donesEl col·lagen és una proteïna present al cos humà que forma part estructural del teixit conjuntiu. Aquesta estructura embolica i protegeix músculs i òrgans vitals, i és essencial per a la salut d’ossos, lligaments, tendons, cartílags i pell, vasos sanguinis, còrnia, genives i cuir cabellut.

Com totes les proteïnes, està constituït per llargues cadenes d’aminoàcids, en especial de prolina i hidroxiprolina. En aquest cas, les cadenes s’enrotllen i s’entrellacen entre si originant triples hèlices de col·lagen, fibres, que garanteixen la resistència i flexibilitat dels teixits.

El cos té capacitat de fabricar col·lagen, però amb el pas del temps, es redueix: amb trenta anys en generem la meitat que en l’adolescència. En el cas de les dones, aquesta pèrdua s’incrementa després de la menopausa, ja que el col·lagen està íntimament lligat als estrògens. A més, l’estrès oxidatiu, resultat d’un excés de radicals lliures derivats del metabolisme del cos, de l’estrès, la contaminació, excés de sol, falta de son, medicaments, estimulants, i una alimentació pobra en vitamines, minerals i col·lagen natural, afavoreixen la degradació de col·lagen, i acceleren l’envelliment, la inflamació i la pèrdua de flexibilitat dels teixits i articulacions de què forma part.

Per alentir la degradació del col·lagen hem de disminuir l’estrès oxidatiu i aportar nutrients que n’afavoreixin la síntesi. Obtenir col·lagen a partir de la dieta és força difícil. Es troba en les parts gelatinoses dels animals, així que plats tradicionals com les tripes o els peus de porc, les gelatines o els embotits aporten prou col·lagen, però no és aconsellable consumir-ne sovint pels riscos evidents en la salut associats (excés de greix, sucre, additius). En canvi, sí que és recomanable fer una dieta amb aliments que n’evitin la degradació, entre els quals incloem cereals integrals, rics en vitamines del grup B, verdures de fulla verda i proteïna de bona qualitat, tant animal com combinació de vegetal amb cereal. Al mateix temps s’ha d’evitar, sobretot, el sucre refinat i aliments que augmentin la glucèmia, ja que està relacionat amb la glicació, procés en què les molècules de sucre en excés s’adhereixen a les fibres de col·lagen, que perd força i flexibilitat. A més d’aquests consells, una altra bona mesura és prendre un complement alimentari ric en col·lagen, per garantir-ne uns nivells òptims.

És important destacar que no tot el col·lagen que mengem l’organisme el fa servir amb la mateixa eficàcia i rapidesa. El col·lagen és una molècula gran i complexa, difícil d’absorbir per l’aparell digestiu. Si l’ingerim cru, pràcticament no s’aprofita i fins i tot pot provocar digestions llargues i pesades, amb flatulència i malestar. Aquests problemes se solucionen amb la indústria dels complements alimentaris, ja que molts ofereixen un col·lagen en forma hidrolitzada, és a dir, pèptids de col·lagen, formes més petites i predigerides que en faciliten l’absorció i utilització.

Tipus de complements

Hi ha moltes formes de complements de col·lagen al mercat:

  • El col·lagen oral en píndoles, càpsules, pols o en forma líquida, d’origen porcí, boví o marí, promet ajudar amb l’artritis, l’excés de pes, la construcció de músculs i el rejoveniment de la pell. Aquests complements actuen a la capa més profunda de la pell, la dermis, i en milloren la hidratació i estructura. En cas d’al·lèrgia a certs aliments pot donar complicacions.
  • Les cremes de col·lagen asseguren desdibuixar les arrugues i rejovenir els rostres envellits, però la molècula de col·lagen és tan gran que no s’absorbeix per la pell i només actua a la capa més superficial, l’epidermis, per la qual cosa cal combinar-les amb complements nutricionals per obtenir bons resultats.
  • Les injeccions de col·lagen fan que la pell llueixi més, i suavitzen les arrugues facials, però només és un efecte pal·liatiu que dura un termini limitat de 8 a 12 setmanes i sol tenir efectes secundaris en persones sensibles o amb desordres autoimmunes. A més el col·lagen pot migrar i deformar la cara.

Cal destacar que la proteïna del col·lagen és només d’origen animal, per la qual cosa no és apta per a vegetarians.

El col·lagen hidrolitzat representa una opció segura com a preventiu de futurs problemes degeneratius relacionats amb l’edat i és un complement adequat en el tractament de malalties osteoarticulars.

Suplement de col·lagen hidrolitzat

Els complements de col·lagen hidrolitzat s’obtenen mitjançant tractament enzimàtic, cosa que fa que el producte sigui més biodisponible, és a dir, fàcil de digerir, absorbir i utilitzar per l’organisme.

Estudis clínics n’han comprovat els efectes en malalties degeneratives. Per exemple, s’han analitzat els efectes del col·lagen hidrolitzat en fibromiàlgia crònica i dolor articular, i s’han obtingut resultats positius que es tradueixen en una reducció de símptomes i dolor, després de prendre cada dia una cullerada sopera durant 90 dies (més informació en aquest enllaç).

Altres estudis han demostrat que prenent 10 g de col·lagen hidrolitzat diàriament es redueix la profunditat de les arrugues dèrmiques. Els beneficis es noten a partir dels quinze dies i, si es deixa de prendre, l’efecte desapareix. Si es pren per un llarg termini de temps, sempre amb la supervisió d’un especialista, s’aconsella descansar com a mínim un mes cada tres mesos de tractament.

La complementació amb col·lagen es recomana com a preventiu de problemes osteoarticulars, com a tractament de nutricosmètica, per millorar la hidratació, elasticitat i fermesa de la pell i, així, millorar l’aspecte de la cara i atenuar els signes d’envelliment, i també en cas de flacciditat dèrmica.

Dècada dels ossos i articulacions

L’Organització Mundial de la Salut (OMS), va designar els primers deu anys del segle XXI com “la dècada dels ossos i les articulacions”, a fi d’estudiar i reduir l’impacte en la salut que generen les malalties musculoesquelètiques.

Segons dades de l’OMS, l’artritis i la malaltia reumatoide afecta més d’un 30% de la població mundial. Un alt percentatge d’aquest deteriorament s’agreuja després de la menopausa.

Encara que aquestes malalties estan, tradicionalment, més relacionades amb una falta de calci que de col·lagen, aquest afavoreix un teixit connectiu sa i “jove”, ja que satisfà les carències en aminoàcids.

Estudis científics avalen els complements de col·lagen com un preventiu reconegut de malalties degeneratives i una substància eficaç a l’hora d’alleujar dolors associats amb diferents patologies osteoarticulars, com l’artritis, artrosi, fibromiàlgia, gota.

Una opció segura

No hi ha una substància capaç de curar les inflamacions musculoesquelètiques, però sí que és possible atenuar els dolors, preservar les articulacions i evitar el progrés de la malaltia. Moltes vegades es prescriuen medicaments a base de corticoides, antiinflamatoris no esteroïdals o antireumàtics, que, encara que se subministren en dosis baixes, s’ha demostrat que a llarg termini poden provocar efectes secundaris greus renals, hepàtics o gastrointestinals, danys en el sistema reproductiu o, fins i tot, insuficiència cardíaca.

Com hem puntualitzat abans, el col·lagen hidrolitzat, com que és una substància natural, representa una opció segura com a preventiu de futurs problemes degeneratius relacionats amb l’edat i és un complement adequat en el tractament de malalties osteoarticulars. És important recordar la possibilitat d’una reacció al·lèrgica, sobretot quan se subministra per via intravenosa, per la qual cosa seria convenient consultar prèviament amb un professional.

Milca Burde
Milca Burde

Dietista