L´especialista

Inici / L´especialista / QBio 4 de gener 2017

Comença i acaba el dia amb una infusió!

Descobrim quines begudes podem prendre de llevada i abans d'anar a dormir per ajudar al cos a estar actiu al matí i relaxat a la nit.

Són diürètiques, hidratants i antioxidants. A més, podem fer mil i una versions amb propietats estimulants per carregar-nos d’energia a primera hora, o relaxants per ajudar-nos a desaccelerar i a preparar un son reparador. Quines són les millors per llevar-nos i per anar al llit?

Si sou amants fidels del cafè, és probable que no vulgueu ni sentir a parlar de prescindir-ne ni del món d’alternatives que li fan ombra. Tot i ser una de les begudes més consumides arreu del món i del seu poder innegablement energitzant, el cafè també desperta grans controvèrsies: altera el sistema nerviós, sobrecàrrega al fetge i ronyons i irrita l’intestí (per això moltes persones acaben generant dependència amb el cafè per aconseguir anar al bany de forma regular). Pel motiu que sigui, deixar o disminuir el cafè de la dieta pot resultar difícil si no trobem el substitut perfecte que cobreixi aquesta necessitat. Però són les infusions i els tes una bona alternativa? Sí! I no són només una simple “alternativa”, sinó una opció en majúscules.

A l’article “Quin és el teu te?“, la dietista Neus Elcacho fa un repàs dels diferents tes que hi ha al mercat: des dels clàssics verd i negre fins a les últimes tendències de grocs i blaus. Però avui us volem parlar d’una barreja molt específica de te negre amb espècies típica del sud de l’Índia que, des de fa uns anys, s’ha començat a popularitzar a tot el món: el te chai, una delícia ideal per prendre a primera hora del matí com a beguda calenta i carregar-nos d’energia.

Es tracta d’una beguda d’intens sabor que barreja te negre (també es pot fer servir te verd) amb cardamom, clau, pebre negre, anís estrellat, gingebre i canyella. Totes, espècies calentes que estimulen el cos i vigoritzen la ment, per la qual cosa es recomana consumir-al matí i no més tard de les tres de la tarda (el te negre i el te verd contenen teïna, una substància que també activa el sistema nerviós, així que no es recomana consumir-lo de manera excessiva si tenim hipertensió arterial, problemes cardíacs, arítmies o insomni).

La recepta, que admet una infinitat de variants i se sol consumir amb llet vegetal o amb aigua calenta i/o algun edulcorant, és coneguda pel seu particular sabor i per les seves propietats medicinals i es prepara des de fa milers d’anys per la medicina ayurveda.

Avui en dia, abunden les receptes de te chai per preparar a casa i moltes marques de tes occidentals ja han començat a comercialitzar les diferents versions de masala chai a granel o també en bossetes ja preparades. Si optem per la comoditat de les bossetes, l’ideal és comprar-les ecològiques, de comerç just i amb la dosi i la barreja perfecta que més ens agradi. Amb el te indi chai de Clipper, per exemple, ens assegurarem un te de qualitat que no conté pebre, motiu pel qual és més suau que altres de la mateixa gamma.

I per anar a dormir?

Una rutina molt saludable que podem adoptar és prendre’ns una infusió relaxant després de sopar. Ni fruita ni iogurts; les postres ideals per facilitar la digestió i relaxar l’organisme són, sens dubte, les infusions sense teïna.

Per què? Perquè estan fetes a base de plantes medicinals molt eficaces per pal·liar les malalties més comunes. Tot i que les herbes més consumides en tisana (infusió) a casa nostra són la camamilla, la menta, la til·la i la valeriana, hi ha altres herbes o barreges molt indicades per calmar l’organisme i preparar-nos per anar a dormir.

Encara més desconegudes, la rosella, la passionera o el llúpol, per exemple, són herbes potents que ens ajudaran a agafar el son. Però també és una bona opció crear fórmules que barregin dues o tres herbes i poder aprofitar-ne, així, les diferents propietats.

Una vegada més, podem fer-nos nosaltres mateixos la barreja, anar a l’herbolari i demanar-la a la carta o deixar-nos aconsellar, o bé optar per bossetes ja preparades.

Si no voleu complicar-vos i sou de bossetes, la infusió Sleep Easy de Clipper és una de les millors opcions: conté canyella, camamilla, valeriana i altres herbes naturals que ajuden a agafar el son.

Això sí, hem de tenir en compte que les infusions, com els tes, són diürètiques, és a dir, ens ajuden a eliminar l’excés de líquid del cos i a anar més al bany (per tant, si ens llevem normalment a la nit, és millor sopar aviat i no prendre infusions més enllà de les nou del vespre).

amunt