La Gina Estapé és una amant de la cuina des de ben petita. Des de ben jove, es va sentir atreta per la cuina i la vida saludables i aquesta passió la va dur fins la Montse Vallory, l’Elka Mocker o en Javier Medvedovsky, tres grans xefs referents de la cuina saludable a casa nostra, amb qui s’ha format al llarg d’aquests anys. Dietista integrativa, bloguera d’èxit i divulgadora d’alimentació i hàbits de vida saludables en tallers i xerrades, gaudeix creant receptes fetes a partir d’aliments de qualitat, naturals, de producció responsable i ecològica, sense refinar, sense sucre o sal afegida, sense additius ni compostos químics i lliures de pesticides.

A més,  com a dietista integrativa, s’ha especialitzat en desequilibris hormonals, especialment en dones amb síndrome d’ovaris poliquístics, patologia que també tracta al curs en línia “Tractar els ovaris poliquístics”.

L’any passat, va conduir el primer curs en línia de cuina sana amb robot que s’havia fet mai, amb un èxit que va superar totes les expectatives. Ara, ens proposa un nou curs amb receptes noves i saníssimes de veritat, que completa el primer, i que ens farà tornar a la cuina i reenamorar-nos del robot!

Quant fa que cuines amb Thermomix, Gina?

Ja fa uns quants anys. Al principi, vaig començar fent les receptes de la màquina mateix per veure com funcionava i quin partit li podia treure, però vaig veure que la majoria de preparacions proposades eren poc sanes. De totes maneres, em vaig enamorar de la Thermomix perquè em va permetre descartar altres robots: amb aquesta única màquina ja cobria les necessitats que em resolen diferents petits electrodomèstics com la batedora, la trituradora, la processadora, la vaporera, la geladora, etc. El robot m’ha servit per eliminar altres aparells de la cuina.

Què trobarem al curs en línia “Cuina sana amb robot”?

En aquest curs aprendrem a fer entrants, plats principals i postres sanes amb robot. També tindrem una opció vegetariana i una d’omnívora; la diferència és que a l’omnívora farem una recepta amb pollastre i dues amb peix, i a la vegetariana substituïm aquesta proteïna per tofu o per llegum. Tota la resta de receptes són iguals i porten verdures, cereals integrals, llegums, etc. La diferència respecte del curs anterior és que l’altra vegada vam preparar bàsics com tahina, iogurt de coco, ghee o altres productes que tenim costum de comprar preparats; però la gent volia plats per al dia a dia.

Tenim manera de recuperar el primer curs?

De moment no, però quan acabem aquest segon, prepararem una nova versió que inclogui el contingut del primer i del segon. Això ja ho explicarem! A més, les persones que han fet un dels cursos anteriors de cuina amb robot, ara compten amb un descompte per aquest nou curs.

Gina, tu ets dietista especialitzada en el tractament d’ovaris poliquístics. El curs està enfocat a persones que tenen alguna patologia o que volen seguir un estil d’alimentació concret? O és obert a tots els públics?

No l’hem pensat en clau de tractar cap patologia ni segueix cap estil concret, sinó que totes les receptes són senzillament saludables i, per tant, carregades de verdures i aptes per a qualsevol persona. Sí que hi ha l’opció de triar entre versió omnívora i vegetariana, i ja indicaré les receptes que contenen algun al·lergogen, com ara el blat, l’ou o la fruita seca.

Totes les receptes són noves?

Sí. Hi ha dues receptes de postres, algun entrant com ara un panet d’espelta amb un paté de xampinyons i nous, alguna amanida… Intentarem fer servir tots els pisos, i mentre a baix estem preparant una crema, al pis de dalt farem verdures i peix o tofu.

Per què no hi ha receptes sanes amb Thermomix?

De les que et donen quan compres la màquina, en pots adaptar alguna, però la majoria tenen un però… Potser porten mantega, o farina blanca, o sucre… i ens pot costar saber com substituir-ho i adaptar-ho bé. En alguns monogràfics de verdures de Thermomix sí que hi ha receptes més sanes, però sovint hi ha alguna cosa que falla, per exemple, el temps de cocció de les verdures.

Tendim a coure massa les verdures?

Sí, les solem menjar toves, però les verdures han de quedar cruixents. El bròquil al vapor, per exemple, moltes vegades ens el mengem massa estovat, gairebé desfet i blanquinós, i ens l’hem de menjar cruixent i que mantingui el color verd tan característic. Tot això ho explico al curs, i especifico durant quants minuts hem de cuinar cada preparació.

Per preparar unes mongetes azuki, per exemple, per què creus que és millor fer-ho amb Thermomix que no pas amb la tradicional olla al foc?

Perquè te’n pots despreocupar més fàcilment: la màquina t’assegura que les mongetes no s’enganxaran, que no se t’acabarà l’aigua, etc. Per mi, l’avantatge principal és aquest, que es fan en un moment i queden sempre bé.

El curs es diu “Cuina sana amb robot”. Què entenem per cuina sana?

Diem “sana” perquè partim sempre d’aliments reals o de veritat, no afegim mai cap tipus de sucre, ni de farina blanca, ni lacti de mala qualitat…

Aliments reals sense codi de barres?

Exacte! Cuinarem amb els productes frescos que trobem al mercat: verdures, llegums, cereals integrals, carn (si és ecològica, molt millor) i peix, etc. Fins i tot les postres que preparem són sense sucre, lactis ni farines, i les endolcim de manera natural amb dàtils o orellanes.

Les receptes són totes creació teva?

Sí. M’he inspirat en algunes preparacions o també les he creat a demanda, a partir del feedback que vam rebre en la primera edició del curs, centrada en bàsics. Els alumnes volien aprendre a fer pastissos o postres i també a cuinar per pisos, diverses coses alhora.

Fareu el que s’anomena batch cooking?

No exactament: el batch cooking consisteix a cuinar un dia i menjar-ne cinc, i tot i que sí que farem servir diferents pisos alhora, no hem enfocat el curs d’aquesta manera. Si ens sobra menjar o no dependrà molt de quants siguem a casa: si només som un o dos, probablement ens sobrarà menjar de cada recepta, però si som quatre o cinc, possiblement ens ho acabarem tot en un àpat. Normalment, sortiran quatre racions de cada recepta, per això serveixen tant a famílies com a parelles o persones que viuen soles i que cuinen de més per conservar.

Els ingredients seran fàcils de trobar?

Sí. El més estrany serà fajol, azukis, llet de coco, mill o llevat nutricional, que són ingredients molt saludables que ens convé integrar a la dieta i que ja són molt fàcils de trobar, per sort.

Les receptes seran fàcils o molt elaborades?

Les hem pensat per a tots els públics i per al dia a dia. N’hi ha que són més festives i que podem aprofitar per servir quan tenim convidats, com ara el pastís de salmó o de llenties, que també es poden fer entre setmana perquè són fàcils de planificar. Però, en general, no són gaire laborioses. La gràcia del robot de cuina és despreocupar-te’n.

I si ens agrada molt cuinar, no ens avorrirem?

No, perquè sempre es pot improvisar o adaptar-ho molt. Jo crec que la Thermomix és una eina molt fàcil si no saps cuinar, perquè et pots despreocupar de les coccions i sempre surt tot bé; si t’agrada molt la cuina també et permet anar més enllà, perquè pots aconseguir textures i fer preparacions que no podries fer amb una olla tradicional. Si tens imaginació o t’agrada cuinar, dona molt joc. De tota manera, el curs vol ser molt pràctic, i l’hem pensat així perquè era el que la gent ens demanava: “Vull receptes sanes i fàcils, que no em compliquin la vida i que agradin tant a grans com a petits”.

Si no tenim Thermomix, però tenim un altre robot, podrem fer el curs?

A dia d’avui, hi ha robots que són molt similars a la Thermomix. Jo aconsello revisar les funcions del robot (cuinar al vapor, triturar, etc.), i si veiem que són les mateixes que les de la Thermomix (velocitat, temperatura, etc.), considero que es pot adaptar perfectament al curs.

Però potser el temps de programació no serà el mateix...

Aquest és el problema. Si la velocitat dels programes o la temperatura són diferents, la recepta els servirà segur, però potser no els sortirà bé a la primera i hauran de fer més proves d’assaig i error.

En aquest curs no hi haurà un menú que cal seguir, com ara el que trobàvem al curs de “Perd pes i guanya salut”, oi?

No, les receptes estan pensades per si soles, per combinar-les com vulguem i menjar-les en el moment que vulguem. Hi ha receptes que, per exemple, són molt completes i les podem fer com a plat únic, tant per dinar com per sopar, però hi ha plats que no. Per exemple, la sopa de mill, que es pot combinar amb un altre plat.

I si no tenim temps per cuinar el plat que ens proposes cada dia que dura el curs, què fem?

No hi ha problema, perquè l’accés al curs és il·limitat: tant als vídeos com a les receptes en text. Cada dia llançarem una recepta i, fent-ho així, permetrem que tots els inscrits al curs em puguin fer preguntes que resoldrem el mateix dia. Aquest xat també quedarà registrat un cop hàgim acabat el curs, i tots els inscrits hi tindran accés.

Marta Costa
Marta Costa

Periodista i Postgrau en Comunicació Alimentària.
Coordinadora de continguts d'Etselquemenges.