Hi ha moltes dietes que prometen resultats ràpids en poc temps. El ritme actual, uns cànons d’estètica irreals i una societat poc avesada a l’esforç i la constància fan que molta gent busqui resultats ràpids de qualsevol manera.

detox

Tipus de dietes depuratives

Tot i que algunes d’aquestes dietes poden servir per a determinades finalitats terapèutiques, sempre amb el control d’un nutricionista experimentat, quan l’objectiu és perdre pes, aquests són els errors més comuns:

  • Exclusió d’algun nutrient bàsic: Les més habituals des de fa molts anys reben noms diferents (Dukan, cetogènica, dissociada, hiperproteica…) i exclouen o limiten els hidrats de carboni, el combustible que fa funcionar les cèl·lules del cos, per tal de crear vies alternatives per aconseguir l’energia cremant reserves de greix. És efectiva a curt termini, però els efectes rebot i conseqüències per a la salut a llarg termini són nefastos.
  • Restrictives o deficients: Dietes miracle a base de dejunis molt llargs, com la del xarop d’auró o els dejunis intermitents. Tot i que, de forma controlada, hi ha efectes positius en la salut, no ajuden a crear hàbits saludables i estables en el temps, i es corre el risc de fer-ho malament sense el suport d’un professional.
  • Màgiques: Prometen grans resultats basant-se en les propietats d’un aliment en concret. La dieta del tomàquet o la de la carxofa, entre les més populars. Són desequilibrades i, en cap cas, aporten cap benefici a llarg termini per la persona.
  • Liquats depuratius: A base de liquats de fruita, batuts o simplement consumint molta fruita. Són les més mediàtiques últimament. Barregen una mica de tot: dejunis, propietats sobrevalorades de certs aliments i estètica suggeridora. Nutricionalment, quan bevem liquats (sucs de fruita), tenim unes pujades de sucre en sang molt brusques, ja que hem extret la fibra de la fruita i ens quedem principalment amb aigua i sucres ràpids. Això provoca un tsunami de sucre en sang, que genera una demanda d’insulina extra per poder transformar aquest excedent de sucre en reserves de glucogen i greix. I després arriba la baixada brusca de sucre en sang. En definitiva, una muntanya russa energètica gens beneficiosa per a l’organisme.

Quina és la millor opció?

Ajudar l’organisme a eliminar de forma natural els excessos que s’han acumulat en el temps. Conduir-lo cap a l’equilibri i generar a través de la dieta uns hàbits de vida i alimentació saludable que permetin perdre pes i mantenir-lo en el temps.

  • Assegurar els nutrients principals que necessita el cos. Una dieta no excloent amb prou hidrats de carboni, proteïnes, greixos, vitamines, minerals, probiòtics i fibra per tal d’assegurar una bona salut.
  • Triar els aliments més adequats que aportin aquests nutrients de manera més lleugera i equilibrada. Per exemple, les proteïnes vegetals com llegums o tofu són una opció més adequada per depurar, ja que tenen menys greix saturat i sal (sodi) que la carn o el peix.
  • Excloure totalment els hidrats de carboni no és sostenible. A curt termini, durant la dieta, tenim desig de dolç constant i canvis d’humor per les baixades i pujades de sucre. En canvi, posar als àpats principals quantitats petites de cereals integrals de gra sencer com l’arròs integral, ric en fibra i hidrats de carboni d’absorció lenta, ens pot ajudar a mantenir uns nivells de sucre en sang més estables que ens permetin, sense cap pic de sucre en sang, no passar gana i sostenir la dieta més temps.
  • La verdura és l’estrella. És l’aliment clau per a qualsevol dieta equilibrada i especialment si ens volem aprimar. Aporta fibra, que és saciant i ajuda a regular els nivells de sucre i greix en sang, nodreix la flora intestinal, i manté un pH lleugerament alcalí en l’organisme. Font de vitamines i minerals, l’hem de cuinar adequadament per no perdre’n les propietats.
  • La fruita entre àpats pot ajudar a mantenir els nivells de sucre en sang i evitar arribar amb gana a l’àpat següent.
  • Greixos sí, però els justos i saludables. El greix és indispensable per a la salut i perquè el cos funcioni bé. No obstant això, no se n’ha d’abusar per evitar acumular-lo i buscarem sempre les fonts més saludables.
  • Reduir la sal. No vol dir cuinar sense sal; vol dir evitar un excés de sodi al cos que ens faci retenir líquids. Si reduïm aliments d’origen animal (carn, embotits, lactis) i augmentem el consum d’aliments del regne vegetal (llegum, verdures…), augmentarem els nivells de potassi en sang, cosa que generarà un equilibri sodi/potassi que farà més fàcil eliminar el líquid retingut al cos. Això s’ha de fer de forma calculada perquè, si ens passem, podem sentir-nos dèbils, cansats o hipotensos per manca de minerals.
  • Varietat de coccions i textures. El cos necessita estímuls variats a l’hora de menjar que estimulin una bona digestió i que ens facin gaudir d’àpats variats i rics. A més de procurar la cocció més adequada perquè cada aliment preservi el màxim de propietats, fa que el canvi sigui sostenible en el temps i ens permet adquirir formes noves d’alimentar-nos saludablement.
  • El sabor dolç. Donar varietat de sabors als àpats és important, però, mentre fem una dieta per perdre pes, sobretot cal reforçar el sabor dolç. El dolç natural de les verdures o la fruita ens relaxa i ens ajuda a mantenir la dieta.

Així doncs, una dieta depurativa pot ser sinònim de salut i equilibri, una pauta per adquirir hàbits de vida i alimentació saludables que ens permetin tornar a recuperar l’equilibri de forma natural.

Una dieta depurativa pot ser sinònim de salut i equilibri i una pauta per adquirir hàbits de vida i alimentació saludables

Sempre és un bon moment per fer-ne, però la primavera és segurament l’època de l’any en què el cos està més receptiu. L’arribada del bon temps permet que el cos no es refredi ni se senti dèbil, i ajuda a eliminar els excessos acumulats al llarg de l’hivern. Adequant les coccions i gaudint dels aliments que l’estació ens ofereix, ens sentirem més lleugers i en harmonia amb l’entorn.

Vols depurar l’organisme en tres dies?

Per això, per segon any consecutiu, Etselquemenges i David Gasol oferim el “Repte Detox Primavera”, que segueix tots aquests criteris i ofereix un acompanyament inèdit, en temps de confinament, fins que acabi la primavera (21 de juny), perquè tothom que s’hi apunti pugui resoldre dubtes i comparteixi l’experiència en un fòrum guiat en tot moment per en David.

Apunteu-vos-hi ara i comenceu a depurar-vos.

M'hi vull apuntar!

David Gasol

Dietista-nutricionista graduat per la Universitat Ramon Llull. Professor de cuina energètica amb Montse Bradford. Ha estat consultor pel Kushi Institute als Estats Units.

    @davidgasolnutricionista
David Gasol

Ara pots demanar cita amb la
David Gasol a La Consulta de l´Ets
936 338 063 Correu electrònic