Desenvolupament del bebè segons“Què es pot esperar quan s’està esperant, de Heidi Murkoff: “El bebè guanya pes gairebé al mateix ritme que la mare (uns 220 grams a la setmana), fet que durant aquests dies fa que arribi pràcticament als dos quilos. Però encara li falta molt i molt per créixer! És possible, segons diu Murkoff, que aquesta setmana creixi 2,5 cm i és possible també que el dia del part pesi el doble que ara. I amb l’espai que ocupa ja no cap més líquid amniòtic a l’úter; això explica per què les puntades i els cops ara resulten tan incòmodes: hi ha menys líquid per amortir-los. Durant aquesta etapa, els anticossos de la mare passen al bebè mentre el petit segueix desenvolupant el sistema immunitari. Els anticossos resultaran de gran utilitat quan el neixi i l’ajudaran a protegir-se de molts gèrmens”.

Alimentació de la mare: Nadal i embaràs, un bon binomi?

Què ha de menjar una mare gestant durant les festes nadalenques? Cal que controli el que menja? Què passa amb els dolços? Si hem fet un dinar excessiu, cal compensar-ho la resta del dia? Què es pot prendre contra l’acidesa d’estómac?

La primera recomanació, segons els experts, és gaudir de les festes sempre que l’alimentació de la futura mare sigui saludable i tant ella com el nadó es trobin en perfecte estat de salut. Segons Yolanda Garcia, psicòloga i naturòpata especialista en infància i maternitat, no cal restringir res sinó compensar els àpats si se n’ha fet un de copiós: “Si el dinar de Nadal ha estat abundant es pot compensar amb un sopar lleuger a base de kudzú i umeboshi, combinació que ens ajudarà a reduir la sensació d’afartament. Si es té acidesa d’estómac, una bona recomanació és desfer una mica d’argila blanca amb aigua. És un antiàcid saludable. A més, mastegar cada mos a poc a poc, dedicant un mínim de mitja hora a l’àpat principal, i finalitzar els plats amb una infusió digestiva també ens ajudarà”, apunta.

Mentrestant, des del portal Faros de l’Hospital Sant Joan de Déu es recomana evitar alguns aliments, com la carn crua o poc feta, el peix o marisc cru o poc fet, el peix amb alts nivells de mercuri, els fumats, carpaccios, embotits, formatges no pasteuritzats, patés, alcohol, cafè , te i refrescos ensucrats. Segons expliquen “cal evitar totalment els aliments crus perquè poden ser font de toxoplasmosi i anisakis, i consumir amb moderació dolços, postres i plats rics en greixos”. En canvi, Faros recomana apostar per plats com “la pinya, el marisc ben cuit, el gall dindi, els peixos al forn i els purés de castanya o de poma. Per postres porcions petites de torró o algun polvoró sense abusar-ne” conclouen.

Notes de Yolanda Garcia

Què és l’argila blanca? És un producte que podem trobar a qualsevol herbolari, millor que sigui blanca; no serveix la vermella, ni la verda. Aquesta està microfiltrada i llesta per ingerir. Acostumo a recomanar la de la marca Vogel; és econòmica, segura i molt efectiva. Per tal de consumir-la, cal diluir-ne una culleradeta de postres (amb una cullera que sigui de fusta, vidre o plàstic, no de metall) en un got d’aigua, es remena i bé es pot prendre directament o bé es pot deixar reposar uns minuts abans. Principalment hi ha una diferència de sabor però totes dues fórmules són segures. Es tracta d’un remei simptomàtic, que cal prendre puntualment quan apareixen els símptomes.

Com prendre l’umeboshi? Es pot prendre l’equivalent a una llentia, ensalivant molt bé just abans dels àpats. S’ha de deixar desfer un o dos minuts dins la boca.

Què és el kudzú? És una arrel d’una planta que es diu Pueraria lobata, amb moltes propietats medicinals i també culinàries, ja que serveix com a espessidor natural. Es compra en forma de pols i és molt important que sigui Pueraria (no serveix Arrunrruz; hi ha botigues que no coneixen la diferència). Per tal de consumir-la cal desfer una cullerada de postres generosa en un got d’aigua, es porta a ebullició durant 5 minuts sense deixar de remenar. Aquest “alimedicament” es pren directament o bé amb una mica d’umeboshi. Té propietats molt diverses: ajuda a desinflamar els budells i serveix com a regulador intestinal. Alcalinitza la sang, incrementa l’energia i evita el cansament. Calma l’estómac i tot l’aparell digestiu i ajuda en casos de grips i constipats. Per Nadal fer un “dejuni” a l’hora de sopar a base de kudzú més umeboshi pot ajudar a passar més bona nit.

Atenció: La informació oferta en aquesta secció és genèrica –tant pel que fa a l’evolució del fetus, com a l’alimentació de la mare i a la complementació nutricional. Per tal de tenir un assessorament directe, es recomana consultar el ginecòleg o bé un nutricionista especialitzat.

Gemma Castanyer
Gemma Castanyer

Periodista