Necessitem energia per tot, per moure’ns, per pensar, perquè els nostres òrgans segueixen funcionant, per depurar-nos…El combustible per obtenir aquesta energia són els aliments, digerits i absorbits. Per aquesta raó, en tots els casos de debilitat, del tipus que sigui, és de vital importància millorar la digestió.

La digestió demana una sèrie de acciones mecàniques (moviments de l’estómac, peristaltisme intestinal) i altres de químiques (secrecions enzimàtiques). El procés digestiu és comparable al de cuinar; l’estómac és la cassola on hi posem l’aigua i els aliments per preparar un caldo, que es “cou” amb calor i sucs digestius.

Las recomanacions que donem a continuació són útils per qualsevol persona que vulgui millorar la seva digestió.

  • La relaxació és el primer pas. El procés digestiu està controlat pel sistema nerviós parasimpàtic (el que predomina quan ens relaxem). El parasimpàtic dóna l’ordre a les glàndules de segregar sucs digestius i, a més, regula els moviments dels òrgans i vísceres implicats en la digestió.
  • La masticació és un pas decisiu perquè el procés digestiu sigui eficaç. Amb una correcta masticació no només es desintegra l’aliment sinó que afavorim els processos següents: la producció de saliva que conté mucina (moc lubricant) i d’un enzim que hidrolitza els hidrats de carboni (la ptialina); es potencia l’acció del parasimpàtic; s’estimulen els meridians de l’estómac ( mandíbula superior) i dels intestins (mandíbula inferior) preparant-los pel procés digestiu: s’ajusta al contingut d’aigua dels aliments. Quan s’ingereixen aliments molt secs com ara els pans, les galetes, la bolleria o les fruites assecades, hauríem de mastegar fins que reposéssim l’aigua que els falta.
  • Una velocitat d’ingesta adequada: menjar a poc a poc, evitar les presses.
  • Busca un entorn agradable i calentet per menjar.
  • Evita beure durant els àpats o immediatament després. Els líquids en excés (encara que siguin infusions) dilueixen els sucs digestius i dificulten la digestió.
  • Evita els aliments freds sobretot durant el dinar, per exemple, aigua freda, sucs, gelats, massa amanides o moltes fruites.
  • Evita molta barrega d’aliments diferents a cada menjar, per exemple, aliments rics en proteïna amb cereals.
  • Evita dolços de postre.
  • Consumeix a cada àpat verdures amb gust amarg que segons la Medicina Tradicional Xinesa ajuden que el menjar descendeixi al seu cabal natural, per exemple, endívies, xicoira, escarola, rúcula, germinat de fenogrec.
  • Els àpats més abundants s’han de fer al matí i al migdia. El sopar ha de ser lleuger. La millor hora per menjar és aquella en la qual el sistema digestiu està més ben preparat per processar els aliments. Segons la MTC, el sistema digestiu té la seva màxima energia entre les 7 i les 11h. solars, per tant, aquestes són les millores hores per fer els menjars principals. A partir de les 19h solars, els àpats han de ser lleugers, sobretot per les persones amb més debilitat digestiva. Com diu el refrany popular: Esmorza com un rei, menja com un príncep i sopa com un pobre”.
  • No fer cap activitat tan bon punt acabes de menjar. Com deien les nostres àvies: “Després de menjar ni un sobre llegir”. El més adequat és reposar com a mínim 15 minuts.

I si això no és suficient?

Quan les anteriors mesures no són suficients per millorar la digestió, proposem les següents recomanacions:

  • Abans de menjar posar sota la llengua una petita quantitat d’umeboshi (l’equivalent a un cigró) i deixar que es desfaci lentament. L’umeboshi fa segregar una gran quantitat de saliva que ajudarà a digerir millor.
  • Comença l’àpat amb una tassa calenta de caldo de verdures, algues i miso.
  • Després de l’àpat pren una tassa petita d’una infusió barreja de plantes digestives com ara anís, fonoll, coriandre, menta, regalèssia, camamilla, melisa…
  • Si hi ha dificultat per digerir els greixos, pren una cullerada petita de lecitina de soja i de 20 a 30 gotes d’extracte d’extracte de boldo amb carxofera dissoltes en una tassa d’aigua. La primera ajuda a emulsionar els greixos i el segon estimula la producció i secreció de la bilis necessària per digerir-les.
  • Pren de tant en tant suplements d’enzims digestius després dels menjars més indigestos. Per exemple, comprimits de pinya i papaia. Compte! No abuseu d’aquests suplements perquè l’organisme no perdi la capacitat de produir enzims.

 

Bibliografía:

“El equilibrio a través de la alimentación”. Olga Cuevas. Ed. IFPS “Roger de Lluria”

“Tratamientos naturales al alcance de todos” (en imprenta). Olga Cuevas y Lucía Redondo. Ed. IFPS “Roger de Lluria”