Pilar Rodrigáñez torna a la càrrega un cop més amb la segona edició del curs digital “Perd pes, dones 40-50-60“, amb què l’estiu passat van poder perdre pes més de 1.700 dones de 40 anys en endavant. Tot un èxit!

La dietista fa anys que es dedica al món de la pèrdua de pes i, últimament –potser pel volum de consultes que rep sobre aquest tema o potser perquè ella també s’ha estrenat en la quarta dècada– ha sentit la necessitat d’investigar més en profunditat i formar-se per entendre per què a partir dels 40 resulta més difícil aprimar-se o, a l’inrevés, és tan fàcil engreixar-se.

Avui ens trobem perquè m’expliqui què hi ha darrere d’aquest misteri i què ens té preparat per a aquest curs tan esperat.

Foto Beth Magre.

Pilar, què ens passa, a les dones, a partir dels 40 perquè ens costi més perdre pes?

Que entrem en un moment de canvis hormonals que ens afecten el sistema nerviós central i sistèmicament en general, i que tot això impacta directament en la nostra composició corporal. La forma com l’organisme gestiona les calories que li donem en forma de menjar està orquestrat, en gran part, per les hormones. Com també passa amb la sensació de gana i sacietat. Algunes pateixen canvis durant la menopausa i això no passa de cop quan desapareix la regla, sinó que comença a encaminar-se cap als 40. Per això, a partir d’aquest moment, encara que encara no hàgim connectat amb la menopausa, ja comencem a notar que ens costa més perdre els quilos rebels.

O sigui que no és una sensació falsa, hi ha un motiu científic!

I tant, és la nostra biologia! Cau la producció d’hormones que abans ens ajudaven a tenir a ratlla la insulina, per exemple, o, fins i tot, el desig per menjar dolç. I, com això, hi ha diversos aspectes en què aquests canvis hormonals propis de la perimenopausa, que és el període que precedeix la menopausa, afavoreixen que acumulem més greix, especialment a la panxa. Per això, en la majoria de casos, treure’ns de sobre els quilos de l’hivern, que abans perdíem amb un parell de setmanes de dieta, ara ja no és tan fàcil.

El públic d’aquest curs són dones amb la menopausa?

Sí, però, com et deia, també ho són les de 40 anys que, encara que encara no tinguin fogots o sequedat vaginal, ja noten que els costa més perdre pes. De fet, aquest és un dels primers símptomes dels canvis hormonals. I, per descomptat, és un curs també útil per a les dones que es troben en la postmenopausa. Per això especifiquem “dones 40-50-60”, perquè cadascuna és un món, però els canvis hormonals relacionats amb la menopausa comencen en els 40 i s’accentuen en els 50 i 60.

I si em preguntes si un home o una dona de 30 pot fer-lo i treure’n profit, et diré que sí, perquè hi ha pautes que són generals i que serveixen per a tothom, però el focus està posat en aquest moment de la vida de les dones i hi haurà temes que seran exclusius per a elles.

Fes un cop d’ull al curs!
En la primera edició del curs, les més de 1.700 alumnes van quedar més que satisfetes i la majoria va perdre entre 2 i 3 kg. Aquí tornem a plantejar 15 dies de menú igual que abans. Quant creus que aconseguiran perdre?

No m’agrada fer promeses perquè després pot haver-hi frustració, i la realitat és que, tot i que és un curs que funciona molt bé per al global de la població, també és cert que cada dona té el seu ritme. A una de més jove li pot resultar més fàcil aprimar-se que a una de més gran.

Dit això, també et dic que soc optimista. La meva experiència amb les dones de 40 anys en endavant que han fet els cursos anteriors i amb les que venen a la consulta és molt positiva. Al cap de dues setmanes, totes perden pes si compleixen la pauta. Algunes perden 2 quilos, unes altres 3… Això varia en cada cas.

Però, en el fons, el que més m’impacta és que dones que es pensaven que no podien perdre pes i que havien perdut l’esperança de sobte s’adonen que sí que poden i que, a més, es troben molt millor d’altres símptomes de l’edat que milloren quan tenim en compte tot el tema hormonal.

El curs és per a dones que tenen obesitat i sobrepès?

El curs ajuda a perdre pes tant si ens sobren 3 quilos com 20. Unes trigaran menys i unes altres una mica més. I, evidentment, quan hi ha un problema més gran, com l’obesitat, és important anar controlant altres paràmetres de salut que poden estar afectats, però sens dubte que la pauta serà molt útil per a aquesta població també.

Foto Beth Magre.

Com has acabat dedicant-te a dones perimenopàusiques?

Suposo que una mica perquè molta de la demanda que tinc per perdre pes arriba de dones adultes, i això ha fet que em formés i investigués, i una mica perquè jo mateixa també estic entrant en aquest moment de la vida, i començo a sentir com canvia la meva biologia.

En el curs hi ha tot un índex de mòduls i capítols en forma de càpsules de vídeo que rebrem cada dia, oi?

Sí, el format del curs és brutal. Hi ha uns 16 vídeos curts en què explico cada tema i també hi ha textos complementaris i materials descarregables, amb contingut teòric i llistats d’aliments. Tot és molt didàctic, amb gràfics i quadres que faciliten molt la comprensió.

La idea és que, encara que el menú i el meu acompanyament comencin el dia 1, la part més teòrica –empaquetada en mòduls– arribi a poc a poc, cada dos dies més o menys. Això obliga les alumnes a fer un vot de confiança en un primer moment, però després cada plat de menú agafa sentit a mesura que avança el curs i explico les diferents claus per perdre pes.

Però, a més, el curs té uns bonus en forma de vídeos i materials descarregables que són molt útils, i que complementen perfectament la pauta dietètica. És realment un curs completíssim.

I hi ha receptes?

Sí, inclouré algunes de les receptes que proposo al menú. Trobo del tot fonamental que les meves alumnes gaudeixin fent el curs. I, com que jo no soc una gran cuinera i tinc una vida atrafegada, podran estar tranquil·les que seran receptes simples, i que, probablement, seguiran fent després del curs.

M’encanta quan pacients o alumnes em diuen que algunes de les receptes que els passo ja formen part del menú familiar. Un dels objectius que m’he marcat és que gaudeixin seguint la pauta, que vegin que no cal ni passar gana ni avorrir-se. Perquè, a més, aquesta és l’única manera que aquestes dues setmanes es converteixin en un nou hàbit d’alimentació i de vida.

Jo també ho vull!
En el curs oferim vídeos de coaching amb una dietista experta en coaching per aprimar-se, la Cristina García. Què ens aportarà aquest contingut?

Sí! La Cristina ens ajudarà a transcendir algunes barreres i limitacions psicològiques i emocionals que solen aparèixer en un procés de pèrdua de pes. Ha preparat un seguit de materials audiovisuals i exercicis pràctics i convidarem les alumnes a fer-los per reforçar tot el procés. I per ajudar a fer que sigui efectiu!

És innegable que, en un procés de pèrdua de pes, hi ha factors emocionals i psicològics en joc i, la veritat, és molt interessant com ho planteja la Cristina des del coaching. La veritat és que estic molt contenta que col·labori en el curs. Els seus coneixements i experiència l’enriqueixen molt, sens dubte.

Foto Beth Magre.

Et podrem fer preguntes i ens acompanyaràs en tot moment a través del fòrum, oi?

Així ho espero! Crec que, si hi ha alguna cosa que realment va ser clau perquè els cursos anteriors tinguessin tant d’èxit, és la possibilitat de seguir-los en comunitat. No només pel suport que jo pugui donar, sinó també perquè es genera una sensació de fer-ho en grup que dona molta força a l’experiència. I crec que també millora els resultats.

Potser un dia no et veus capaç de seguir la pauta perquè, per exemple, no has dormit bé i, quan llegeixes els comentaris i les experiències de la resta de les alumnes, t’adones que no estàs sola i això t’empeny a seguir. O potser et bloqueges perquè hi ha una verdura del menú que no t’agrada, però després em preguntes quines alternatives hi ha i veus que aquest plat pot reversionar-se amb el que sí que t’agrada. Se m’ocorren mil maneres d’interactuar que fan que el fòrum sigui un espai molt beneficiós i que espero que aprofitin.

Jo hi seré cada dia responent preguntes i donant el meu suport, encantadíssima.

En els últims anys, a Etselquemenges, hem insistit cada vegada més en la importància de practicar esport. En aquest cas, l’exercici físic que proposem no té l’enfocament clàssic.

Exacte. En aquest cas, tenint en compte les característiques de les alumnes, dones a partir de 40 anys –i moltes de sedentàries–, la proposta és l’exercici de força i no tant el cardiovascular, que és el que durant molt de temps es va pensar que era el que havíem de fer per perdre pes. No vull que corrin, vull que facin esquats. Vull que recuperin múscul, perquè en aquest moment de la vida ens enfrontem a un problema greu: la sarcopènia, que és la pèrdua de massa muscular.

I per portar això a la pràctica, el millor és que una especialista en fitness, com la Vanessa Navas López, ens expliqui i ens mostri com fer-ho des de casa. Aquest serà un altre dels bonus que inclou el curs. Els vídeos de la Vanessa ens serviran per exercitar els músculs exactament com necessitem fer-ho en aquest moment de la vida i alhora perdre pes.

Parlem de la sarcopènia, Pilar. Abans no es parlava de res que no fos osteoporosi i ara es parla molt de la sarcopènia. Per què?

La sarcopènia és per a mi un dels problemes més greus, o potser el més greu, que patim les dones quan ens acostem a la menopausa. La pèrdua de massa muscular s’associa a moltíssimes malalties, des d’obesitat i diabetis, passant per Alzheimer, fins a osteoporosi.

Tots els problemes de salut poden millorar substancialment amb un entrenament de força. Entre d’altres, evidentment, el sobrepès. Però no només perquè ens ajuda a cremar greix, sinó, sobretot, perquè millora la sensibilitat a la insulina.

Millorar la massa muscular beneficia la majoria dels teixits orgànics, fins i tot la microbiota intestinal. Recordo una frase de la conferència d’en Sergio Espinar al Cómo Como Festival que deia alguna cosa així com que difícilment trobaràs una persona diabètica que entrena força.

La meva experiència a la consulta és que resulta més fàcil fer canvis dietètics que no pas començar a fer activitat física, potser perquè els resultats arriben abans amb una dieta. Però opino que en aquest moment de la vida no n’hi ha prou amb menjar bé. No hi ha escapatòria, i per això em va semblar fonamental incloure el tema en el curs.

Foto Beth Magre.

Però, respecte de la primera edició, heu fet alguns canvis en el bonus d’exercici físic, oi?

Sí, tota la informació de retorn que hem rebut de les alumnes ha estat molt important per poder millorar alguns continguts. Una de les coses que més ens demanaven és que organitzéssim l’exercici físic de manera que fossin entrenaments curts. I això hem fet: hem tornat a gravar vídeos amb la Vanessa, aquest cop més curts i amb 3 nivells, perquè tothom pugui fer el que li vagi millor segons el nivell o les ganes.

També hi ha un bonus de la nutricionista Martina Ferrer. Explica’ns de què es tracta.

Això mateix! La Martina ens prepararà un material molt pràctic de complementació natural i plantes per al conjunt de símptomes relacionats amb la menopausa: insomni, sequedat de les mucoses o memòria, per exemple.

Crec que serà un material que s’agrairà moltíssim i personalment m’entusiasma que una professional com la Martina, que en sap tant!, participi en aquest projecte i l’enriqueixi. De fet, en aquesta edició, també tindrem la Martina en una sessió en directe perquè pugui resoldre els dubtes de les alumnes.

I hi haurà més directes?

Sí. Els directes van ser molt ben acollits en la primera edició i ens van mantenir més a prop. Un dels meus objectius més importants és poder acompanyar les alumnes, que sentin la força de la comunitat i l’acompanyament. Que preguntin, que vegin les professores. Per això, en aquesta edició, a més de fer una sessió en directe de preguntes i respostes amb mi, hi haurà una sessió amb la Vanessa i una altra amb la Martina.

Descobrir les claus per aprimar-se i guanyar salut

Quantes vegades heu volgut perdre pes i no heu aconseguit adherir-vos als nous hàbits saludables? Això pot ser per dos motius: no saber com fer-ho o triar malament l’objectiu.

Voler perdre pes no està renyit amb gaudir de cada plat ni passar gana. Aquesta és la filosofia que la Pilar Rodrigáñez transmet a totes les persones que acompanya. Perquè aquesta és l’única manera de convertir l’alimentació saludable en un nou hàbit de vida.

El que ens proposa la Pilar no és un curs en línia per perdre pes com qualsevol altre. Si voleu entendre quin és el patró d’alimentació que cal seguir per aconseguir els objectius i trobar-vos millor, feu clic aquí o al botó de sota.

Vull saber-ne més!

Si sentiu que guanyeu pes fàcilment –o que us costa perdre’n– i teniu 40 anys o més, descobriu les claus per aprimar-vos i alhora cuidar-vos, en aquest moment de la vida, amb la Pilar Rodrigáñez en la segona edició del curs digital d’Etselquemenges.

Núria Coll
Núria Coll

Directora d'Etselquemenges.cat, Soycomocomo.es, la Consulta nutricional d'Etselquemenges.
Creadora del Cómo Como Festival

  @nurcoll   @nuria__coll