Pa

La importància de consumir local

Consumir ecològic, de temporada i de proximitat. Aquest és el trio infal·lible de recomanacions que tots els corrents d’alimentació saludable actuals comparteixen, però que no sempre són fàcils de complir. Si ens fixem en la primera condició, segons dades del Baròmetre de Percepció i Consum dels Aliments Ecològics 2015 del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO), la meitat de la població catalana ja consumeix ecològic. Anem per bon camí. I segurament hi té molt a veure l’augment sostingut que estan experimentant els productes bio en grans superfícies. De fet, ja són molts els supermercats tradicionals que comencen a llançar gammes bio de marca blanca i que estan aconseguint el gran repte: produir bio a gran escala. Però, què passa amb el consum de temporada i de proximitat?

Comprar a les grans superfícies vol dir seguir legitimant l’actual estructura del control de l’alimentació en mans d’unes quantes empreses multinacionals

Certament, és una bona notícia que la producció d’aliments lliures de tòxics creixi i s’expandeixi entre la població, però, alhora, no podem oblidar que comprar a les grans superfícies vol dir seguir legitimant l’actual estructura del control de l’alimentació en mans d’unes quantes empreses multinacionals.

És a dir, tot i la comoditat de comprar bio al súper, hem de ser conscients que, fent-ho, estarem anant en contra del concepte bàsic de sobirania alimentària, ja que la majoria de productes que consumirem seguiran provenint d’arreu del planeta i difícilment garantiran el respecte de les regles del comerç just.

És davant d’aquest panorama que, fa uns anys, ha nascut el concepte de locavore, un moviment alternatiu que defensa el consum d’aliments ecològics i de proximitat, cultivats i produïts en un radi que no superi els 160 quilòmetres. És per això que els locàvors compren directament als agricultors locals per fugir dels models productius industrials, fet que els permet garantir la bona salut dels productors, dels consumidors i del planeta.

Verdures

La proposta innovadora d’El Rusc Que Diu Sí!

A l’ETS us hem parlat força cops de l’expansió de les cooperatives de consum a casa nostra. En aquesta entrevista, la Núria Coll, directora d’Etselquemenges, ens presentava l’Eva Pulido, una de les coordinadores d’El Rusc Que Diu Sí!, una iniciativa de consum local que connecta consumidors amb productors de proximitat a través de la creació de comunitats anomenades Ruscs, i que té presència a tota Europa. De fet, només fa dos anys que aquest moviment col·lectiu de canvi de model de consum va arribar a Espanya i, en aquest temps, ja s’han obert trenta Ruscs, punts de trobada en què veïns del barri van a comprar productes de qualitat directament als productors i elaboradors locals en un moment i en un espai concrets, com ara un local de coworking, una escola, un restaurant, etc.

Tot plegat, ha estat i està sent possible gràcies a la feina feta per diversos petits emprenedors que han volgut posar el seu gra de sorra en el moviment de canvi de consum per tirar endavant la creació i gestió d’un Rusc al seu barri o al seu poble, tornar a crear vincle social i territorial al voltant del fet alimentari i permetre als consumidors tornar a menjar sa i de proximitat encara que visquin lluny del camp.

El rusc que diu sí

L’estructura d’aquesta xarxa de comunitats de consum és, segurament, el que més valor afegit aporta a la iniciativa. Malgrat que es tracta d’una xarxa europea autònoma i descentralitzada, El Ruc Que Diu Sí! ofereix als seus consumidors productes d’alta qualitat, sostenibles i produïts a menys de 160 km de casa seva i a un preu assequible, ja que elimina els intermediaris. Per tant, el llistat de productors i els productes oferts per cada Rusc és totalment únic, localitzat i escollit pel Responsable de cada Rusc.

El Ruc Que Diu Sí! ofereix als seus consumidors productes d’alta qualitat, sostenibles i produïts a menys de 160 km de casa seva i a un preu assequible, ja que elimina els intermediaris

Els Responsables dels Ruscos són persones amb ganes d’emprendre, de plantejar solucions als problemes socials i de fomentar una nova economia social i humana, amb els avantatges que suposa formar part d’una gran xarxa al darrere: El Rusc Que Diu Sí! els dóna suport i recursos de gestió i de comunicació per fer possible el projecte. El web, per exemple, que és bàsic –ja que és l’eina a través de la qual es gestionen les comandes–, inclou tant informació del projecte estatal i europeu com del projecte local de cada barri i de cada Rusc. Però és l’empenta de cada un el que permet mantenir i tirar endavant el projecte.

Si us pregunteu si tot plegat es fa exclusivament per amor a l’activisme alimentari i si els Responsables hi guanyen res, la resposta és clara i ben transparent: a canvi de les tasques de gestió, comunicació i dinamització, els Responsables es queden un 8,35% de les vendes que es fan al Rusc.

 

Avui, ja són desenes els Ruscs que tenim a casa nostra, però la xarxa vol seguir creixent per acostar els productes bons, sans i justos a tothom independentment del lloc on es visqui. I, per això, calen més persones disposades a sumar-se a aquesta aventura motivant i enriquidora que facin possible estendre encara més la xarxa al nostre país. I tu, t’hi animes?

Visiteu el web d’El Rusc Que Diu Sí! per a més informació

 

Marta Costa
Marta Costa

Periodista i Postgrau en Comunicació Alimentària.
Coordinadora de continguts d'Etselquemenges.

  @marta_coor