Amb la calor de l’estiu, les cames i turmells de les dones es transformen. Inflor, varius, cel·lulitis, edemes, formiguejos, rampes són gairebé sempre conseqüència d’una insuficiència venosa que es manifesta de maneres diferents. L’embaràs, la sobrecàrrega o determinats hàbits i postures causen el mal més comú en la dona. A l’estiu hi ha qui té els turmells irreconeixibles, i és que les altes temperatures i l’edat provoquen una vasodilatació que fa que el retorn venós no sigui tan eficient i el problema s’accentua.

Pain in a leg, woman holding sore shin, white backgroundLa Maite té problemes de circulació des de molt jove. “A l’estiu se m’inflen les mans i els peus, fins al punt que els anells que em cauen al matí no m’entren al vespre. A l’hivern, em costa que se m’escalfin mans i peus; després hi ha les varius i tot aquest tipus de símptomes tan molestos”. La Mercè té 91 anys i camina cada dia mitja hora fins a l’ermita del poble i “els dies que em fa mandra, camino els mateixos minuts pel passadís de casa”. A més, fins fa quatre anys, vivia en un quart sense ascensor que pujava cada dia un parell de vegades. Aquesta és la clau de l’èxit per estar tan bé de salut a la seva edat, diu el seu nét fisioterapeuta. I la veritat és que la Mercè no ha sabut mai què era la cel·lulitis. Però és l’excepció: a Espanya, entre un 70 i un 80% de la població, sobretot femenina, té problemes circulatoris a les cames. El sedentarisme, l’excés de sodi, una alimentació inadequada, l’excés de pes o certs medicaments com els anticonceptius orals, eleven dia a dia aquesta estadística.

Fa tres mesos, sembla que la Maite ha vist la llum amb un complement alimentari que porta molts ingredients que estimulen el sistema circulatori, regulen la pressió arterial i els nivells de colesterol, apunta la farmacèutica Mar Blanco, especialitzada en fitoteràpia i membre de l’Associació Espanyola de Fitoteràpia i Nutrició. Complements com el CircuComplet, que ha arribat a Espanya fa pocs mesos, combinen totes aquelles plantes amb efectes antioxidants i antiinflamatoris coneguts com la sàlvia, el ruscus (molt utilitzat per tractar hemorroides), l’arrel de cúrcuma, el ginkgo, l’arrel de raïm i d’altres com la fulla d’olivera, que redueix la pressió arterial, l’arç blanc, que controla l’activitat del cor, el gingebre, que ajuda a mantenir un bon to muscular i a millorar les rampes, o l’all negre fermentat, la nova revolució en el món de l’alimentació saludable, amb propietats antihipertensives i antisèptiques molt potents i un bon reductor dels nivells de colesterol, triglicèrids i sucre.

De totes maneres, no n’hi ha prou amb l’all negre o aquest complement alimentari si seguim una dieta plena de begudes gasoses, greixos saturats, aliments refinats, excés de sal, productes lactis i derivats, i abusem de la carn i embotits. Un complement alimentari és més que adequat quan l’acompanyem d’una bona dieta i exercici, com recorda la farmacèutica Mireia Segarra.

L’interessant del complement alimentari és que cada vegada s’aconsegueixen extractes que asseguren una absorció més gran com el Ginkgo biloba, que, amb la forma de fitosoma actual, té uns resultats tres vegades més alts en absorció.

CircuComplet és un complex d’herbes molt complet amb un potencial sinèrgic per estimular el sistema circulatori. S’han triat extractes de plantes de qualitat contrastada i amb una estandardització adequada per aconseguir un producte fiable.

Es fan servir extractes patentats amb tecnologies que ajuden a fer que l’organisme els absorbeixi bé, com l’extracte de ginkgo amb Phytosome®, l’extracte de fulla d’olivera (EFLASH ®HyperPure), l’ús del BioCurcumin patentat, set vegades més absorbible que un extracte de curcumina estandarditzada o l’ús d’arç blanc en la seva versió més potent (extracte de la fulla, així com l’extracte de la flor).

La Maite, en aquests tres mesos que acompanya els bons hàbits de la ingesta del complement, ha notat moltíssim els canvis. “Vaig acabar una caixa i ara començo la segona. Ho he notat molt ràpid”.

Decàleg d’aliments per a una bona circulació segons la nutricionista Jordina Casademunt

  • Menjar gingebre, cúrcuma i all negre.
  • Augmentar el consum d’aliments rics en flavonoides: nabius, móres, gerds, maduixes, baies de Goji, açaí
  • Augmentar el consum d’aigua i infusions. Vigilar amb els sucs i les orxates molt ensucrades.
  • Aprofitar l’estiu i menjar tomàquets ecològics i síndria. Són rics en licopè, un antioxidant que ajuda a fer menys espessa la sang.
  • Incorporar els germinats als plats, font d’enzims i rics en antioxidants.
  • Augmentar el consum de fibra: verdures, cereals integrals, fruites seques, fruites i llavors.
  • Fer exercici cada dia, sortir a caminar, mantenir les cames elevades sempre que es pugui, fer-se banys de contrast (fred-calor als turmells i les cames) i aplicar-se una crema o oli d’oliva o d’ametlles que ajudi a activar la circulació i fer massatges de baix cap a dalt. No creuar les cames, canviar de postura i deixar aparcats els talons durant un temps.

 

Núria Coll
Núria Coll

Directora d’etselquemenges