family, apples, fun

Aquest escrit és una mica diferent de la resta. Crec que és important ser conscients del que tenim entre mans. Us convido a fer un exercici de reflexió!

Us plantejo un exercici d’observació del que mengeu, quan ho mengeu, la quantitat que en mengeu, amb qui, on, la rapidesa amb què feu els àpats… No és el mateix menjar sol, acompanyat, mirant la televisió, llegint, amb amics, de peu o asseguts, dinar en 10 minuts o en mitja hora, etc.

L’estrès i els nervis són un dels pitjors enemics de la salut humana

La nostra vida és un estrès i això es veu reflectit en els nostres hàbits alimentaris. Acabem menjant aliments que sacien aquest nerviosisme però que en realitat no tenen cap valor nutricional, al contrari. Un exemple clar el trobem en les ganes terribles de menjar sucres refinats (moltes vegades combinats amb greixos saturats), que ens aporten energia de curta durada i que un cop acabat el seu efecte la sensació de fatiga i cansament es multiplica. A més a més, no respectem les hores de descans i de son.

Si anem sumant tots i cada un dels factors, i perllonguem en el temps aquesta situació, el resultat que obtindrem serà debilitar el sistema immunològic, cosa que farà que estiguem exposats a contraure virus, refredats, a posar de manifest símptomes com la caiguda dels cabells, l’aparició d’èczemes, dificultats per respirar a causa de l’ansietat…

Arribat aquest moment, ens hem d’aturar i pensar. Es tracta de fer un gran exercici mental i valorar el que tenim entre mans. Dedicar un temps a nosaltres mateixos i a fer allò que ens omple no és perdre el temps; ben al contrari, és una inversió en salut i felicitat, i només ho valorem quan ja no ho tenim.

Us convido a reflexionar i valorar que la salut és la riquesa més important de què disposa cada persona i que, per tant, l’hem de cuidar tan com puguem. La base d’una salut òptima, tant físicament com emocionalment, és una inversió segura de medicina preventiva! Actualment, quants de nosaltres estem envoltats de familiars, d’amics, de coneguts que pateixen malalties, les quals, moltes d’elles, es posen de manifest no només per un possible factor genètic, sinó també a causa de la mala alimentació i de l’estil de vida que portem? Per què no hi posem solució abans que sigui massa tard?

A fondue dinner with friend on a beautiful place

Com podem ajudar l’organisme a equilibrar el benestar físic amb el mental?

Hi ha moltes accions que podem portar a terme per aconseguir el nostre objectiu. Ens centrarem primerament en l’alimentació, ja que si escollim els aliments més adequats segons el clima, l’estació, la naturalesa de la persona i les nostres necessitats vitals, el resultat que aconseguirem serà molt profitós. Per exemple, a una persona dèbil amb signes de fred i humitat se li recomanen aliments que reforcin la naturalesa calenta. Aquesta idea està molt relacionada amb la dietoteràpia energètica, que té com a objectiu equilibrar l’ésser humà, que es considera com un tot en continu canvi i moviment.

Tendim al desordre i intentar seguir una dieta amb la finalitat d’aconseguir salut i felicitat significa acabar assolint UN ORDRE. La proporció i la qualitat d’un nutrient pot decantar la balança cap un costat o cap un altre. Si no ens desviem, la felicitat física i mental arribarà al seu destí.

El que som determina el que ens convé menjar i es considera que el que mengem afecta l’expressió del que som. Convido a reflexionar amb aquesta afirmació de la dietista Pilar Senpau: “el que sentim té efecte sobre el que mengem i el que mengem té efecte sobre el que sentim”.

Prendre suplements per reforçar la nostra alimentació sempre ens pot anar bé, no només per solucionar carències energètiques o de nutrients, sinó també perquè el nostre organisme tregui més profit de tot allò que mengem.

  • Alimentació:

Pel que fa als aliments, citarem de manera esquemàtica tots aquells que seria recomanable menjar en cada una de les estacions de l’any per reforçar l’organisme davant de possibles patògens externs.

Hivern

Estació de l’any per nodrir l’organisme i evitar menjar aliments que aportin sensació de fred. Es tracta de tonificar els òrgans vitals i enfortir-los.

Pel que fa la dieta, hem de menjar aliments de naturalesa calenta com ara grans (fajol, all, gingebre, canyella, quinoa…), i tot tipus d’aliments de colors més foscos, com sèsam negre, azuquis, algues, etc.

Pel que fa a proteïnes animals: carn ecològica i peix.

Brous calents. I durant les èpoques nadalenques, com més depuratius, detoxificants i drenants millor, per eliminar les toxines dels àpats copiosos.

Tots els grans i els hidrats de carboni que es consumeixin haurien de ser integrals, ja que ens permetran conservar millor la calor interna de l’organisme, a part d’aportar-nos energia a llarg termini.

El gingebre el seguim recomanant, ja que augmenta la temperatura corporal interna.

La primavera

La primavera és una de les estacions més adequada per netejar l’organisme i, en general, drenar o depurar el fetge i la vesícula biliar.

Pel que fa la dieta, intentarem menjar fulles verdes variades i aliments rics en clorofil·la com les algues (espirulina, wakame, klamath…), ja que ens aporten oxigen i ajuden a captar les toxines i metalls pesants de l’organisme. Inclourem, a més, sabors àcids, com el de la llimona (got de suc de llimona amb aigua en dejú) o el del vinagre de poma, perquè també ajuden a captar toxines.

Consumirem oli d’oliva de primera premsada en fred, ja que conté les vitamines més concentrades.

Introduirem aliments de naturalesa fresca, com els germinats i els fermentats, ja que ens estimulen el sistema immunològic i, per tant, les defenses (xucrut, quefir…).

Prendrem gelea real fresca per evitar l’astènia primaveral i poder suportar millor els estats de cansament físic.

Les coccions es recomanen al vapor, per mantenir les propietats dels aliments, tant dels vegetals com dels animals com el peix.

L’estiu

Època de l’any també adequada per depurar l’organisme, sobretot el sistema circulatori.

Pel que fa a la dieta, intentarem fer àpats lleugers i de fàcil digestió. Menjarem més cops al dia i poca quantitat. Els aliments que mengem han de ser hidratants, és a dir, que tinguin un elevat contingut en aigua, sobretot verdures i fruites fresques. No només ens refrescaran, sinó que a més a més evitarem les retencions de líquids.

Inclourem sabors amargs suaus com l’escarola, les endívies, etc. i també betacarotens, presents en els tomàquets o les pastanagues. Aquests aliments amb pigmentació ataronjada i vermellosa actuen com a antioxidants que ajuden a prevenir l’atac de radicals lliures, com els causats per l’exposició solar. A més a més, ens ajuden a preparar la pell i evitar cremades, i a la vegada ens permeten aconseguir un to de color molt més natural i uniforme.

Tardor

És la millor estació de l’any per augmentar les defenses de l’organisme, desintoxicar l’intestí gros, reconstituir la flora bacteriana i estabilitzar el sistema digestiu. Alhora, purifiquem els pulmons i els preparem per evitar possibles infeccions durant l’hivern.

Pel que fa la dieta, podem introduir aliments que reforcin el sistema immunològic com els bolets de temporada, aliments rics amb vitamines A i C i oligoelements com el coure i el zinc. També podem afegir pol·len en alguns dels nostres àpats per reforçar les defenses.

És un bon moment per reincorporar aliments neutres com els cereals, els llegums i les verdures cuites. A la vegada és interessant començar a introduir aliments rics en hidrats de carboni.

Inclourem sabors dolços suaus de verdures com les cebes, les pastanagues o la carbassa, i de cereals com el mill.

Seguirem menjant aliments cuits al vapor o bullits.

És important hidratar-nos amb brous vegetals calents. Podem començar a incorporar al dia a dia gingebre fresc ratllat o altres aliments amb sabor lleugerament picant que ens augmentin la temperatura interna corporal.

Les peres, els caquis, les pomes, els plàtans i les figues serien algunes de les fruites recomanades per consumir durant la tardor.

Totes les fruites i verdures que es mengin en cada una de les estacions han de ser les de temporada.

Pill bottle fish oil capsules

  • Suplementació:

Si volem complementar l’alimentació mitjançant una suplementació hi ha quatre pilars bàsics:

– multivitamínics

– antioxidants

– probiòtics

– omegues

El més adequat seria combinar-los tots al mateix temps, durant períodes llargs d’uns quatre o cinc mesos i després intercalar períodes de descans. Si això no és possible, una altra opció molt vàlida és deixar el multivitamínic de base i fer una rotació de la resta de suplements.

Aconsello concertar cita amb un especialista en teràpies naturals per adaptar els tractaments a les necessitats de cadascú, ja que el millor tractament, i el més efectiu, és el personalitzat!

Espero que el que heu llegit us hagi pogut ajudar una mica a entendre que el concepte de salut inclou molt més que un benestar físic. El nostre cos és un TOT molt savi que hem d’intentar mantenir en ORDRE per aconseguir un benestar FÍSIC, MENTAL i SOCIAL!

Per a qualsevol dubte i assessorament, estem en contacte!

Mireia-SegarraMireia Segarra

Farmacèutica especialista en Nutrició Ortomolecular