El doctor Jordi Sunyer fa temps que ho té clar: els gasos emesos pels cotxes dièsel fan augmentar els casos d’ictus. És la primera causa de mort per la contaminació dels fums dels vehicles dièsel seguida pels càncer de pulmó, l’infart de miocardi i l’asma. El codirector del CREAL (Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental (CREAL-ISGlobal) i catedràtic de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona (UPF), fa trenta anys que estudia els efectes de la contaminació atmosfèrica sobre la salut. Sunyer explica que, en una classificació recent de l’OMS sobre causes prevenibles de mort, la contaminació passava al davant del colesterol o la falta d’exercici, per exemple. Només causen més morts el tabac, l’alcohol i la hipertensió arterial.contaminacion-dan%cc%83a-al-cerebro-642x335

Conscients que continuem incomplint els valors exigits per la Unió Europea, l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya treballen des de fa temps a contrarellotge per reduir la contaminació de l’aire de les grans ciutats, especialment Barcelona. Ahir el consistori va presentar el Pla contra la contaminació atmosfèrica de Barcelona amb mesures estructurals i específiques per a episodis d’alta contaminació.

Entre les 58 mesures impulsades destaca que, a partir de l’hivern 2017-2018, els vehicles més contaminants no podran entrar a la ciutat els dies d’episodis per alts nivells de contaminació atmosfèrica per NO2. Aquesta mesura, esdevindrà estructural a partir del 2020, quan els vehicles més contaminants tindran restringida la circulació a Barcelona de manera permanent. El pla inclou també mesures fiscals –que demanaran  el suport d’una part de l’oposició per tirar endavant– i que oferiran incentius per donar de baixa vehicles contaminants, com ara el lliurament d’abonaments de transport públic o del Bicing.

La contaminació atmosfèrica és causa de mort prematura en malalties cardiovasculars i cerebrovasculars, i també amb malalties respiratòries i amb càncer de pulmó. També contribueix a fer més severes altres malalties, com l’asma, la malaltia pulmonar crònica, la pneumònia, la insuficiència cardíaca, la coronària, la hipertensió arterial, la diabetis, entre d’altres.

Estudis d’ISGlobal a la ciutat de Barcelona han demostrat que la contaminació de l’aire urbà també té un efecte advers en la maduració del cervell dels infants, i provoca  canvis que afecten el domini funcional, a més d’estar associada a la reducció de la fertilitat.

Què fem mentrestant?

Ambientòlegs experts en contaminació com l’actual directora general de Qualitat de l’Aire de la Generalitat, Mercè Rius, recomanen caminar allunyats dels principals carrers de les ciutats en què el volum del trànsit de cotxes sigui elevat. També es demana que, mentre esperem que es posi verd el semàfor dels vianants, ens esperem tan enrere del pas de vianants com sigui possible perquè així no respirem tan directament el fum dels vehicles. Aquesta mesura es recomana especialment en les famílies que tenen fills i que passegen amb els cotxets, ja que van a l’alçada dels tubs d’escapament. Alhora, es demana triar rutes per anar a l’escola o a treballar amb  carrers sense trànsit de vehicles, en la mesura que sigui possible.

Us recomanem seguir aquestes iniciatives per estar al corrent de la feina que entitats i institucions fan per combatre la contaminació atmosfèrica. A twitter: @Mapabcnsost @Qualitat_Aire @BCN_Ecologia @ISGLOBALorg @sosteniblecat @ecologistes @AMBmobilitat. 

 

Núria Coll
Núria Coll

Directora d’etselquemenges