.

Evolució mobilitat activa àrea metropolitana de Barcelona (2019-2021).

• A mesura que l’àmbit de residència s’allunya de Barcelona, augmenta l’ús del vehicle privat, en detriment de la bicicleta.
• Malgrat les percepcions que la bicicleta i els patinets (Vehicles Mobilitat Personal) estan guanyant terreny a les ciutats, sobretot per les notícies negatives i l’impacte visual, el cert és que s’està mantenint força estable.
• La satisfacció dels ciutadans que ara com ara es desplacen en bicicleta privada és alta:
BCN (8,7), 1a corona (8,8) i resta d’àmbit AMB (8,7).
Connotacions de perillositat: la bicicleta, amb una valoració de 3,9 de mitjana, està per sota dels patinets i les motos, però per davant dels altres mitjans de transport.

Tots els mitjans de transport

Els desplaçaments:
o La mitjana dels desplaçaments diaris que fa una persona és de 3,5.
o La població de 16 a 29 anys, i en especial les dones d’aquesta franja d’edat, són les que augmenten més la mitjana de desplaçaments.
o El 5,3% dels desplaçaments de les persones són multimodals, és a dir, formats per més d’una etapa i es realitzen mitjançant la combinació de més d’un mitjà de transport. El transport públic és el mode amb més multimodalitat.
o En els desplaçaments per motiu de feina o d’estudis (mob.ocupacional) és quan s’utilitzen principalment els mitjans motoritzats, amb el vehicle privat (52,8%) com a prioritari. D’aquí les cues d’entrada i sortida diàries a Barcelona, que han augmentat també per l’anul·lació dels peatges a l’AP-7. En canvi, s’usen més els mitjans actius (60,5%) per motius personals.
o La majoria de persones es desplacen cada dia o bé per anar a treballar o fer gestions en relació amb la feina o per estudiar (17,1%). Però la suma dels altres (38%) són per comprar (10,7%), acompanyar o tenir cura d’altres (8,6%), oci (6,1%) i un 5,3% es desplaça sense rumb fix, pel plaer de passejar. Tot i que els desplaçaments que més augmenten proporcionalment són els de l’oci, salut, seguit dels estudis i feina. Les gestions personals i compres es redueixen un 16% (per l’augment del món online).
o Horaris:
 El 90,7% dels desplaçaments en dia feiner tenen lloc a la franja d’entre les 7:00 h i les 21:00 h.
 L’hora punta de matí es registra entre les 8 i les 10 h, amb el 12,9% dels desplaçaments, i a la tarda entre les 17 i les 20 h, amb un 25% dels desplaçaments.
o Durada percebuda dels desplaçaments:
 La durada mitjana percebuda en dia feiner és de 20,2 minuts.
 La durada entre municipis (30,8 minuts) duplica la d’aquells fets dins dels municipis (15,1 minuts).
 Els desplaçaments fets en transport públic són on s’inverteix més temps (36,1 minuts), seguits del transport privat (20,4 minuts) i la mobilitat activa (15,6 minuts).
 Les diferències disminueixen o s’amplien si parlem de desplaçaments en vehicle privat dins del municipi (11,3 minuts), o si parlem de fer-los en transport públic entre municipis (47,2 minuts).
o Fluxos territorials:
 Els interns (BCN-BCN, 1a corona-1a corona, Resta AMB-Resta AMB) són el 83% dels desplaçaments amb 14,1 milions.
 Connexions internes: BCN, 1a corona i 2a corona sense sortir de l’àmbit AMB, representen el 15,1%, amb 2,6 milions de desplaçaments.
 Connexions exteriors: BCN, 1a corona i 2a corona amb territoris fora de l’AMB, representen l’1,3% amb 220.402 desplaçaments.
 Un 74,1% dels desplaçaments realitzats per persones residents dins l’àmbit AMB tenen l’origen i la destinació en un mateix municipi (intra), mentre que en un 25,9% restant són intermunicipals.

Mobilitat per sexes:
o En la mitjana de desplaçaments no hi ha diferències significatives per sexe (3,53 homes versus 3,48 de les dones).
o On sí que hi ha diferències són en els motius, ja que la mobilitat ocupacional té un pes més important en homes (19,4% versus 15%) que en la personal (35,2% versus 40,7%).
o Les dones es desplacen més que els homes caminant (50,6% i 42,1% respectivament) i en transport públic (17% versus 10,9%) i, en canvi, els homes ho fan més en vehicle privat (43,4% enfront 30,8%), però l’ús de la bicicleta és més elevat entre els homes que entre les dones (6,1% i 1,8%).
o Les dones fan més desplaçaments intramunicipals que els homes (76,9% versus 71,2%).

Mobilitat per edats:
o La població entre 30 i 64 anys és la que té un grau de mobilitat més elevat. A partir dels 65, disminueix de forma significativa.
o La població de 16 a 29 anys és qui més ús fa del transport públic (26,7%), mentre que els majors de 64 anys es mouen bàsicament en mitjans de transport actius (67,6%).
o La població d’entre 30 i 64 anys utilitza amb més freqüència el vehicle privat (42,8%) respecte de la resta de grups d’edat.

Mobilitat segons els estudis acabats:
o A mesura que creix el nivell d’estudis, incrementa el grau de mobilitat (mitjana de desplaçaments).
o L’ús del vehicle privat s’incrementa a mesura que també ho fa el nivell d’estudis acabats.
• En dies laborables, en una metròpolis com Barcelona, on es veu molta circulació de cotxes, el principal mitjà de transport és l’anomenat actiu (a peu, bici, patinet, cadira rodes, altres) que es manté proper al 50%. El segueix el vehicle privat (37%) i el transport públic amb un 14%.
• Canvis en la mobilitat 2021 versus 2020.
o L’ús del transport públic és el que augmenta més (un 24,7%) i en especial augmenta l’ús del metro en un 28,7%. Tot i això, el transport públic en general no ha recuperat els nivells d’ocupació previs a la pandèmia (85-90%).
o El vehicle privat incrementa un 6,8%, especialment la moto i el ciclomotor (11,5%).
o Els mitjans actius es redueixen un 7,5%, mentre que la bicicleta és l’únic mitjà que augmenta (12,4%).

La bicicleta i les distàncies:
o Per trajectes de menys de 5 km, si existeixen els carrils bici o bicivia, la gent es planteja l’ús de la bicicleta.
o Trajectes entre 5-10 km, hi ha d’haver infraestructures favorables, si no, la gent comença a pensar que ja és massa distància.
o A partir de 10 km, tot i l’existència d’infraestructures favorables, l’ús de la bicicleta disminueix considerablement.

Font: EMEF, 2021. Enllaç a l’enquesta de mobilitat en dia feiner. https://iermb.uab.cat/wp-content/uploads/2022/05/EMEF-2021_Informe-Resum-Executiu.pdf

2. OBJECTIUS DE l’AMB EN TERMES DE MOBILITAT SOSTENIBLE

En el passat mandat, i en l’actual, l’AMB està treballant fermament per lluitar contra la contaminació atmosfèrica, frenar l’avenç del canvi climàtic i disminuir les desigualtats socials. En aquests objectius tan ambiciosos, la mobilitat sostenible hi té un paper fonamental, i augmentar la presència de la bicicleta com a mitjà de transport diari, n’és un de rellevant. L’AMB vol impulsar l’ús de la bicicleta i aconseguir que els usuaris que utilitzen la bicicleta ocasionalment, s’ho plantegin com el seu mitjà de transport diari (*), i fins i tot aconseguir més massa crítica encara.

(*) Si tenim en compte l’últim baròmetre de la bicicleta, realitzat a escala estatal, se’ns confirma que el ciclista ocasional ja s’està passant a fer-ne ús cada dia.
Ciclistes habituals, any 2019, 23,3%. Any 2022, 32,5%.

Ens agradaria acabar la legislatura vinent (2023-2027) amb una presència de la bicicleta per a cada dia del 7-8% i, l’any 2030, arribar al 10%.

3. QUÈ HA CANVIAT DARRERAMENT EN L’ÀMBIT DE L’AMB, QUE PUGUI AFAVORIR L’AUGMENT DELS DESPLAÇAMENTS EN BICICLETA?

Bicibox, l’aparcament segur per a bicicletes. Servei gratuït present ja a 21 poblacions de l’àrea metropolitana de Barcelona, amb més de 180 estacions, amb 2.300 places i que té ja més de 18.000 usuaris. Els seus emplaçaments són estratègics, perquè estan a prop d’equipaments i en connexió amb altres mitjans de transport col·lectius (metro, FGC, Rodalies i el Tram). https://www.bicibox.cat

Bicivia: és la xarxa d’eixos pedalables metropolitans, definida i dissenyada per l’AMB i els 36 municipis metropolitans, per fer viable el fet de moure’t per tot el territori en bicicleta. Previstos inicialment 414 km, que acabaran sent 507 km. Avui dia hi ha construïts 329 km, que significa quasi el 65% de tota la xarxa.

Altres dades rellevants:
o Entre el 2019 i el 2021, aquesta xarxa ha vist incrementat el seu ús global en dia feiner un 49%, cosa que demostra el potencial de creixement de la mobilitat ciclista a l’entorn metropolità. Mentre que en el mateix període, l’augment global ha estat d’un 20%.
o El creixement més gran es registra a la #Bicivia1, que correspon a l’eix entre Castelldefels fins a Montgat; passant per Gavà, Viladecans, el Prat de Llobregat, Barcelona i Badalona. El que anomenem front marítim.
o Si fem una anàlisi per tipus de vehicle, l’ús de les bicicletes ha augmentat un 34 % i el dels patinets un 123%.
o Així i tot, les bicicletes representen actualment el 66% del total de fluxos en aquesta xarxa.
o L’ús de la bicicleta i el patinet creix a un ritme superior en l’àmbit metropolità que a Barcelona ciutat, on es registra un creixement del 17% a la xarxa de carrils bici que coincideixen amb la Bicivia.

AMBici: el nou servei públic de bicicleta elèctrica d’àmbit metropolità. Començarà amb una prova pilot a finals d’any, i s’estendrà per tot el territori l’any 2023. 15 municipis. 216 estacions. 2.387 bicicletes. 4.320 ancoratges. Horari: 5:00 am – 00:00 pm. Podem preveure un gran èxit d’ús, si ens basem en l’actual nivell d’ocupació del bicing, el mateix servei però a la ciutat de Barcelona.
Augment de zones 30 als municipis, que afavoreixen la mobilitat activa (bicicleta, patinets, a peu). Aquest ha estat un canvi normatiu, que converteix gran part dels carrers metropolitans en carrers 30 km/h.

Polítiques de restricció del vehicle privat contaminant en les àrees de més densitat. Desplegament de les Zones de Baixes Emissions en poblacions de 50.000 habitants o més. Això afectarà 16 municipis metropolitans.
Impulsió del Bicibús: accions per impulsar el fet d’anar en bici a l’escola, en què s’estableixen rutes segures en bicicleta cap als centres educatius. Proves pilot amb la voluntat de fer-lo existent en el màxim nombre de municipis.
Campanyes de sensibilització contra la contaminació atmosfèrica, un greu problema de salut pública. Adjuntem publicació núm. 1
Acceptació de bicicletes plegables dins del Bus Metropolità
Efecte covid-19: Augment de l’ús bicicleta, ja que l’efecte contagi va fer disminuir el núm. d’usuaris de transport públic col·lectiu, cosa que va afavorir la bicicleta amb una alta percepció com a mitjà individual, segur i saludable.

4. OBJECTIUS DE COMUNICACIÓ

Aconseguir que la ciutadania s’apunti al canvi, perquè passar-se a la bicicleta, a part dels clars beneficis individuals que té, significa formar part d’un moviment que, gràcies a aquests canvis d’hàbits, provocarà un efecte positiu també a escala local –àrea metropolitana-, i a escala global, en la lluita contra la contaminació atmosfèrica, l’emergència climàtica i en la crisi energètica que en aquests moments ja estem patint.

Reasons to belive
• Estalvi econòmic (benzina, pàrquings, zona blava) que, en el context de crisi econòmica, és clau.
• Guanyaràs temps per a tu (no patiràs els embussos diaris a les entrades de les ciutats) i és un mitjà àgil i flexible, amb la garantia de CERTESA, ja que pocs factors externs poden fer-te arribar tard, i es poden superar obstacles modificant rutes.
• Guanyaràs en llibertat (no condicionada als horaris del transport públic), sentint l’aire i el sol, i amb més llibertat de moviment. Autonomia.
• Guanyaràs en el teu estat d’ànim. Mood. La vida no es veu igual atrapat en un cotxe o desplaçant-te sota terra. Aquest és un tema que s’està explotant poc, quan ja hi ha estudis que corroboren els efectes positius en l’estat d’ànim de la gent que es desplaça en bicicleta.
• Faràs salut (fas esport i millores les teves condicions físiques: els experts en salut
recomanen 30 minuts d’exercici físic diari. Si fas els teus desplaçaments en bici, estaràs fent l’exercici que es recomana!)
• No contaminaràs
• No consumiràs energies fòssils…