Coneixem en Sebastià, un pagès que ha treballat els últims vint anys a l’àrea comercial d’una gran empresa de programari i que cap a mitjan 2011 es llença al món de l’agricultura ecològica. Seguint els batecs del cor remena cel i terra per retrobar la manera com els seus avantpassats cuidaven els camps i elaboraven l’oli d’oliva verge extra. “Sóc fill de pagesos, però no n’havia fet des de petit, quan als estius ajudava a casa en les feines del camp.” Per fer el canvi, en Sebastià aprofita totes les oportunitats de formació i d’aprenentatge a què pot assistir. Assegura que l’atreu molt el món de l’agroecologia i la biodinàmica, i que al mateix temps confia en les noves tecnologies. Creu que el futur camina de la mà de la tradició i la modernitat. ”He voltat molt, tant de formació oficial com d’alternativa, i he parlat amb moltes persones que m’han ajudat.”

En Sebastià fa una mica de tot, des de conrear l’olivera fins a comercialitzar l’oli, passant per gestionar i consolidar la marca Orgànicfruit. Ha registrat la finca per poder tenir la certificació ecològica que de moment està en conversió. “Al mateix temps que he anat cuidant les terres, vaig crear la marca, la vaig registrar i vaig a vendre el producte: ho faig tot!” Actualment té unes cinc-centes oliveres i té la intenció d’augmentar la producció de cara a la propera campanya. “Aquest primer any tot ha sigut molt nou per a mi, però el més important, en aquest moment, és fer que moltes persones tastin el meu oli; tothom diu que el troba molt bo!”

És un oli d’oliva verge extra superior, que no està filtrat i està premsat en fred… Aquesta qualitat els professionals de la cuina la valoren molt

Una de les particularitats d’Orgànicfruit és la vocació d’arribar directament al consumidor final i que aquest consumidor valori gratament la qualitat del producte ecològic que en Sebastià li ofereix. El seu passat de comercial li permet tenir al cap diferents estratègies de venda i màrqueting per poder arribar allà on el producte serà ben venut. Una part de l’oli el ven per Internet i també a alguns establiments i restauradors que confien en el que en Sebastià els ofereix. “És un oli d’oliva verge extra superior, que no està filtrat i està premsat en fred… Aquesta qualitat els professionals de la cuina la valoren molt.” Tal com diu a l’etiqueta, “ple de matisos i sensualitat, amb fragància i qualitat extraordinàries”.

Dintre dels seus plans de futur també hi ha la il·lusió de col·laborar amb diferents entitats i col·lectius que treballen amb uns objectius semblants al seu. Per exemple, durant el mes de juliol ha organitzat uns menús temàtics al voltant de l’oli juntament amb els tres restaurants km 0 de Slow Food del Camp de Tarragona: El Llagut, La Grava i Quinta Forca. A més, han creat un espai de “tastets” elaborats pels restaurants on combinen tapes elaborades amb l’oli ecològic i maridades amb cervesa artesana que s’ofereixen els caps de setmana a la plaça del Rei de Tarragona.

Si voleu tastar el seu oli, el podeu comprar al web d’Orgànicfruit o bé anar fins a alguns establiments o restaurants que el fan servir. Si us ve de gust visitar la finca o saber més coses sobre el projecte d’en Sebastià, truqueu-li al 649 378 003.

Per a més informació: www.organicfruit.cat

Valorar el producte des de l’origen

Tradicionalment, la pagesia productora d’oli d’oliva verge extra ha portat a les cooperatives agràries la seva producció, entenent que es feia un treball conjunt i que la cooperativa mirava pel bé comú del socis.

Avui dia les cooperatives agràries, com les de les terres de Tarragona que gestionen l’oli, treballen encara en un paradigma antic. Generalment, es prima la quantitat enfront de la qualitat del producte, que s’intenta vendre al preu més barat possible. La realitat ens mostra que aquest model no ha aconseguit que l’oli d’oliva sigui rendible. La major part de les cooperatives agràries catalanes continuen pagant un preu molt baix a la pagesia que els subministra la matèria primera.

L’estratègia que proposa en Sebastià és ben diferent. Ell empra recursos per a obtenir un bon oli que sigui valorat i que la gent el pugui gaudir. És un producte que es basa en la salut, en el manteniment de l’entorn, en la màxima qualitat i en la producció local, en aquest cas la del Camp de Tarragona. El futur de les generacions que vindran, segurament, haurà d’anar més lligat a la qualitat que no pas a la quantitat.

Neus Monllor
Neus Monllor

Doctora en Geografia i Medi Ambient
Consultora a Arrels a Taula