El Podcast de la NĂşria Coll

EPISODI 125 |

04 nov. 2023

La salut comença pels peus

amb Rubens GarcĂ­a

El peu és una estructura complexa d’ossos, músculs, lligaments i moltes terminacions nervioses que es combinen a la perfecció per construir una de les parts més sofisticades del cos: la base. I com en tot, si falla la base, falla la resta. Influeix el calçat que portem en la manera com gestionem l’estrès? Com hauria de ser un peu funcional? Quina mena de calçat hauríem de portar?

De tot això i molt més, en parlarem en l’episodi d’avui amb Rubens García, especialista en kinesiologia i rehabilitació a través de la neurobiomecànica.

A l’episodi complet del podcast amb Rubens GarcĂ­a aprofundim molt mĂ©s sobre el tema.
– La relaciĂł dels peus amb la resta del cos
– Com ha de ser un peu ideal
– Per què el repte mĂ©s gran Ă©s desaprendre
– La relaciĂł de la petjada amb l’estrès o el bruxisme
– La importĂ ncia del dit gros
– Quin calçat haurĂ­em de fer servir. Rubens ens llista les millors marques per fer el canvi, amb models tant del dia a dia com per fer esport.

GUIA DE L’EPISODI

00:00 – PresentaciĂł

08:22 – La importĂ ncia dels peus

09:53 – La rigidesa i la isquèmia

13:03 – Mètode progressiu

14:16 – Grounding i reflexologia

16:00 – Com han de ser els peus

 

La importĂ ncia dels peus

Els peus són una part del cos que ens fa vergonya ensenyar i que no solem veure, i per tant no els donem la importància ni l’atenció que es mereixen.

El cervell coneix el que veu i fa servir cada dia. Massa sovint només ens veiem els peus quan ens dutxem o som a la platja i, per això, els cuidem poc.

L’ésser humà es mou per bipedestació; el primer i únic contacte que tenim amb el terra i contra la força de la gravetat són els peus.

SĂłn una de les principals fonts d’informaciĂł de l’entorn que ens envolta. Els peus comuniquen al cervell si el terreny pel qual ens movem Ă©s llis, rugĂłs, fred, calent, mullat, sec, si puja o baixa… A partir de tota aquesta informaciĂł, el cervell pren decisions i ens proveeix d’un moviment eficient.

El problema del calçat

Per culpa del calçat convencional, limitem les sensacions que ens transmeten els peus; el cos rep els senyals distorsionats, es confon i genera rigidesa per guanyar seguretat.

La rigidesa Ă©s la resposta del cos a la mala interpretaciĂł del que passa al nostre voltant.

En aquests casos, no permet rangs de moviment fluid i en expansió per tal de guanyar seguretat; segons els paràmetres del cervell, l’objectiu que té és “mantenir-nos fora de perill”.

La relació de la visió amb la pèrdua de moviment

Els ulls sĂłn el receptor mĂ©s potent i eficient del cos, Ă©s on se sustenta el cervell per moure’s. Si la visiĂł falla, hi ha menys capacitat de moviment i, si ens movem menys, tenim menys capacitat de generar musculatura, i ens acabem movent menys… És peix que es mossega la cua i que ens porta cap a la pèrdua de moviment.

Amb els peus passa el mateix: com menys sentim amb els peus i menys força tenen per moure’s i desplaçar-se, menys musculatura es genera, mĂ©s osteoporosi, mĂ©s risc de caigudes, mĂ©s lesions…

A més, la rigidesa provoca isquèmia, que disminueix l’aportació sanguínia en unes parts del cos; i també fa que en d’altres la musculatura se sobrecarregui per compensar aquesta rigidesa i apareguin una sèrie de malalties inflamatòries musculars (“itis”) o de sobrecàrrega muscular (“isis”).

ActivaciĂł progressiva de la musculatura del peu

Posem un exemple. Quan es genera estrès físic en forma d’exercici, el cos respon generant més fibres musculars per estar preparat per si es torna a exposar al mateix estrès físic.

El peu fa el mateix. El peu necessita un temps d’exposició per estar preparat per trepitjar el terreny descalç. És un error descalçar-se i exposar-lo sense abans haver-nos preparat de manera progressiva.

La importĂ ncia del grounding

El grounding és estar present, reconèixer i permetre’ns reconèixer les textures del terreny amb els peus. A part, les pedretes que ens trobem pressionen punts de reflexologia que activen el cos. Això s’aconsegueix anant descalç o amb el calçat barefoot, que ens ofereix una mínima protecció.

Quan un peu estĂ  exposat a la naturalesa, no hi ha friccions, no hi ha durĂ­cies… Els peus sĂłn amples, estan musculats, tenen tensiĂł i estructura, hi ha venes, artèries i vasos, entre d’altres. Un peu amb una forma tancada no Ă©s per culpa de la genètica, Ă©s per culpa dels mals hĂ bits. Les durĂ­cies surten quan “encotillem” el peu en una sabata i, quan apliquem la pressiĂł del pes, s’expandeix i fricciona amb el calçat.

Cada mil·límetre que guanyem ofereix més estabilitat i base per moure’ns de manera eficient.

Cal buscar un peu ample: cada mil·límetre que guanyem ofereix més estabilitat i base per moure’ns de manera eficient.

 

✅ Si vols escoltar el podcast íntegre i tenir accés a la seva transcripció i tots els estudis referenciats de les converses més privades i completes amb els millors professionals del món de la salut integrativa, subscriu-te 👉 https://comosoy.es/ (en català https://comets.cat/ )

Actualitzant favorits...

s'ha afegit als teus favorits

s'ha eliminat dels teus favorits

No s'ha pogut marcar com a favorit. Intenta-ho de nou si us plau.

Aquesta funcionalitat Ă©s exclusiva pels socis de la Comunitat