Les notícies que rebem últimament sobre la nostra fertilitat no són gaire alentidores, i són fruit de múltiples causes, com ara el retard en l’edat de concepció, la dieta, la contaminació, els bloquejos emocionals… Però, afortunadament, podem fer moltes coses per millorar aquest panorama.

És freqüent recórrer a tècniques de reproducció assistida sense donar cap oportunitat al ventall de possibilitats de caire més integral i natural. Els canvis alimentaris operen canvis espectaculars en molts casos, i, a més, podem rebre ajudes complementàries contrastadament útils com l’acupuntura, les teràpies emocionals i els suplements ortomoleculars.

Què podem fer

Dependrà dels casos i de la història de base, però la planificació és sempre agraïda. Com a norma general, calen tres mesos per millorar la nostra fertilitat i estat per poder concebre. Quasi totes les parelles necessiten una fase prèvia de neteja i depuració, després es pot començar la tonificació en funció de les seves necessitats i/o fer tractament específic sobre allò que demani més atenció.

 

De cara a millorar la nostra fertilitat podem:

  • Menjar d’una forma conscient, saludableienergètica. Eliminar els sucres, els refinats i el menjar molt elaborat i precuinat i incorporar cereals integrals, verdures, llegums… Hem de reduir la compra de súper i afavorir la de mercat, i si és ecològic, millor.
  • Evitar els tòxics i eliminar els que tenim emmagatzemats al nostre cos.
  • Canviar l’estil de vida: reduir l’estrès, fer exercici, gaudir…
  • Vigilar les emocions al voltant de la maternitat i donar espai a la nova criatura. Té espai físic, té espai en la nostra parella, família, en la carrera professional…?
  • Prendre suplements específics, segons els casos.
  • Ajudes per a l’home: l’objectiu prioritari és millorar la qualitat i la quantitat d’esperma. El cicle masculí dura uns 72 dies, així que podem renovar els espermatozous cada tres mesos. El menjar dependrà de la constitució, de l’estació i de la localització geogràfica, però, en general, l’alimentació masculina ha de tenir molts antioxidants –els podeu buscar en fruites i verdures de diferents colors–; vitamines, pràcticament totes, però parant atenció especial al grup B –en trobem en cereals integrals, llevat de cervesa, algunes verdures i, en el cas de la B12, en productes d’origen animal–, al C –fruita, en general, però especialment els cítrics–; minerals, sobretot el zinc –a les ostres, al germen de blat…–, i proteïna de bona qualitat per tenir els aminoàcids essencials, especialment arginina –molt potent a la maca– i carnitina, sense oblidar el vital paper dels àcids grassos essencials.
  • Ajudes per a la dona: cal estudiar-ne el cicle, veure desequilibris per poder corregir-los. És bàsic valorar la part emocional, tan lligada als nivells hormonals, i viceversa. I, a part de tonificar i menjar correctament, hem de veure si hi ha humitats acumulades a l’aparell reproductor. Moltes vegades les dificultats vénen per un pH vaginal massa àcid o un moc cervical hostil per als espermatozous, fruit d’una alimentació incorrecta. Aquests punts es poden resoldre amb una alimentació sana i neta i amb ajudes específiques. En general, necessitem vitamines, minerals, AGE (àcids grassos essencials), aminoàcids essencials… tot assequible si mengem bé. Però no oblidem que menjar bé no és el que ens diuen als anuncis publicitaris de la tele.

En resum, les dificultats a l’hora de concebre un bebè poden ser una bona oportunitat per fer canvis a la nostra vida, ja que són un indicador que hi ha quelcom que no funciona bé. Es poden fer moltes coses d’una forma natural i respectuosa amb el nostre cos, només requereix constància, paciència i confiança.