Barcelona suspèn en contaminació atmosfèrica amb nivells per sobre de les recomanacions de l’OMS i dels nivells exigits de la Unió Europa. La causa principal de pol·lució és el transport rodat. De fet, Barcelona és la ciutat Europea amb més densitat de vehicles. En té el doble que Madrid i el triple que Londres.

La contaminació ambiental a les grans ciutats és un problema de salut pública, que afecta especialment els nens, la gent gran i persones amb problemes de salut. És causa de mort prematura en malalties cardiovasculars i cerebrovasculars, i també amb malalties respiratòries i càncer de pulmó. A més, contribueix a fer més severes altres malalties, com l’asma, la malaltia pulmonar crònica, la pneumònia, la insuficiència cardíaca, la coronària, però també la hipertensió arterial o la diabetis, entre d’altres.

Estudis fets per ISGlobal a la ciutat de Barcelona han demostrat que la contaminació de l’aire urbà també té un efecte advers en la maduració del cervell dels infants, i provoca canvis que afecten el domini funcional, a més d’estar associada a la reducció de la fertilitat.

Un nou estudi epidemiològic a gran escala (més de 600.000 persones durant 22 anys als Estats Units) d’ISGlobal i la Societat Americana contra el càncer vinculen la contaminació de l’aire amb la mortalitat per càncer de ronyó, bufeta i colorectal.

Mesures polítiques

L’única manera de millorar la qualitat de l’aire és reduir el nombre de vehicles i, al mateix temps, que siguin tan poc contaminants com sigui possible. L’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat van presentar, el novembre de 2016, el Pla contra la contaminació atmosfèrica de Barcelona amb mesures estructurals i altres d’específiques per a episodis d’alta contaminació.

A partir de l’1 de desembre, ja es començaran a implantar les primeres mesures amb l’objectiu de protegir les persones i de reduir la contaminació ambiental provocada pels vehicles.

Els turismes més contaminants no podran circular dins de la zona de baixes emissions de la ciutat quan hi hagi un episodi de contaminació per diòxid de nitrogen NO2 (de dilluns a divendres de 7 a 20 h). És el cas dels vehicles sense etiqueta DGT (benzina anteriors al 2000 i dièsel anteriors al 2006) i les furgonetes anteriors a Euro1. La restricció s’ampliarà progressivament a tots els vehicles sense etiqueta DGT i serà permanent a partir del 2020.

La zona de baixes emissions de l’àmbit Rondes de Barcelona fa referència a una àrea de més de 95 km2 que se centra en Barcelona, excepte el barri de Vallvidrera, el Tibidabo, les Planes i la Zona Franca industrial. Sí que inclou altres municipis circumdants com l’Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià del Besòs, Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat. Podeu veure tots els detalls de la campanya “Aquí els mals fums no hi entren” a la seva web oficial.

Com ens podem moure per reduir la contaminació?

Transport públic: Barcelona té una xarxa de transport molt extensa entre metro, bus, tramvia i el tren, que connecta amb rodalia.

Vehicles elèctrics: si no queda més remei que transitar en vehicle privat, l’opció més sostenible és decantar-se pels models elèctrics. La moto o la bici són les opcions més còmodes i fàcils d’aparcar. En el cas dels cotxes, l’Ajuntament afavoreix els models més verds amb bonificacions a les àrees d’aparcament blava o verda i amb un impost de circulació més baix.

Transport compartit: a Mataró ja hi ha una iniciativa de transport compartit amb vehicles elèctrics que es poden llogar per hores o per dies. A mesura que hi hagi més consciència i, per tant, demanda, s’estendrà a d’altres ciutats.

En aquesta mateixa línia, Jordi Sunyer, cap del programa de Salut Infantil d’ISGlobal i catedràtic de Medicina Preventiva i Salut Pública de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), explica que la ciutat, en el futur, ha d’estar composta de vehicles públics o compartits i elèctrics. Sunyer remarca: “A Barcelona no hi hauria d’haver motos que no siguin elèctriques”.

Moure’s en bici, la millor opció

Anar en bicicleta ens permet moure’ns per la ciutat d’una manera àgil, còmoda i sostenible. Podem triar la ruta que vulguem aprofitant els carrils bici de la ciutat i és l’única opció que no contamina. A banda de ser beneficiós per al medi ambient, també ens aporta salut perquè fem exercici físic.

Per anar cada dia a treballar o estudiar en bici a Barcelona segurament farem trajectes d’uns 20-30 minuts i fàcilment combinarem pujades i baixades fent exercici cardiovascular. S’ha de tenir en compte que fer exercici físic en una ciutat no és el més recomanable, però són trajectes curts i el benefici de fer esport supera els perjudicis de l’exposició a l’aire contaminat. Sí que s’hauria d’evitar anar pels carrers més transitats o protegir-se amb una mascareta.

Barcelona ofereix el servei compartit de Bicing, una xarxa de 6.000 bicicletes repartides en més de 400 estacions. Si opteu per una bici particular hi ha moltíssims models, des de bicis plegables, de passeig o bicis urbanes.

Lluca Rullan
Lluca Rullan

Periodista i dietista integrativa

  @llucarullan   @llucarullan_dietista