Vivim en una societat contradictòria i incoherent en la qual sabem més com evitar un embaràs que com aconseguir-lo. Passem anys i anys intentant no quedar-nos embarassades i això ens porta a la falsa creença que, quan deixem de posar precaucions, l’embaràs arribarà per art de màgia, però només a vegades és així de senzill.

Lamentablement hem de reconèixer que el nostre context no dona suport a la fertilitat, no es potencia un estil de vida natural i fèrtil, ens envolten milers d’agents tòxics que atempten contra la fertilitat i, a més, les condicions socials i econòmiques han fet que retardem l’edat de concebre i ara és habitual tenir fills a l’edat en què generacions anteriors eren àvies. En aquest context és important aprendre eines que ajudin a aconseguir un embaràs de la manera més natural possible.

Aliments per aconseguir l'emabràs

La fertilitat és cosa de dos

En general, les dones rebem més diagnòstics (a vegades incomplets) d’infertilitat i també adoptem un paper més actiu en la cerca, però, per aconseguir un embaràs natural, és fonamental que la parella s’hi impliqui. A més, cal tenir en compte que la infertilitat masculina està infradiagnosticada i infravalorada en el món de la reproducció per la falsa de creença que, com que hi ha milions d’espermatozous, algun estarà bé.

Antigament es pensava que l’òvul era una cèl·lula passiva que es deixava fecundar per l’espermatozou més hàbil de la tribu ejaculatòria, però gràcies a l’estudi fet per l’Institut de Recerca Pacific Northwest, avui sabem que l’òvul és actiu i selectiu, i té capacitat per seleccionar el millor espermatozou i poder reparar una esperma fragmentada, però sembla que això només passa quan som molt joves i tenim una bona salut ovocitària.

Ja veieu que és clau que us prepareu en parella i, encara que el pes femení contrastadament és més gran, la participació masculina és altament important, així que no hi ha excuses: encara que tingueu molts milions d’espermatozous no us confieu ni us conformeu amb no cuidar-vos i feu canvis en la vostra vida si voleu tenir un fill.

La importància de preparar-se

Segurament tenir un fill és l’acte més sagrat i important que farem en la nostra vida i és per al que menys preparats estem. Us heu fixat en tot el temps i afecte que invertim a preparar un viatge, un casament, una cita i el poc que dediquem a una cosa tan important, transformadora i de tanta responsabilitat com tenir un nadó?

Per si no us he convençut, aquestes són algunes raons que justifiquen la preparació:

  • Els òvuls i els espermatozous tenen cicles de maduració o producció d’uns 100 dies, així que l’òvul i esperma que donin lloc al vostre bebè són el resultat del que vau fer els tres mesos abans de concebre’l.
  • Canviar demana temps. Si teniu dèficits nutricionals, estats inflamatoris, sobrepès, baix pes, molt d’estrès o algun desequilibri de salut, necessitareu un temps per revertir-ho, perquè tardem a emmalaltir, però també a recuperar-nos.
  • Els hàbits de vida tenen influència positiva i negativa la fertilitat i canviar hàbits nocius i les conseqüències negatives que han generat demana temps, com he dit en el punt 2.
  • Els tractaments de reproducció. Si voleu fer un tractament de reproducció assistida, la preparació és encara més important. Tant per generar un òvul i un espermatozou de qualitat com per preparar el cos per a la implantació en condicions artificials.
  • Programant de la salut del nadó. La salut i la història d’un nadó es comença a escriure abans que neixi i està condicionada per la qualitat dels gàmetes que van generar l’embrió i per l’ambient metabòlic dels mesos de gestació. El doctor David Baker, amb la seva teoria de programació fetal, va plantejar prou evidències per considerar que la programació de la salut per a la resta de la vida es fa d’acord amb les condicions de la nostra estada a l’úter matern, que és igual d’important que la nostra càrrega genètica i determinarà l’aspecte mental i físic la resta de la vida. L’ambient metabòlic (conseqüència de la nutrició física i emocional) que hi ha en l’organisme matern influeix en el fetus i en determina la salut.

9 hàbits fèrtils per augmentar les possibilitats d’embaràs

Aconseguir un embaràs és fàcil i difícil alhora, ja que la fertilitat és multicausal. Si fa temps que busqueu un embaràs sense èxit, pareu un moment per entendre què passa per poder actuar i resoldre-ho. Tot seguit, resumeixo els “hàbits fèrtils” que poden ajudar a millorar les vostres possibilitats.

  1. Cronobiologia. Respecteu els ritmes circadiaris seguint al màxim el cicle de llum i foscor. Exposeu-vos a la llum solar per equilibrar la vitamina D i les hormones i eviteu l’excés de llum a casa si a fora és fosc.
  2. Descans. Quantes hores dormiu sense despertador? Aquestes són les hores que necessiteu. Ara compareu-ho amb les actuals i veureu si hi ha res que hàgiu de corregir. A més, està comprovat que la melatonina ajuda a millorar l’ovulació.
  3. Tòxics. Els tòxics als quals estem exposats dia rere dia comprometen seriosament la nostra fertilitat tal com s’ha demostrat en molts estudis. Eviteu sobretot BPA, ftalats presents en plàstics i fixadors d’aroma. Eviteu plàstics de tota mena i feu servir cosmètica i productes de la llar respectuosos.
  4. Exercici. Moveu-vos! Fer exercici aporta salut i corregeix desequilibris que poden afectar la fertilitat. Durant l’embaràs també és molt important l’exercici.
  5. Hidratació. Som un 75% aigua i totes les cèl·lules del cos necessiten aigua sense excepció. En cas de dèficit, el cos prioritza els òrgans i cèl·lules vitals per a la supervivència i reproduir-se no ho és. Per tant, els primers òrgans i cèl·lules a deshidratar-se són els “menys vitals”, com òvuls, esperma o úter, segons el llenguatge de la biologia.
  6. Microbiota. El nostre ecosistema particular té més influència en la fertilitat del que creiem. El primer que veu un embrió és l’ambient microbià de la cavitat uterina i s’estima que el 15% de les dones té vaginosi bacteriana asimptomàtica, així que una bona revisió i analítiques amb un bon especialista actualitzat pot estalviar temps, diners i disgustos. Hi ha una correlació entre els resultats adversos de l’embaràs i una microbiota de l’endometri pobra en espècies de Lactobacillus. El nostre microbioma està influenciat per molts factors, com l’estrès, l’alimentació, l’ambient, l’ús d’antibiòtics o fins i tot el microbioma de les nostres parelles. Podem millorar-lo amb aliments pre i probiòtics o amb una dieta més saludable, per exemple, però no és un aspecte que puguem controlar al 100%, ja que depèn de molts elements.
  7. Mediteu o dediqueu temps de silenci i connexió. Si no habiteu el vostre cos, és com si demaneu un producte per internet i no sou a casa per rebre’l quan arriba el missatger. La meditació, l’atenció plena, el silenci o simplement fixar-se en el cos ajuda a apagar l’energia mental, perquè per aconseguir un embaràs necessitem l’energia a la part baixa del cos, no a la part alta.
  8. Conèixer el cos. Si no sabeu com funciona el vostre cos, no sabreu optimitzar les vostres possibilitats. Podríeu assegurar que ovuleu? Sabeu el dia? Reconeixeu el moc fèrtil? Sabeu si teniu un cicle menstrual fisiològic? Teniu prou progesterona? Hi ha excés o dèficit d’estrògens?
  9. Sexualitat. Esforceu-vos a fer que la fertilitat no gestioni la vostra sexualitat. Innoveu, tingueu creativitat, connecteu-vos amb el plaer; això no només us uneix com a parella, sinó que sembla que la potència de l’orgasme pot contribuir de manera favorable a fer que l’òvul i l’espermatozou es trobin.

Alimentació per aconseguir un embaràs

Mengeu el que contribueixi a millorar la vostra salut. No hi ha una dieta única vàlida universalment, sinó que hauria d’adaptar-se al vostre estat, a les vostres característiques i al vostre moment vital. En el nostre context, sobra menjar i falten nutrients. La majoria de dietes i recomanacions que veig estan orientades a millorar la qualitat de l’òvul o de l’esperma o de l’úter sense tenir en compte que aquestes cèl·lules i òrgans són a dins d’una persona que viu en un context amb una sèrie de característiques. En fertilitat, no pot ser que la perfecció ens faci perdre coses bones i, si entrar en obsessions i extremismes no és mai bo, en fertilitat és nefast, tret que hi hagi un problema important de salut que justifiqui una pauta estricta de manera temporal.

L’alimentació per aconseguir l’embaràs podria resumir-se en: escoltar el cos, menjar aliments i no productes, potenciar el descans digestiu amb finestres de dejuni, menjar al 80% de la capacitat (sobretot a la nit) i triar els aliments de la millor qualitat que sigui possible permetre’s.

Com que sé l’ansietat que generen aquests conceptes abstractes quan s’està en cerca activa, intentaré concretar les recomanacions en consignes més pràctiques.

  • Feu una dieta molt rica en antioxidants i polifenols. En general, les verdures han de representar el 60% de l’alimentació i formar part de totes les ingestes. Prioritzeu la fruita vermella. Seguiu una dieta rica en colors per aportar gran quantitat d’antioxidants.
  • Incorporeu greixos de bona qualitat, com ou, peix blau, llavors, OOVE i, si us agraden, també les vísceres.
  • Adeqüeu el nivell d’hidrats de carboni al vostre cas personal. En cas de SOP, resistència a la insulina, sobrepès, o mala qualitat ovocitària potser caldria limitar-los. Si hi ha problemes amb el cicle, fatiga adrenal o molt d’estrès potser fa falta una petita quantitat d’hidrats de carboni en tots els àpats.
  • Preneu proteïna animal o un complement de B12 si feu una dieta vegetariana. Prioritzeu carn i ous d’animals que creixen en llibertat, peix que no sigui de piscifactoria i altres fruits de la mar com pop, sépia, marisc… No en prengueu gaire i compenseu sempre la proteïna amb molta verdura.
  • Elimineu alguns aliments (sobretot si hi ha inflamació, al·lèrgies, sobrepès, problemes digestius) com a mínim durant una temporada. Observeu com us sentiu sense prendre’n i després valoreu reintroduir-los si ho voleu fer i torneu a valorar com us trobeu: blat (i segons el cas, gluten), llet de vaca (es poden mantenir els fermentats de cabra o ovella), sucre i edulcorants, cafè, alcohol, i excitants (sobretot si hi ha problemes amb la fragmentació de l’esperma).

I altres consells no estrictament alimentaris, però igualment importants:

  • Valoreu l’estat de la tiroide amb un especialista actualitzat.
  • Preneu el sol i, si cal, un complement perquè el nivell de vitamina D sigui òptim. Als òvuls, ovaris i úter hi ha receptors de vitamina D i, si hi ha una insuficiència, funcionen malament.
  • Comproveu que no teniu celiaquia o sensibilitat al gluten no celíaca. Si dubteu, elimineu el gluten (i els productes gluten-free) de la dieta.
  • Visiteu un dentista integratiu: la salut oral té més influència del que creiem en la fertilitat.
  • I assegureu-vos d’entendre què dificulta la vostra capacitat de concebre.

Els 5 nutrients clau per aconseguir l’embaràs

Encara que no hi ha cap superaliment que per si sol us faci més fèrtils, hi ha alguns aliments que, pels nutrients que contenen, faran que els vostres òvuls o espermatozous estiguin més sans.

  1. Ubiquinol: vísceres d’animals i sardines. Sovint, és difícil arribar amb dosis alimentàries i s’hauria de suplementar.
  2. Zinc: carn, peix, pollastre, marisc, ous, pipes de carbassa, cereals integrals, germen de blat…
  3. Vitamina E: germen de blat, ous, moniatos, olis vegetals crus, fruits oleaginosos sense torrar (nous, llavors de lli, carbassa, gira-sol, ametlles, avellanes…), cereals integrals, ordi i algunes verdures de fulla verda.
  4. Folat: les millors fonts són verdures de fulla verda (bledes, espinacs, bròquil, espàrrecs…), també alvocat, llenties i fetge.
  5. Vitamina D: oli de peix com fetge de bacallà, ous, llet i mantega i l’exposició solar.

Com potenciar la fertilitat de manera natural

La fertilitat hauria de ser una invitació a revisar el vostre estil de vida, que serà l’exemple en el qual creixerà el vostre nadó, i també a valorar la raó per la qual voleu tenir un fill i ser conscients dels motius. En aquest punt, permeteu-me que us recordi que un fill no pot venir a omplir res ni a donar sentit a les vostres vides; aquesta és la vostra responsabilitat vital. També pot ajudar-vos a revalorar el vostre projecte de parella, a reforçar-vos o a decidir emprendre camins separats i, en general, a aconseguir una vida més saludable, perquè si la fertilitat està compromesa hi ha alguna cosa que no funciona com toca. Com veieu, preparar-vos per a un embaràs és el millor regal i la millor herència que podeu fer al vostre fill potencial i també a vosaltres mateixos.

En el curs “Alimenta la teva fertilitat”, us explico què podeu fer per alimentar la vostra fertilitat i gestar fills sans. Aprendreu a entendre el llenguatge del cos i a comprendre i acompanyar les seves necessitats. Descobrireu quins hàbits i comportaments alimenten la fertilitat i per què; sabreu quins aliments poden ajudar-vos i com organitzar un menú per incloure’ls. També sabreu quins complements o tècniques poden ajudar-vos, en cas que sigui necessari. I el millor, tindreu un paper actiu, encara que feu un tractament de reproducció.

Més informació
Yolanda Garcia
Yolanda Garcia

Psicòloga i naturòpata. Experta en salut femenina.
Coordinadora i professora a IFPS Roger de Llúria
Terapeuta a La consulta d'Etselquemenges

    @_yolanda_garcia