És perillós per a la salut? Quants en podem prendre com a màxim? Com convé cuinar-lo? Portem molts anys parlant de l’ou: que no n’hem de prendre més de 2 o 3 a la setmana, que fa pujar el colesterol, que millor la clara sola…

A la secció El soci pregunta d’aquest mes, volem aclarir tots els vostres dubtes sobre l’ou que ens het arribar. Somhi!

Hola, tinc dubtes per al meu petit de 15 mesos. Fins ara li he donat sempre ou de la millor qualitat, amb la numeració 0 al davant, o bé durs/a vapor en purés o fets en truita. He sentit molts comentaris de mares i pares i no acabo de tenir-ho clar, tampoc me’n refio dels pediatres, les meves preguntes són: quants ous a la setmana recomaneu per a bebès de menys de 24 mesos i per als adults? Com cuinar-los de la millor manera per a que siguin beneficiosos per al meu petit? I també és clar, per als adults de casa. Moltes gràcies. Gemma Gairin

Has fet molt bé de donar ou al teu fill, ja que es tracta d’un aliment molt complet en aminoàcids i greixos, que són nutrients fonamentals per al creixement dels més petits. També és molt ric en vitamines, minerals i antioxidants.

Naturalment, no és el mateix que aquests nutrients provinguin d’un ou de bona qualitat que d’un de mala qualitat, principalment pel que fa als greixos. Un ou ecològic –el codi comença amb 0– garanteix que la gallina que el va pondre va menjar cereal ecològic, que va córrer a l’aire lliure i va pondre ous a un ritme natural. Per tant, els ous ecològics són la millor alternativa després de tenir gallines pròpies. Encara que són més cars que els altres, si ens ho podem permetre, la inversió val la pena, ja que hi ha molta diferència des del punt de vista nutricional. De fet, hi ha evidència científica que demostra que la qualitat nutritiva de l’ou ecològic és superior.

Si els ous són ecològics, un nen podria prendre uns 3-4 ous per setmana tranquil·lament; encara que sempre cal observar si li fan mal o no. Per als adults, s’ha vist que fins a 2-3 ous per dia són segurs, si parlem d’una persona sana, d’ous de bona qualitat i d’una cocció adequada.

El tema de la cocció condiciona, també, que l’ou sigui bo o no per a la salut. Un ou ferrat (fregit) no té res a veure amb un ou escumat (poché). A l’hora de cuinar, cal intentar que la clara estigui feta i que el rovell, que conté els greixos, quedi més cru per tal que no s’oxidin (alguns d’aquests greixos són molt làbils). Un ou escumat és interessant en aquest sentit i, si el fem dur, amb 9 minuts ja n’hi ha prou per aconseguir que els greixos quedin en bones condicions. També podem fer truites –que, de fet, solen ser una bona estratègia perquè els nens prenguin més verdures– si no els fem amb un excés d’oli ni massa estona (ja que no interessa que els greixos s’oxidin).

 

La meva pregunta també està relacionada amb els nens. Quants ous poden menjar els nens a la setmana, en concret als 6 anys? I a mesura que es fan més grans… quina quantitat poden menjar-ne? Es veritat que la clara ha de quedar ben cuita per evitar els seus antinutrients o és un mite?
Moltes gràcies, segur que serà un article molt interessant.
Carme

Sobre la quantitat d’ous, els estudis indiquen que el consum diari d’ous és segur. Els estudis fets en adults sans indiquen que 2-3 ous per dia no comporten riscos. Pel que fa als nens, no hi ha una quantitat establerta, però jo et recomanaria que, fins als 4-5 anys prenguin fins a 3 ous setmanals i, a partir d’aquesta edat, fins a 1 diari sense problema.

Això de la clara és cert: coure-la millora l’absorció de la vitamina B8 (biotina), ja que d’aquesta manera s’inhibeix l’avidina que conté, que és una substància n’interfereix l’absorció.

 

Com s’ha de coure bé l’ou dur? Cal posar l’ou amb l’aigua freda o cal esperar que l’aigua bulli. Quants minuts ha de bullir? Només 8? Si queda cru per dins pot ser dolent.
Gràcies. Ja tinc ganes de llegir-vos.
Anna

L’ou dur s’ha de coure una estona i prou. Cal esperar que l’aigua bulli i, just llavors, es posa a coure. En uns 8-9 minuts el rovell estarà fet però estarà una miqueta sucós. La cocció de la clara és important per evitar antinutrients i, en general, la cocció de l’ou sencer evita també la presència de salmonel·la, que és un microorganisme patogen.

 

M’encanten les truites poc fetes, hi ha algun problema?
Quantitat d’ous a la setmana que podem menjar adults i nens de 4anys en el meu cas.
Ous cuits al microones, són igual de bons?
S’han de rentar abans de cuinar-los o trencar-los?
Com saber que un ou no està en bon estat abans d’obrir-lo?
Quina és la millor manera de guardar-los?
Moltes gracies

En una truita poc feta l’avantatge és que el rovell no s’ha cuit massa i, per tant, els greixos no s’han oxidat per la calor. De tota manera, el millor és fer-la a casa, coneixent el producte (l’ou) i controlant les condicions d’higiene, per evitar possible contaminació. Jo no prendria una truita poc feta segons on.

La quantitat d’ous no està establerta, però s’ha vist que fins a 2-3 ous per dia són segurs en adults. En nens de quatre anys, podria ser fins a 1 al dia, tot i que cal vigilar com es posen. Totes aquestes xifres són vàlides sempre que els ous siguin de qualitat i estiguin cuits adequadament (ni ferrats ni amb el rovell massa fet).

La cocció al microones és un tema força polèmic; hi ha molts detractors d’aquest electrodomèstic. Probablement és millor cuinar els ous al foc, però no està demostrat que la composició nutricional canviï si els coem al microones.

El podem netejar abans de trencar, però no abans d’emmagatzemar-los, ja que la closca es torna més porosa i hi ha més risc de contaminació.

Podem saber que un ou no està en bon estat perquè, si no és fresc, la cambra d’aire és més gran i l’ou sura en aigua salada; un ou fresc la té més petita i s’enfonsa. Un cop obert, el rovell ha de tenir forma bombada i estar situat sobre una clara densa.

 

La meva pregunta és en referència als ous i al colesterol. Hi ha nutricionistes que diuen que no hi ha cap problema amb menjar-ne diversos cops per setmana però el metge de capçalera, en canvi, només deixa fer servir la clara i el rovell ni veure’l. A qui hem de creure?

És curiosa aquesta recomanació, ja que al rovell és on hi ha la major part del poder nutricional de l’ou, a diferència de la clara. El rovell conté greixos molt saludables i, fins i tot pot ser font d’omega-3, segons com s’hagi alimentat la gallina. També és ric en carotenoides i altres vitamines i –tot i que molta gent no ho sap– gairebé la meitat de la proteïna de l’ou és al rovell.

Pel que fa a la salut cardiovascular, és cert que el rovell conté colesterol, però cal tenir en compte dues coses importants: d’una banda, el colesterol és necessari per a la salut en general i per al cervell en concret i, per altra banda, que el rovell tingui colesterol no vol dir que aquest impacti en la nostra quantitat de colesterol en sang.

De fet, ja hi ha evidència científica de sobres que indica que no hi ha relació entre la malaltia cardiovascular i el consum d’ous (com, per exemple, aquesta metaanàlisi1). Altres estudis assenyalen que és millor, per millorar el perfil lipídic, consumir l’ou sencer que la clara i prou.

 

1 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28359773

Article exclusiu per socis