Desenvolupament del nadó

segons Què es pot esperar quan s’està esperant de Heidi Murkoff (Ed. Medici): Les mides del bebè oscil·len entorn dels 45 cm de llarg i els 2,2 kg de pes. Si és un nen, durant aquests dies els testicles baixen des de l’abdomen fins al sac escrotal –tot i que en un 4% dels casos ho fan després de néixer, i no ens ha de preocupar. A més, les ungles s’ubiquen al final dels dits, fet que, un cop fora, haurem de tallar-les molt i molt sovint!

Pregnant woman cleaning floor with vacuum cleaner

Alimentació de la mare

Falta un mes i mig perquè neixi el nadó i és moment d’anar-se preparant per al gran moment del part, també des del vessant de l’alimentació. Durant aquesta darrera etapa de gestació, segons explica l’especialista en nutrició natural i energètica Montse Bradford a La alimentación de nuestros hijos (Ed. Oceano Ambar) cal seguir una dieta basada en cereals, pasta i pa integrals; peix, llegum, proteïna vegetal, verdures ecològiques i de proximitat, fruita seca, algues, olis premsats en fred, edulcorants naturals, llets de cereals o fruita seca, infusions, tes sense estimulants i cafès de cereals. Segons Bradford, es poden fer servir sense problema els condiments salats més habituals a la cuina, com la sal marina, l’umeboshi o la salsa de soja però “reduint-los lleugerament”. També recomana “incrementar la fruita d’estació lleugerament cuita i les postres de bona qualitat”.

Què pot sentir la mare?

  • La síndrome del niu: No tothom l’experimenta, però és habitual que setmanes abans del part la mare senti una necessitat imperiosa d’ordenar, netejar, pintar l’habitació del nadó, llençar objectes inservibles o reubicar els mobles del menjador. Segons Heidi Murkoff “tot i que aquest instint no és un indicador fiable que el moment del part s’aproxima, és cert que s’intensifica quan s’aproxima, segurament com a resposta a l’adrenalina que circula per l’organisme”. Malgrat que ens sembli que tenim energia per començar una mudança o altres proeses, tant Murkoff com Bradford recomanen no fer excessos, cuidar-se i reservar aquesta vitalitat per als mesos que han d’arribar.
  • Retenció de líquids: És habitual cap al final de l’embaràs i es pot manifestar amb les cames o els peus inflats. Si és així, segons apunta Bradford, cal incloure més varietat de verdures durant uns dies, especialment les diürètiques i depuratives: raves, naps, verdures de fulla verda frondosa, xampinyons o bolets xiitake.
  • Restrenyiment/hemorroides: Segons Montse Bradford són un indicador de falta de fibra en l’alimentació de la mare gestant. Per alleujar-ho proposa incrementar la ingesta d’aliments integrals com els cereals, les verdures, els llegums o les verdures amb oli d’oliva. També aposta per sopar d’hora i disminuir lactis, aliments refinats, sucres o farines.
  • Cansament: Malgrat que hi ha dones que poden experimentar un pic d’energia, és probable que d’altres se sentin més cansades que mai. Si és així, el descans és el millor remei, sobretot al migdia, després de dinar.
  • Cremor d’estómac: Els canvis hormonals, com explica Bradford, units a l’augment de la mida de l’úter provoquen que les digestions siguin més lentes i pesades. Si és el cas, l’especialista en alimentació energètica proposa mastegar bé els aliments, sopar d’hora i prendre te de tres anys o alguna infusió específica de l’herbolari.

L’apunt de Yolanda Garcia, psicòloga i naturòpata

Què és la síndrome del niu? És una conducta que es dóna en la majoria de dones embarassades durant el darrer trimestre i sobretot quan s’acosta la data de part. És una analogia amb els animals que preparen el niu. A les mares els envaeix una mena d’obsessió perquè tot estigui fantàstic abans de l’arribada del bebè. A algunes els fa fer coses tranquil·les com preparar la roba, rentar-la, col·locar-la i algunes altres són més actives i opten per fer una neteja general. Aquest reflex és una conducta instintiva que coincideix amb un increment de l’energia, però aquest regal del cos cal reservar-lo per al part. Aquestes darreres setmanes d’embaràs són per gaudir, per preparar el niu amb molta calma. En l’àmbit nutricional hem de seguir menjant bé com durant tot l’embaràs. És adient anar rebaixant la quantitat de sal i les textures cruixents. Busquem el cos nodrit i a la vegada relaxat, per tant anirem a buscar el dolç de les verdures i de les cremes de cereals. Així ens anem preparant per a la lactància, que també es beneficia d’aquest tipus de sabors i textures, cremes, llavors, olis de primera pressió en fred… i un extra de vitamina K, la vitamina antihemorràgica, molt present a l’alfals i en general a les verdures amb clorofil·la i que tan beneficiosa és per a la mare i el nadó.

Gaudiu d’aquestes setmanes d’embaràs, connecteu amb el bebè, prepareu la casa i l’habitació, però amb sentit comú. Hem de reservar energia per al part i la lactància. És adient que la mare descansi i s’alimenti correctament, rebaixant la sal i incrementant les verdures, les fruites i les cremes de cereals que nodreixen i ajuden a relaxar-se gràcies a l’aportació extra en vitamina B, imprescindible per al sistema nerviós.

Atenció: La informació oferta en aquesta secció és genèrica –tant pel que fa a l’evolució del fetus, com a l’alimentació de la mare i a la complementació nutricional. Per tal de tenir un assessorament directe, es recomana consultar el ginecòleg o bé un nutricionista especialitzat.

 

Gemma Castanyer
Gemma Castanyer

Periodista

  @Castgem