alba3Alba Padró. Assessora del grup ALBA Lactància Materna, formada per la Federació Catalana de Grups de Suport a l’Alletament i IBCLC (International Board Certified Lactation Consultant), certificació internacional que verifica l’acreditació de coneixements en lactància materna i la possibilitat de proporcionar ajuda qualificada.

Com hauria de ser l’alimentació d’una mare lactant?

Segons recomana l’AEP (Associació Espanyola de Pediatria) i l’OMS, la dieta d’una mare lactant ha de ser saludable, similar a la que ha fet durant la gestació. Una d’estàndard és ideal per a les mares. Avui en dia, pràcticament tothom sap què significa una dieta saludable; només cal recordar petites coses: menjar cinc vegades al dia, consumir diàriament fruita i verdura, llegums, cereals integrals, oli d’oliva i no abusar de la proteïna animal, moderar el consum de peix blau tipus tonyina (pels nivells alts de mercuri i dioxines) i deixar de banda la brioixeria industrial, l’alcohol o els refrescos.

Les mares han de prendre un complement de iode (200 micrograms al dia) i, si són vegetarianes, un de vitamina B12. Tenint present això, no cal que es torturin o que pensin que si no fan una dieta perfecta val més que no alletin, perquè els beneficis de la lactància per a la criatura són molts més que qualsevol relliscada dietètica.

Aquesta alimentació incideix en la qualitat de la llet que es produeix?

La llet materna sempre és bona; no hi ha llets dolentes ni de mala qualitat. Per tant, la que fem segur que alimenta. La qualitat sempre serà excel·lent, ja que la llet es modifica poc per l’alimentació de la mare; només certes substàncies poden augmentar lleugerament segons el consum matern: AGE, certes vitamines…

Un altre tema són les mares que, per situacions determinades, com problemes de tiroides, SOP o hipoplàsia mamària, poden tenir menys llet de la que cal. Malgrat tot, la que tenen, tot i ser poca, és bona.

Com podem saber si la nostra llet alimenta el nadó correctament?

Sabrem que el nadó s’alimenta bé, si creix de manera òptima sempre tenint en compte l’edat que té, ja que a mesura que creixen cada vegada s’engreixen menys!

  • 0-6 setmanes: 20 g/dia
  • Menys de 4 mesos: 100-200 g/setmana
  • 4-6 mesos: 80-150 g/setmana
  • 6-12 mes0s: 40-80 g/setmana

El més important és valorar si és feliç. Si no és així i la criatura s’engreixa menys del que tocaria, cal buscar ajuda per determinar la causa i, en cap cas, la solució passa per deixar d’alletar.

El descans és fonamental en la rutina de la mare lactant? Per què?

El tema del descans està sobrevalorat. En el fons, som unes privilegiades! Hi ha dones en aquest planeta que viuen en situacions de guerra o catàstrofe que no poden aclucar l’ull i segueixen tenint llet per a les seves criatures. És evident que és important que la mare descansi quan pugui i que deixi de banda les feines de la casa i delegui responsabilitats, però estem fetes per alletar; podem fer-ho i no ens cal un descans especial. Ni la producció de llet ni la qualitat de la llet es veurà afectada pel fet que una mare descansi més o menys.

És veritat que hi ha alguns aliments que fan que la llet tingui “mal gust”?

No, no és veritat. Els aliments donen gust a la llet, però no mal gust, que és diferent. No hi ha cap aliment prohibit durant la lactància. De fet, es pensa que és al contrari, que la llet es tenyeix de gustos que després, quan el nadó iniciï l’alimentació complementaria, ja coneixerà. Prohibir certs aliments sense solta ni volta és absurd. Si un bebè sembla que rebutja el pit cada vegada que la mare pren un aliment determinat, s’haurà d’analitzar el perquè consultant-ho amb el pediatre.

 

Torna a l’article “La dieta d’una mare lactant. Resolem dubtes!

Gemma Castanyer
Gemma Castanyer

Periodista

  @Castgem