El model alimentari que presento i que segueixo a la meva cuina no té un nom curt ni comercial. La seva creadora, la Dra. Annemarie Colbin, fundadora del Natural Gourmet Institute de Nova York, l’anomena “Un estil de menjar aliments integrals que manté la salut”.

El periodista, activista i defensor dels aliments reals Michael Pollan diu que els humans ens hem alimentat sense gaire controvèrsia seguint la tradició, fins que la ciència i la publicitat han desplaçat el sentit comú transmès sense complicació per mares i àvies. En aquest sentit Colbin recomana reprendre uns criteris que ajudin a escollir els aliments saludables sense dependre d’estudis de laboratori, ni taules de calories i nutrients, uns criteris basats en principis antics i que facilitin una manera de menjar flexible. Al seu llibre “Food and Healing”  (El poder curativo de los alimentos, Robin Book, 1986) Colbin sintetitza els principis dels sistemes alimentaris tradicionals del planeta en el model que presento, el qual es resumeix en 7 criteris a seguir per fer una selecció saludable dels aliments.

 

Cal reprendre uns criteris que ens ajudin a escollir els aliments saludables, sense dependre d’estudis de laboratori, ni taules de calories i nutrients.

INTEGRAL, COMPLET (els menys fraccionat i processat possible)

Són aquells que la natura proporciona, amb totes les seves parts comestibles:

  • Verdures i fruites fresques
  • Cereals sense refinar
  • Llegums
  • Fruites seques i llavors
  • Algues
  • Animals prou petits per menjar-los en un àpat (peix petit, marisc, aus petites…)

Un dels principis d’aquest model és que els aliments complets són superiors a la suma de les seves parts nutrients. Té més sentit menjar aliments complets, que menjar refinat i complementar la dieta refinada amb allò que hem eliminat de l’aliment, en forma de vitamines o enriquiment sintètic. Els principals aliments parcials o refinats són la farina blanca, l’arròs blanc i el sucre blanc. Menjar aliments complets és una manera fàcil de saber que tenim la màxima quantitat de nutrients naturals originals, en les proporcions adequades.

FRESC I ECOLÒGIC

Les verdures i fruites fresques tenen més valor nutricional que les enllaunades o congelades i mantenen la seva energia vital.

Els vegetals de cultiu ecològic contenen més fitoquímics, les seves defenses envers agressions externes, la majoria dels quals són de gran benefici per a nosaltres. Aquests fitoquímics són també els responsables del sabor dels vegetals. Els aliments ecològics són la millor opció: resulten més deliciosos i saludables.

Ecològic aplicat també als aliments d’origen animal. Si tractem i alimentem millor els animals, millorem la nostra salut i la del planeta.

MENJAR REAL

Que sigui realment menjar, no imitacions com la margarina o els edulcorants artificials, entre d’altres.

Nina Plank, escriptora experta en “menjar de veritat” i autora de “Real Food”, considera que el menjar industrial és oposat al menjar de veritat, al menjar real. Els aliments reals són els “de sempre”, són aliments que s’han menjat des de fa molt temps. Els ous, la carn i el peix, per exemple, durant milions d’anys. Les carns processades industrials, en canvi, són ben recents.
Els aliments de veritat estan fets seguint mètodes tradicionals de conreu, transformació, conservació, preparació i cuina que incrementen el valor nutricional i organolèptic, mentre que els mètodes industrials disminueixen ambdós valors.

LOCAL I DE L’ESTACIÓ

El producte de proximitat és més probable que s’hagi collit madur i que sigui més fresc, gustós i nutritiu. Comprar productes locals i propers ajuda a donar-los un valor i a fer més sostenible la pagesia. Apostem per la nova pagesia! Els aliments de temporada contenen allò que el cos necessita en cada estació. La col i les verdures d’arrel reforcen i escalfen el cos a l’hivern; en canvi, l’amanida i les fruites d’estiu depuren i refreden per suportar la calor.

QUE SIGUI EQUILIBRAT I DELICIÓS

La concepció holística de l’alimentació considera tant els nutrients com els efectes energètics dels aliments (refreden, escalfen, depuren, reforcen…). Variar és la clau per seure a taula tranquils, amb la certesa de que hi haurà suficient nutrients. Variar d’ingredients i cuinar amb varietat de colors i de sabors. QUE QUEDI BEN DELICIÓS!

Foto Pau Esculies: Estofat de llenties

Foto Pau Esculies: Estofat de llenties

R015-PastisdeFruites-PauEsculies

Foto Pau Esculies: Pastís ràpid d’ametlla, agar i fruita

 

 

Montse Vallory
Montse Vallory

Xef graduada al Natural Gourmet Institute, NY.

  @montsevallory