La Jou López és la Responsable d’El Rusc de Badalona, una comunitat de consum que, un cop a la setmana, acull veïns i productors locals en un espai emblemàtic del barri.

Ara fa uns mesos, la Jou buscava consumir local i va decidir que crear un Rusc a la seva localitat era la millor manera d’adquirir aquests aliments i oferir a d’altres famílies un consum de qualitat a prop de casa seva. Ara, cada setmana, la Jou organitza una compra en línia: els consumidors trien quins productes volen de tots els que hi ha disponibles i cada dimecres a la tarda van a buscar-los a un punt de recollida, on els mateixos productors locals els fan l’entrega.

Entusiasta i riallera, aquesta mare de família ens explica com la seva activitat al Rusc de Badalona s’ha convertit en la seva preferida, pels tots els beneficis que li aporta.

Quan fa que vas obrir el Rusc de Badalona?

Cinc mesos. I va molt millor del que esperava. Crec molt en l’alimentació saludable. També he treballat a la indústria farmacèutica i aquesta ha estat sempre una inquietud meva.

Com et vas començar a interessar per aquest món?

Vaig anar a un metge genetista i vaig començar a canviar els hàbits. Em va dir que ho mengés tot ecològic i vaig començar a buscar diferents productors. L’Uri (vegeu final de l’entrevista) va ser el causant de tot. Ell va començar a portar-me producte ecològic a casa. A l’estiu vaig descobrir El Rusc Que Diu Sí! a través de Facebook i vaig veure que hi havia un programari que em permetia compartir amb més gent el que jo ja feia per a mi sola. Els productors que jo havia trobat venien a casa a portar-me la compra. Quan em vaig fer Responsable de Rusc, vaig implicar els meus productors al Rusc, tots em van dir que sí! I vam començar a fer publicitat i de seguida va ser tot un èxit. Normalment, cada setmana, ens compren unes 20 o 25 famílies. I no són coneguts ni amics!

Com ha anat creixent?

De manera natural. La inauguració va ser un èxit; vam començar amb dotze comandes i amb tres mesos ja hem doblat la xifra!

Com fas servir les eines de gestió i comunicació de la plataforma web?

El programari funciona molt bé. La comunicació grupal, més genèrica, permet arribar a molta més gent de la que arribaríem els Responsables tots sols. També et descarrega tota una part legal que desconec i que té a veure amb el tracte amb els productors. Per exemple, és El Rusc Que Diu Sí! qui revisa la documentació, els certificats de producció ecològica, etc.

Quantes hores hi dediques?

Un dia sencer a la setmana. Faig totes les publicacions de les xarxes socials del meu Rusc, programo la compra de l’edició següent, rebo totes les comandes, etc. Intentem que tots els productors siguin presents en el moment d’entrega però, si no poden, vénen abans i ho deixen al punt de recollida.

Quina relació hi ha entre els Responsables dels diferents Ruscs?

Intentem ajudar-nos molt! Per això compartim molts productors. Hem fet una comunitat molt bonica.

Quin és el perfil dels consumidors?

La majoria són parelles joves amb nens. Ho he vist moltes vegades: fins que no tens fills, no et consciencies de veritat que cal menjar sa! De fet, hi ha gent que dóna productes ecològics als fills, però ells els mengen de producció convencional perquè no es poden permetre alimentar tota la família amb eco.

I com ho podem fer per revertir aquest impediment econòmic?

Hi estem treballant molt! Però com a consumidors hem d’entendre que hi ha productes que, si són bons, no poden ser econòmics. El pollastre, per exemple: l’hormonat, amb tres setmanes ja ha crescut i ja està llest per sacrificar i consumir. Però un pollastre ecològic tarda tres mesos! Per força ha de ser més car. Però amb altres productes intentem ser el màxim de competitius possible, i treballem amb productors de zones protegides. Finalment, també és important tenir en compte que, com més consumidors siguem i més comandes fem a la setmana, més rendible és per als productors venir a fer l’entrega i més poden ajustar preus.

Quins productes es venen més?

La fruita i la verdura, sens dubte. Perquè, a banda de la confiança de veure l’Uri fent-te l’entrega cada setmana i de ser conscients de la diferència pel que fa a tòxics i salut, el gust de l’horta ecològica és espectacular! A mi mai m’havien agradat els pèsols ni les carxofes, però quan vaig tastar-ho ecològic, em van encantar!

Això també passa amb la carn!

Amb molts productes! També amb els lactis. Els iogurts de Mas Claperol són deliciosos, les conserves del Bouquet d’Or, també…

Feu molta comunitat, amb els consumidors?

Intentem fer-ho. Per exemple, fa poc vam fer una enquesta per saber què trobaven a faltar i ens van dir que els embotits. I ara ja en tenim! Això és un cercle virtuós que has d’anar engreixant; com més consumidors siguem, més productors podran venir.

Amb el Rusc també obtens un ingrés complementari, oi?

Sí. Jo em dedico al màrqueting i a la comunicació; ara sóc autònoma i tinc quatre o cinc clients, i considero que un d’aquests clients és El Rusc Que Diu Sí! Potser és el més petit però és el que més il·lusió em fa, perquè m’omple molt i m’hi sento molt identificada.

Què t’aporta organitzar tot aquest sarau? Perquè és molta feina!

Sí que és un sarau! Però m’encanta veure que hi ha tanta gent que creu en el mateix que jo, sobretot gent jove que ha deixat una feina estable per tornar al camp i posar-se a fer ecològic de tot cor. Això no té preu.

 

Entrevista als productors: El tros de l’Uri, horta ecològica

Com et vas posar a cultivar ecològic?

Jo sóc farmacèutic i venia de la indústria convencional. Treballava a Bayer, però no m’acabava de convèncer. Vaig deixar la feina i vaig decidir fer-me pagès. Em van cedir un tros de terra al Maresme i em vaig posar a buscar opcions d’agricultura ecològica.

Com vas aconseguir vendre?

Vaig pensar que el més factible era arribar directament a les famílies. Des de fa uns quants anys, ja faig distribució a domicili, que és com vaig conèixer la Jou. Ella em va engrescar a entrar al Rusc! Així m’estalvio la comunicació i la distribució, perquè ho deixes tot en un sol lloc.

Estàs content amb el funcionament d’El Rusc Que Diu Sí!?

Sí, perquè ha funcionat molt bé des del principi. Amb molt poc temps arribes a moltes famílies. Distribueixo als Ruscs de Badalona, de Sant Antoni i de Sants. Els porto productes d’horta i de llegums. Intento ser-hi sempre un cop al mes a cada Rusc, perquè aquesta és la gràcia d’El Rusc Que Diu Sí! A més, un altre avantatge és que els clients van descobrint quins són els aliments de temporada, perquè no tenen tomàquets a l’hivern.

I el contacte amb els consumidors és real?

I tant! L’altre dia em preguntaven com ho havien de fer per madurar els alvocats. I jo els ho explico encantat. Si tenen queixes, perquè troben que els els porto massa verds, la setmana següent intento portar-los al punt. El consumidor és exigent, i ha de ser així. Per això, si el tenim al davant, hi ha la possibilitat d’adaptar-nos al màxim a les seves preferències.

Etapes per crear un Rusc

Com la Jou, qualsevol persona pot crear un Rusc. Només cal anar al web lacolmenaquedicesi.es i fer clic a “Obrir un Rusc“. Allà hi ha un formulari que cal omplir amb les dades i motivacions. De seguida, una persona de l’equip de coordinadors d’El Rusc Que Diu Sí! es posa en contacte per ajudar amb tots els passos de creació, tant pel que fa a formació com a recursos.

El primer pas és trobar un espai del barri per fer les dues hores de distribució setmanals; el segon pas és buscar els productors locals que participin al Rusc, i la tercera etapa és comunicar al barri per trobar consumidors.

Avantatges per als Responsables de Rusc

Els punts positius són que qualsevol persona pot crear un Rusc sense inversió inicial i amb tots els recursos a lliure disposició. Per aquest motiu, aquest projecte s’inclou dins de l’economia col·laborativa com una de les poques plataformes en alimentació. A més, aquest emprenedor gaudeix de l’intercanvi de les experiències de la xarxa de Ruscs a Espanya (cent en l’actualitat, entre les obertes i en construcció).

Finalment, crear un Rusc permet obtenir una font d’ingressos complementària per arrodonir el final de mes; tenir un ingrés extra. El Responsable de Rusc, per les seves tasques de comunicació i gestió de la comunitat (tasques que s’estalvia de fer el productor), rep un 8,35% de les vendes dels productors. Actualment la mitjana de l’ingrés complementari que rep un Responsable de Rusc és de 230 euros, i hi dedica unes 10-12 h a la setmana.

Més info: Emprèn amb El Rusc Que Diu Sí! 

Marta Costa
Marta Costa

Periodista i Postgrau en Comunicació Alimentària.

  @marta_coor