En el món modern vam començar a dormir menys a causa de la càrrega de tasques domèstiques i de feina. Tot i que els trastorns del son són comuns en ambdós sexes, les dones són més propenses a patir-ne. Les dones són d’1,3 a 1,8 vegades més propenses a desenvolupar insomni, per exemple, que els homes.

dones tenen més insomni que homes

Causes de l’insomni femení

Hi ha moltes raons per les quals les dones dormen pitjor que els homes:

  • Els canvis hormonals derivats dels estrògens i la progesterona, que poden provocar malestar.
  • L’ansietat i la depressió.
  • L’embaràs.
  • La cura dels nadons.
  • La menopausa i les sufocacions nocturnes.
  • La síndrome de les cames inquietes.

1- Canvis hormonals

Una de les possibles raons són les hormones, com els estrògens i la progesterona, que fluctuen més en les dones. Els canvis hormonals al llarg de la vida de la dona comporten (durant el cicle menstrual, l’embaràs o la menopausa) canvis d’estat d’ànim, sensacions desagradables, dolor, nàusees i símptomes vasomotors com ara els fogots que poden pertorbar i reduir el son.

Els canvis hormonals també poden causar canvis d’humor, ansietat i depressió. De fet, a les dones se’ls diagnostica ansietat i depressió amb el doble de freqüència que als homes. La depressió pot augmentar o disminuir la quantitat de son, mentre que l’ansietat tendeix a interrompre’l.

2- Embaràs

L’embaràs comporta moltes molèsties. L’ansietat per tenir un nadó, la dificultat per trobar una posició còmoda per dormir, la major freqüència de visites al lavabo per orinar, el mal d’esquena, els moviments de l’infant i el malestar abdominal són alguns dels problemes durant l’embaràs que poden alterar el son. També pot causar dificultats respiratòries mentre s’està dormint, com l’apnea (on deixes de respirar uns segons).

Les solucions a una mala nit, com fer la migdiada, passar més temps al llit o augmentar la ingesta de cafeïna poden perpetuar les dificultats per dormir.

Els tractaments farmacològics, que inclouen hipnòtics i sedants com les benzodiazepines, es desaconsellen durant l’embaràs per la possibilitat que apareguin efectes adversos.

Els antihistamínics de venda lliure i les substàncies herbàcies i nutricionals tenen menys riscos, però sense estudis que confirmin que són segurs no se’n recomana l’ús en dones embarassades.

3- Cura dels nounats

Un cop han nascut, els nadons també poden pertorbar el son. Els plors dels nadons alteren el son tant de les mares com dels pares, però les mares tendeixen a assumir més responsabilitat en la criança dels fills i solen ser les primeres que s’aixequen a la nit. En els primers mesos per donar el pit (o biberó) i de més grans per atendre els despertars nocturns.

4- Menopausa

En general, es comença a dormir pitjor i el son es torna més lleuger quan envellim. En el cas de les dones, durant la menopausa, la baixada d’estrògens pot ser la causa de l’insomni.

La menopausa provoca un canvi en la regulació de la temperatura amb l’aparició dels temuts fogots, depressió i dolor, que poden provocar alteracions del son. A més, les dones, amb sufocacions i suors nocturnes, tenen més probabilitat de patir la síndrome de les cames inquietes .

La reducció d’estrògens pot provocar nictúria (orinar durant la nit) i fragmentació del son.

Tractament farmacològic en la menopausa

Els tractaments farmacològics més comuns per a l’insomni són hipnòtics, sedants i antidepressius. Concretament, els hipnòtics i sedants com el zolpidem han demostrat la seva eficàcia en l’ús a curt termini per al tractament de l’insomni inicial agut. No obstant això, hi pot haver tolerància, abstinència, dependència i depressió de rebot en interrompre el tractament quan aquests tipus de fàrmacs s’utilitzen durant més de dues setmanes.

D’altra banda, en les dones menopàusiques hi ha la teràpia de reemplaçament hormonal (TRH) per al tractament de les sufocacions i la prevenció dels efectes indesitjats de la menopausa. És important entendre que la teràpia de reemplaçament hormonal és molt efectiva però no és adequada per a totes les dones, ja que pot augmentar les possibilitats de problemes cardiovasculars, formació de coàguls i problemes de càlculs biliars.

Se n’han de valorar els pros i els contres, com el tipus de teràpia hormonal, la dosi i la durada del tractament i portar un control periòdic amb un professional mèdic. De fet, ja no es prescriu tant com abans pels seus efectes adversos.

En general, per a les dones, s’hauria de receptar progestagen juntament amb estrogen per protegir contra el càncer.

Enfocament integratiu per al tractament de l’insomni

Han guanyat popularitat per al tractament dels símptomes de la menopausa suplements dietètics com la cimicífuga, l’omega-3, la valeriana i les isoflavones de soja.  

  • La cimicífuga és una planta útil en el tractament de símptomes climatèrics com sufocacions, sudoració abundant, trastorns del son i irritabilitat nerviosa.
  • Els omega-3, àcids grassos essencials del peix blau, comporten un benefici significatiu en les sufocacions i en els símptomes depressius durant la menopausa.
  • La planta de la valeriana pot ser eficaç en el tractament de les sufocacions entre les dones que són reticents a rebre teràpia hormonal.
  • Les isoflavones, derivades de la soja, són fitoestrògens que s’uneixen amb força als receptors d’estrògens β i de manera més feble als receptors d’estrògens α. En els estudis es demostra que exerceixen una millora de les sufocacions, atenuen la pèrdua de densitat mineral òssia i milloren el nivell de la glucosa.

Més enllà dels suplements, s’ha demostrat que la quiropràctica, els exercicis de potenciació de sòl pelvià, el pilates o el ioga ajuden a dormir més bé. Concretament, l’exercici físic també té un gran potencial per ajudar la dona a dormir bé durant tota la seva vida fèrtil, ja que afavoreix la circulació sanguínia.

L’acupuntura és una altra bona opció, principalment en el tractament de l’ansietat, l’estrès o els fogots però també en la millora subjectiva de la qualitat del son, fins i tot en dones amb sobrepès o obesitat amb molta ansietat per menjar dolç i salat.

És important subratllar que la qualitat i l’horari dels àpats, així com el manteniment d’un pes normal, són fonamentals per prevenir comorbiditats que poden derivar també en trastorns del son.

Què podem fer per millorar la qualitat del son?

Moltes vegades l’insomni està infravalorat i fins i tot normalitzat, però les conseqüències de no dormir són múltiples i segurament es relacionen amb molèsties o patologies que pateixes. Si heu decidit dir prou i deixar de normalitzar aquesta situació, us acompanyo en un programa online de 30 dies en el que us ajudo a recuperar el vostre descans i la vostra salud.

M'interessa saber més!
Marcello Soi
Marcello Soi

Llicenciat en Química i Tecnologies Farmacèutiques, farmacèutic, dietista i psiconeuroimmunòleg