Igual que l’hàbit de la lectura s’adquireix en la infància veient com els adults llegeixen, tenir una relació saludable amb el menjar també s’adquireix des de ben petits observant com els pares cuinen i ajudant-los.
Els hem de permetre participar en tot el procés: escollir el menú, anar a la compra, entrar a la cuina, emplatar els plats… D’aquesta manera estarem sembrant la llavor per tal que siguin adults amb capacitat de cuinar aliments variats i de temporada.
Infants a la cuina més enllà dels dolços!
Aquests dies de confinament hem tingut més temps i la cuina ha estat un gran recurs per fer activitats familiars. Gran part de les receptes destinades a fer amb ells eren pastissos, magdalenes o galetes, però cal recordar que fer entrar els infants a la cuina no ha d’estar sempre associat a fer dolços; podem preparar tota mena de plats! Per als infants és igual de divertit i enriquidor cuinar un pastís que un plat salat, i així no potenciem el consum excessiu de dolços.
Hi ha moltes opcions per cuinar, però l’estrella dels plats salats sempre seran les pizzes. Dels més petits als més grans tots gaudeixen tant de la preparació com de l’àpat distès que s’hi organitza al voltant.
La pizza la podem fer nosaltres, comprar-la feta o comprar la base i personalitzar-la amb els ingredients que més ens agradin. Aquesta última és la forma més fàcil, ràpida i neta si no volem omplir la cuina de farina! Una pizza pot ser un àpat saludable si nosaltres controlem que els ingredients, tant de la base com els que hi afegim per sobre, siguin de qualitat.
Al mercat trobem les bases de pizza de la marca Onyar, dues bases fines i cruixents: una de blat i una altra d’espelta integral, de massa mare, ecològiques, sense conservants, colorants ni altres additius químics i llestes per posar-hi els ingredients que més ens agradin.
També tenen una gran varietat de pizzes fresques per a tots els gustos, des de les més clàssiques fins a varietats veganes, i una salsa pomodoro perfecta per guarnir la base de la pizza, tot amb productes de proximitat i de màxima qualitat, ideal si no tenim temps d’entrar a la cuina.
Onyar és un projecte social de la Fundació Ramon Noguera, una organització sense ànim de lucre que treballa per la qualitat de vida de les persones amb discapacitat intel·lectual a través de la inserció laboral. Elaboren pizzes, pasta, conserves i fruit secs amb finalitat social i sense ànim de lucre i contribueixen a crear una societat més justa i sostenible.
La cuina és una escola excel·lent
Recordeu que, ara més que mai, amb l’aturada de l’escola i el període de vacances, la cuina pot ser un espai d’aprenentatge. Podem aprofitar el temps de cuinar per, a part de crear moments lúdics, divertits i familiars, treballar de forma transversal moltes habilitats.
7 claus per fer de la cuina un espai apte per als infants
1. Planifiqueu la recepta de forma conjunta i aneu a comprar plegats
Fer-los partícips des del principi farà que s’hi impliquin més. Encara que els pot divertir pensar i preparar un àpat d’aniversari –seu o d’algun membre de la família– està bé que participin en la cuina diària. Si són una mica més grans, els podem fer “responsables” d’organitzar i cuinar el sopar un dia a la setmana durant tot l’estiu.
2. Deixeu-los entrar a la cuina
Cal que la cuina no sigui un espai prohibit; hi han de tenir el seu lloc i les seves eines per col·laborar i participar segons l’edat i sempre sota la nostra supervisió. Tisores rodones, un tamboret per arribar al marbre i un davantal seran els seus grans aliats!
3. Mans sempre netes!
La cuina és un moment perfecte per treballar els bons hàbits higiènics; rentar-se les mans abans de tocar els aliments, recollir-se els cabells quan cuinem…
4. Adapteu les receptes i els estris segons l’edat
Caldrà adaptar les receptes a les habilitats de l’infant; amb una mica d’imaginació veureu que hi ha una gran varietat de plats en què poden participar: amanides de llegums, sushi, gyozes, nyoquis, quiches, pizzes… són receptes que els permeten ser força autònoms i els divertirà.
5. Deixeu que experimentin
Cal deixar que experimentin amb diferents combinacions d’aliments i textures per tal que descobreixin i ampliïn progressivament els seus gustos i, al mateix temps, no coartar-los la creativitat.
6. La cuina com a espai d’aprenentatge i descoberta
Segons l’edat podem treballar diferents habilitats. Els més petits han d’experimentar amb els sentits –tocar, olorar i tastar– i treballar la psicomotricitat; qualsevol petita tasca que els demanem serà un gran exercici per a ells! A mesura que creixen, ens poden ajudar a pesar ingredients, calcular quantitats d’ingredients d’una recepta segons els membres de la família, fer canvis d’unitats de pes…
7. Impliqueu-los a recollir la cuina
Part del procés de cuinar és netejar la cuina quan acabem, i ells ens han d’ajudar. No ens ha de fer por que l’embrutin; després ja la recollirem plegats.