Podríem considerar els llegums com els grans oblidats: d’una banda, l’alimentació moderna pràcticament els ha desterrat de la dieta, i, de l’altra, hi ha la mala fama que tenen (que si engreixen, que si són poc digestius…). Doncs lluny de totes aquestes creences, podríem considerar-los una medicina, i tota dieta saludable hauria d’incloure’n almenys tres o quatre cops a la setmana.  

Cigrons cruixents

Propietats nutricionals i efectes sobre l’organisme

Contenen entre un 50% i un 60% d’hidrats de carboni, amb un índex glucèmic molt baix,  i majoritàriament en forma de midó. La complexitat d’aquests hidrats, juntament amb la fibra que ens aporten, suposen una opció per a dietes d’aprimament, ja que proporcionen sensació de sacietat, una millora del trànsit intestinal i són una bona alternativa per a diabètics, ja que s’absorbeixen molt lentament.   

El seu alt contingut en proteïnes (un 20%) pot ser una bona alternativa per a vegetarians, per sortir una mica dels productes derivats de la soja fermentada (com el tofu) o derivats del gluten (com el seitan).

Són rics en minerals, vitamines i antioxidants com calci, folats, potassi zinc, seleni, vitamines del grup B i ferro, que si combinem amb aliments rics amb vitamina C, són ideals per combatre l’anèmia.

Rics en greixos no saturats contribueixen a fer-nos baixar el colesterol i són beneficiosos per al cor i l’estrès.

Finalment, nodreixen els ronyons i regulen les glàndules suprarenals. D’aquesta manera, ajuden a regular els nivells d’aigua a l’organisme.

Per estar a l’última, menja pasta de llegums!

Pasta de llegums…

A la majoria de nosaltres ens perd la pasta. Salivem quan imaginem un plat de macarrons de l’àvia, oi? A més, és una opció ràpida i senzilla, que agrada a petits i grans. Però és l’opció més saludable? Malauradament, no per a tothom! L’augment dels casos de celiaquia i de sensibilitat al gluten no celíaca, i la necessitat d’augmentar el consum de proteïna vegetal per sobre de l’animal, ens fa plantejar-nos solucions noves… I si poguéssim menjar llegum en forma de pasta?

Biogrà ha tret una línia nova de productes fets amb 100% de farina de llegum (cigrons, llentia vermella i pèsols) en format de pasta (espiral i espaguetis). A més, com que s’elaboren de manera artesanal i es dessequen a baixa temperatura, conserven totes les propietats nutricionals. La combinació perfecta! Una bona manera d’incorporar els llegums a la dieta de manera fàcil, ràpida i saludable.

Amb un sabor molt similar a la pasta de blat, enganyem el cervell pensant que mengem pasta i és una molt bona manera que els nens incorporin aquest tresor gastronòmic a la dieta, a banda d’estalviar-nos discussions i males cares.

Es tracta d’una línia totalment ecològica, apta per a vegans, que proporcionarà alt contingut en proteïnes i fibra, i és un dinar ideal, acompanyat, per exemple, de verdures saltades o amb la salsa que més us agradi!

Caiguda en picat! 

El consum de llegums ha caigut un 10% en l’última dècada i fins un 25% des dels anys vuitanta. El més greu és que la població de menys de quaranta anys ha substituït els llegums, un aliment tradicional de la dieta mediterrània, pel menjar ràpid, un fet que resulta preocupant nutricionalment i sobretot a llarg termini.

Per tal de revertir aquesta tendència i fomentar el consum de llegums arreu del món, la FAO/OMS, va decretar el passat 2016 com l’Any Internacional dels Llegums, ja que no només són un aliment molt saludable, sinó que formen part d’una cadena de producció d’aliments sostenible encaminada a aconseguir la seguretat alimentària i la nutrició més completa de la població mundial. A més, els cultius de llegums fomenten l’agricultura sostenible i contribueixen a la minimització del canvi climàtic perquè fixen nitrogen al sòl i alliberen fòsfor, la qual cosa permet reduir l’ús de fertilitzants.