Allergeneat és una aplicació per al mòbil creada per garantir i facilitar que qualsevol persona que tingui una al·lèrgia o intolerància a un aliment pugui fer la compra amb menys problemes, d’una manera més ràpida i segura.

La compra d’un al·lèrgic sol ser força més complexa i pesada que la d’una persona que no n’és. Omplir el cistell pot acabar sent una odissea, ja que és indispensable prendre’s el temps necessari per llegir (i entendre) correctament les etiquetes i la llista dels ingredients d’un producte per assegurar-se que no conté cap dels al·lergògens o ingredients que li provoquen intolerància.

Fruita seca, ous, crustacis, cereals amb gluten, cacauets, api, llobins o tramussos, lactis, mol·luscs, mostassa, peix, soia, sulfits i sèsam. Tots configuren la llista dels catorze tipus d’al·lergògens de declaració obligatòria, la intolerància als quals s’ha disparat en els últims anys. De la mateixa manera, cada vegada hi ha més persones que decideixen, per motius d’ètica, de salut o de convicció, deixar de consumir determinats productes o aliments. Per això, Allergeneat pot ser molt útil per a tots ells, ja que l’aplicació avisa, segons el perfil de l’usuari, si es pot consumir o no el producte escanejat. Només cal tenir l’aplicació instal·lada al telèfon mòbil (apte per a dispositius Android i iPhone), escanejar el codi de barres del producte seleccionat i comprovar si és apte per a nosaltres o no.

L’ús de l’aplicació pot resultar molt útil i eficaç, ja que pot ajudar a agilitzar les compres considerablement i possibilita als usuaris que puguin tastar productes nous sense tancar-se en un cercle reduït d’opcions a l’hora de menjar.

Evolució i èxit de l’aplicació

Els fundadors de l’aplicació, el director executiu Quim Sánchez i el director de tecnologia José María Falcón, xifren Allergeneat com una aplicació d’un 99% de fiabilitat gràcies a les tècniques d’aprenentatge automàtic, machine learning en anglès (unes de les tecnologies més importants del futur).

Una altra característica que proporciona seguretat i veracitat és que els usuaris no tenen accés a modificar cap dada. Tampoc cal 3G, 4G ni Wifi.

La idea d’Allergeneat, que va sorgir el mes de desembre de 2016, va convertir-se en una aplicació real sis mesos després. D’aquesta manera, han estat reconeguts com una de les empreses emergents amb més evolució durant un curt període de temps.

L’èxit no només es queda aquí. També van ser guardonats amb el premi Santander Yuzz Joves amb Idees a Sant Feliu de Llobregat (2017). Un cop van ser premiats, el passat octubre van viatjar a Silicon Valley per formar-se de manera específica sobre l’emprenedoria d’empreses com Facebook o Google i, així, poder indagar i arribar al mercat nord-americà.

Gràcies a la consecució de diferents èxits en poc temps, aquesta empresa emprenedora ha aconseguit un capital llavor de 30.000 euros i 400.000 euros a la seva primera ronda de finançament.

Actualment, aquesta aplicació disposa d’una base de dades amb més de 100.000 productes que va augmentant mensualment amb més de 9.000 actualitzacions de productes diferents.