L’última campanya de Burger King ha desplegat els seus enganxifosos tentacles a la ciutat més carnívora de l’Estat espanyol. L’objectiu era ben senzill: demostrar que era possible enganyar els habitants d’Àvila, que tenen el gen de la carn adherit als budells, fent passar hamburgueses vegetals per hamburgueses d’origen animal. “Molta carn, molta carn, però a Àvila s’ho han empassat. Si la ciutat més carnívora del país no ha notat res, la resta d’Espanya, tampoc”, diuen traient pit els responsables de la performance.

Hamburguesa vegetal Marc Casanovas

Evidentment, s’ha demostrat a posteriori que el test era amb un grup reduït d’individus informats del propòsit. En cas contrari, l’acció hauria pogut ser titllada de delictiva per algun al·lèrgic alimentari. La qüestió és que en el vídeo, molt comentat a les xarxes socials, s’hi veuen ciutadans d’edats i classes socials diferents participant en l’irritant experiment social de sempre: carnívors que queden com passerells i que no perceben cap diferència entre una hamburguesa de carn de vedella picada passada per la graella i una massa de pèsol, oli de cànula premsat i cel·lulosa de bambú. L’anunci s’adreça als clients carnívors de tota la vida, i no pas als potencials clients vegetarians, com podria semblar en un primer moment. Una dada resol qualsevol mena de dubte sobre el tema: el 95% dels consumidors d’hamburgueses d’origen vegetal dels Estats Units han comprat també una hamburguesa de carn animal en l’últim any. Això demostra que el client principal d’aquest producte no és vegetarià. I els encarregats dels números de Burger King ho saben.

Doncs bé, el més destacat aquí, i que passa inexplicablement inadvertit, és l’apropiació clamorosa de la carn vegetal per part de les grans cases de menjar ràpid. La fal·lera del nou consumidor per suprimir la carn vermella de la dieta ha resultat ser un negoci milionari massa suculent pel qui mouen els fils. Són els dolents de sempre amb la pell canviada; el llop que treu la pota enfarinada per sota la porta perquè el deixem entrar a desbudellar les pobres cabretes. Que quedi ben clar: és ben lícit que Burger King, McDonald’s i altres grans empreses alimentàries venguin tones de carn de laboratori, però que això sigui una bona notícia per al planeta és més que discutible. I és que, mentre alguns aixequen els braços en senyal de victòria, la carn vegetal comparteix carta amb desenes de menús de carn produïda a baix cost servida per treballadors amb contractes indignes. Perquè són negocis que han de vendre el que faci falta per quadrar els números a finals d’any. Si ara toca carn vegetal, endavant; si demà és el torn de les empanades d’insectes, lloats siguin els grills i les paneroles que abunden arreu.

La revolució de la carn vegetal serà una gran fal·làcia si cau en els mateixos errors històrics –i en les mateixes mans– del sector de la carn tradicional. Si el que volem és un sistema alimentari alternatiu –cosa difícil de creure si fem una ullada al consum de carn mundial, que no ha deixat d’augmentar– no s’han d’imitar els mateixos vicis de la carn en nom del capital. La periodista Alicia Kennedy ho il·lustra amb encert en la radiografia que fa del futur de l’hamburguesa vegetal: “La demanda generalitzada de llenties en lloc de carn de vedella sens dubte seria una millora per a la salut de la terra i l’aigua. Però convertir les llenties en un producte similar a la carn processada, en lloc de vendre-les a granel directament als consumidors, fa que hi hagi d’haver un intermediari que d’altra manera seria qüestionable que hi fos. El resultat són processos més industrialitzats i un preu més alt. Penseu en això: una hamburguesa de Beyond Meat costa gairebé dotze dòlars. La carn de vedella alimentada amb pastura pot costar tan poc com tres dòlars amb setanta. Mentrestant, un quilo de llenties seques es ven per menys de dos dòlars”.

Quin és l’impacte climàtic real d’una hamburguesa vegetal? Les empreses productores de carn vegetal han de vendre el seu producte de bracet del Big Mac o el Whopper? Els nous milionaris de Silicon Valley inventors de la carn de laboratori són realment els nous herois del planeta? És vital deixar-ho ben clar perquè desxifrar aquest misteri servirà per distingir el llop disfressat de les pobres cabretes.

Marc Casanovas
Marc Casanovas

Periodista I Food Storyteller | Ex Bullinià i editor a PlayGround Food

  @casanovas_marc   @marc.casanovas.anguera