Les escriu Michael Pollan en el seu últim llibre, traduït al castellà a Debate. El títol exacte és Saber comer. 64 reglas básicas para aprender a comer.

Us en faig una selecció.

  1. Mengeu menjar. És una de les frases típiques de Pollan, que ocupa la càtedra Knight de periodisme a la Universitat de Califòrnia, Berkeley. Per més repetitiu que sembli el concepte, mengeu menjar, el significat és que hem de saber distingir entre “substàncies comestibles amb aspecte alimentari”, és a dir productes industrials, i menjar de veritat (una poma o un enciam, per exemple).
  2. Eviteu aliments que vegeu anunciats per televisió. “Negueu-vos a comprar productes que estan molt promocionats”, diu l’autor, perquè “les falses afirmacions sobre les propietats beneficioses per a la salut, i els estudis científics mal fets, han convertit els supermercats en llocs traïdors”. De totes maneres, el periodista avisa que hi ha un 5% d’anuncis que donen publicitat a aliments sense processar: “Espero que no acabeu ficant-ho tot al mateix sac.”
  3. Compreu en les zones perifèriques del súper i allunyeu-vos de les del centre. El motiu és el següent: “Els aliments processats dominen els passadissos centrals dels súpers, mentre que les neveres i els prestatges de productes frescos (fruites, verdures, carn, peix i làctics) són al costat de les parets.
  4. Mengeu aliments fets amb ingredients que pugueu imaginar-vos crus o que han crescut al camp. Michael Pollan recomana llegir la llista dels ingredients i després imaginar l’aspecte que tindrien crus o al lloc on creixen.
  5. Mengeu els dolços que ens ofereix la naturalesa. “A la natura, els sucres quasi sempre vénen empaquetats amb fibra, per la qual cosa se n’alenteix l’absorció i proporciona sensació de sacietat.” Per tot plegat, “val més menjar fruita que beure-se’n el suc”.
  6. Afarteu-vos de menjar porqueria, si voleu, sempre que l’hàgiu cuinat vosaltres. “Menjar dolços, fregits, brioxeria o fins i tot prendre’s un refresc de tant en tant no ha de ser dolent”, diu l’autor. Ara bé, “si cuinéssim a casa totes les patates fregides que consumim, segur que en menjaríem menys, ni que fos per la feina que comporta”.
  7. Mengeu a poc a poc. La idea és assaborir els aliments, però, a més, fent-ho “us en farà falta menys quantitat per sentir-vos saciats”.
  8. Esmorzeu com un rei, dineu com un príncep i sopeu com un pobre. Per què? Perquè com més activitat física feu després d’un menjar, més energia cremaran els músculs abans que s’emmagatzemin en forma de greix.
  9. No piqueu res que no siguin aliments vegetals sense processar. “Si piqueu entre àpats, intenteu que siguin fruites, verdures i fruita seca.”
  10. Salteu-vos les regles alguna vegada. “El que importa no és un dia puntual, sinó la pràctica diària: els hàbits interioritzats que determinen com i què mengem qualsevol dia.”

Trinitat Gilbert
Trinitat Gilbert

Periodista

  @trinigilbert   @trinigilbert