Estrès, insomni, malestar, mal de cap, males digestions… Segur que molts teniu temporades amb algun d’aquests símptomes, però hi esteu acostumats, així que tampoc feu res (o no teniu temps de fer res) per solucionar-ho. Som animals de costums i, tal com ens acostumem a les coses bones, també ho fem a les dolentes. Molta gent se sent igual any rere any i considera que és el seu estat natural, però no és cert: no ens hem de trobar malament, estar nerviosos o adormir-nos a les tres del matí simplement perquè creiem que som així, perquè ningú és així; tothom té la capacitat de fer un canvi vital per sentir-se millor en tots els aspectes.

L’estrès i l’insomni són dos aspectes que afecten un percentatge força elevat de la societat; sobretot el primer, que sol, molts cops, estar directament relacionat amb el segon. Per això, comprendre què és l’estrès és important per saber com tractar-lo abans que ens generi algun inconvenient.

Què és l’estrès?

El nostre sistema nerviós, encarregat de controlar les funcions de l’organisme, es divideix en sistema nerviós central i sistema nerviós perifèric. Aquest últim, al seu torn, es divideix en sistema nerviós somàtic i sistema nerviós autònom, el qual, al seu torn, es divideix en sistema nerviós simpàtic i sistema nerviós parasimpàtic. Els dos últims són els que ara ens interessen, ja que l’estrès influeix directament sobre el sistema nerviós autònom.

El sistema nerviós simpàtic s’encarrega de preparar al cos per a l’acció. I això què vol dir? Que, quan aquest s’activi, també ho farà l’organisme: augmentarà la freqüència respiratòria, la cardíaca, la pressió arterial, alliberarà adrenalina, se’ns dilataran les pupil·les i l’activitat digestiva es veurà disminuïda, entre altres coses; el contrari del que fa el sistema nerviós parasimpàtic, que s’encarrega de controlar la recuperació i relaxació un cop el sistema nerviós simpàtic deixa de treballar.

L’estrès té com a propòsit preparar-nos per respondre davant d’estats d’emergència. Això ve dels nostres avantpassats, que s’enfrontaven dia rere dia a amenaces físiques. En aquells moments, el cos es preparava per fugir o lluitar, de manera que s’activava el sistema nerviós simpàtic i es generava un augment de la quantitat d’energia i força muscular i ens mantenia alerta i desperts per poder combatre de forma adequada. Un cop desapareguda la causa que provocava l’estrès, s’activava el sistema nerviós parasimpàtic i el cos podia descansar.

El problema actual és que el sistema nerviós segueix treballant com sempre, però, les causes de l’estrès han canviat. L’estrès a què ens enfrontem actualment ja no és per fugir o lluitar, és el de tractar pressions laborals, qüestions familiars, problemes econòmics, manca de temps i altres estats emocionals. Aquestes raons noves provoquen que el sistema nerviós simpàtic s’activi i es mantingui en el temps durant un període prolongat en el temps, cosa que genera que, a la llarga, l’organisme s’acabi desequilibrant i es degradi.

El problema de mantenir l’estrès en el temps

Com bé hem esmentat, l’estrès és necessari, ja que ens ajuda en situacions d’emergència i ens manté en estat alerta. No obstant això, aquest estrès no desapareix en un període curt de temps, sinó que es manté durant temporades llargues. Aquest estat constant de tensió té conseqüències que poden tenir efectes realment negatius a la llarga.

  • Entre d’altres hi ha un envelliment cel·lular. Les cèl·lules són les responsables principals de la salut. Si estan malament, nosaltres també, així que cuidar-les hauria de ser una prioritat diària. Les cèl·lules dediquen gairebé tota l’energia a renovar i crear teixits nous. Per desgràcia, això no passa en situacions d’estrès, ja que el cos descompon els teixits en la seva recerca constant d’energia per aconseguir mantenir al cos en aquest estat. Això provoca que les cèl·lules vagin envellint gradualment.
  • Problemes amb el sistema cardiovascular i el cor. Un estrès mantingut es relaciona amb hipertensió, colesterol elevat, accident vascular cerebral i infart de miocardi, entre d’altres.
  • També afecta el sistema immunològic, ja que debilita les defenses i ens predisposa a desenvolupar malalties o retarda el procés de curació de ferides.
  • efectes sobre la memòria. Diversos estudis han observat que l’estrès mantingut durant el temps disminueix la mida de la zona cerebral responsable de la memòria.
  • I, efectivament, influeix sobre el aparell gastrointestinal, ja que afecta negativament la flora intestinal o provoca alteracions com la diarrea, dispèpsia o restrenyiment. Segur que molts de vosaltres heu sentit aquest tipus de canvis abans d’un examen, una presentació o qualsevol esdeveniment que us generés un mínim de tensió.
  • A més, com hem esmentat abans, sol afavorir el cansament durant el dia i alterar el patró de son.

Llavors, si no volem patir aquestes conseqüències, com podem controlar l’estrès i aconseguir descansar?

  • Aprenent a expressar les emocions. De vegades, guardar-nos coses pot provocar-nos malestar. Parlar amb amics, familiars i fins i tot amb desconeguts sobre el que ens altera pot ajudar-nos a disminuir la càrrega.
  • Amb tècniques de relaxació com mindfulness o meditació o pràctiques com el ioga.
  • Aprenent a relativitzar els problemes, que, moltes vegades, ni tan sols són reals.
  • Dedicant-nos temps a nosaltres mateixos, a estar amb els nostres éssers estimats, a trobar un forat per fer activitats que ens ajudin a desconnectar i a ser feliços.
  • Practicant exercici físic, ja que, a més d’ajudar a reduir l’estrès, produeix endorfines i genera relaxació i benestar.
  • Alimentant-nos de forma coherent amb el nostre estil de vida i salut i rebaixant els estimulants o qualsevol tipus de tòxic que pugui generar-nos malestar.
  • Eliminant tòxics, com tabac i alcohol.
  • Prenent suplements o complements naturals a base de plantes o altres extractes que ens ajudin a baixar el ritme i, en conseqüència, a descansar millor.

Rodiola

Complements naturals

Hi ha diversos tipus de plantes que ajuden a controlar l’estrès i Natur Import disposa d’una gamma de complements alimentaris ideals per a persones que volen recuperar l’equilibri interior i aconseguir un son reparador.

Les seves fórmules a base de plantes i nutrients afavoreixen la relaxació i ajuden a afrontar els reptes del dia a dia. Entre aquestes preparacions, trobem la rodiola, la gran aliada del cansament i la fatiga, que ens posa de bon humor; la valeriana, que afavoreix el son natural; la camamilla, reparadora i relaxant suau; la melissa, que ens porta a un estat de calma i tranquil·litat i, finalment, l’espígol, per mitigar estats nerviosos.

Podeu triar el producte que s’adapti més bé a les vostres necessitats. De Nature’s Plus, Mega-Stress ajuda a reposar els nutrients que es perden durant les situacions d’estrès, i associa de forma intel·ligent rodiola, alfàbrega morada i melissa, per a uns resultats òptims; Execu-Stress, amb espirulina i nutrients, està indicat per a persones amb un important treball intel·lectual, esportistes i períodes d’exàmens; Soft Night, amb valeriana i camamilla, ajuda a la relaxació.

Dels laboratoris Santé Verte, teniu la línia per al son Somniphyt, en comprimits i esprai bucal, a base d’associacions sinèrgiques de plantes i melatonina, que ajuden a agafar el son de manera natural.