Aprèn a gestionar els "no m'agrada!"

Aprèn a gestionar els “no m’agrada!”

“No m’agrada”, “no en vull més”, “no tinc gana”… Sovint, aquest tipus de negatives ens descol·loquen i no entenem què passa. Si ens disposem a descobrir què hi ha al darrere d’aquest no, podrem interpretar millor què mira d’expressar. La comunicació amb l’infant funciona amb uns paràmetres molt diferents dels que estem acostumats a fer anar; a poc a poc els anirem coneixent i distingint.

En l’entorn més proper sempre hi pot haver diferents opinions com: no menja prou, està molt prim, és molt tossut… Escoltem i ens informem, però finalment qui decideix som nosaltres. En aquest cas, com a adults tenim una responsabilitat doble: alimentar i afavorir en l’adquisició dels bons hàbits alimentaris.

Per a un infant, l’alimentació és una necessitat vital però al mateix temps un canal molt important de comunicació; cal confiar en la intuïció i funcionar amb sentit comú.

Quan no en vol més, no cal insistir. L’infant neix amb un instint que l’ajuda a autoregular-se de manera natural; si el respectem i el potenciem, sabrem donar-li el que necessita, però sobretot l’ajudarà al llarg de la vida a l’hora de reconèixer les seves pròpies necessitats.

Quan introduïm un aliment nou i no agrada, com per exemple la truita, ens preguntem si no li agrada la textura. Un altre dia li oferim un ou ferrat i també el rebutja. Ens preguntem, llavors, si és que, potser, no li agrada l’ou. Si el rebuig és finalment a l’aliment en general, podem optar per altres proteïnes, però en cap moment l’hem de forçar a menjar-ne.

Quan es manifesta el moment que viu a través de l’alimentació: el moment d’adaptació a l’escola bressol, el pas del triturat al sòlid, el control d’esfínters, la tensió familiar, el naixement d’un germà… L’aliment té un paper emocional molt important; nosaltres com a adults també ho vivim i ho manifestem, per això cal tenir la màxima comprensió.

El desig de nen que vol començar a alimentar-se sol, i agafar ell el menjar, s’ha de saber respectar. Per a l’infant, la manipulació i exploració del menjar pot ser més interessant que el menjar en si.

 

Si no vol menjar, els motius de la negativa poden ser els següents, entre d’altres:

  • És un aliment nou (no el coneix).
  • L’ambient no és l’adequat (música forta, sorolls).
  • És aviat (potser encara no té gana).
  • Té malestar (està malalt).

Quan valorem tots els punts, prenem consciència de l’acte alimentari, en què l’aliment és un element més que cal tenir en compte, però no pas l’únic.

Hi ha intoleràncies que s’han detectat primer per un rebuig de l’infant cap a l’aliment; aquest fet ens confirma que l’infant i l’adult han de compartir el moment per aprendre mútuament un de l’altre.

Les emocions alteren els aliments, i els aliments poden alterar les emocions; cal que tinguem molt present aquesta connexió. Ens nodrim amb els aliments, ens alimentem amb la vida.

 

Nani Moré
Nani Moré