Ja fa gairebé un mes que va començar el confinament i ens estem adaptant a aquesta nova realitat que ha creat l’estat d’alarma per la pandèmia de COVID-19. Es pot sortir poc i hi ha gent que no ho fa ni per comprar menjar, ja que, per evitar desplaçaments, prefereix fer comandes en línia; però qui comprava als mercats de pagès els ha perdut la pista.

formatge de cabra

En aquest sentit ens trobem diversos escenaris. Les empreses agroalimentàries que ja distribuïen per internet, com per exemple alguns pagesos que venen les cistelles de fruita i verdura ecològica, han doblat les comandes. Això és una bona notícia perquè moltes famílies han descobert aquesta opció que ofereix fruita i verdura de temporada, ecològica i de proximitat. A més, moltes també ofereixen altres productes complementaris com ous, lactis, viandes o productes de comerç just. És una opció que esperem que perduri més enllà del confinament.

En canvi, hi ha petits productors i artesans que tenen problemes de distribució perquè acostumen a vendre a mercats agroecològics o de pagès, que ara no estan permesos temporalment per l’alerta.

De fet, més d’un centenar d’organitzacions de tot l’Estat espanyol demanen al Ministeri d’Agricultura solucions per als mercats no sedentaris de proximitat i els circuits curts de comercialització, davant les restriccions de molts governs locals i autonòmics per contenir la propagació del virus.

Les cooperatives de consum ecològic, que ja tenen una estructura i uns socis conscienciats, també són una solució per poder vendre aquests aliments que han vist afectats els seus canals de distribució habituals. És el cas del xai i el cabrit, que normalment se serveixen als restaurants i que ara s’ofereixen a les comandes dels integrants de les cooperatives.

Tot seguit, us expliquem dues iniciatives a través de les xarxes per ajudar-vos a identificar aquests petits productors i artesans locals. Comprar els seus aliments és una manera molt potent de cuidar la nostra salut, perquè sabem d’on provenen i qui els ha cultivat, criat o elaborat. També és una manera de reforçar el teixit econòmic i d’evitar que es malbarati menjar per manca de connexió entre venedors i compradors.

Projectes d’agroecologia

“L’estat d’alarma és una oportunitat per als canvis.” Així ho defensa Arran de terra i Pam a Pam amb el projecte “Abastiment Agroecològic”, que té com a objectiu donar suport a les xarxes agroecològiques dels diferents territoris de Catalunya.

La base principal és un directori de pagesia i un mapa amb les ubicacions dels projectes que s’amplia dia a dia. A més, el mapa identifica amb color vermell les iniciatives que estan en situació d’emergència i necessiten vendre els seus productes aviat. Són les que pateixen en primera persona el tancament de serveis de restauració, fires, mercats o escorxadors.

Davant d’aquesta situació, s’han posat en marxa o s’han readaptat iniciatives comarcals de circuit curt, sense actors intermediaris, per fer arribar aquests productes a la nostra taula.

Les botigues d’alimentació, supermercats cooperatius o centrals de compres de l’Economia social i solidària (ESS) fan compres més grans i “Abastiment agroecològic” facilita contactes per si volen fer comandes conjuntes i ofereixen el llistat per si volen ampliar proveïdors.

Productes locals i artesans

Des de Prodeca, la Promotora dels Aliments Catalans, han impulsat la iniciativa #AlimentsDeProp, un projecte a través de xarxes socials per fomentar el consum de productes de proximitat i facilitar el contacte entre els consumidors i els productors agroalimentaris catalans en aquest context d’excepcionalitat.

Els productors participants han de disposar del segell de venda de proximitat o del d’artesans alimentaris pel que fa als productes agrícoles, ramaders i/o elaborats, i del segell de peix de llotja en el cas del peix. El canal s’adreça també als productors i elaboradors de totes les denominacions d’origen: DO, DOP, IGP.

Com funciona la iniciativa? Si es vol vendre o comprar algun producte només s’ha de fer una piulada amb l’etiqueta #AlimentsDeProp, afegint #venc o #compro seguit del nom del producte amb un altre coixinet i una última etiqueta amb la localitat per poder geolocalitzar i facilitar l’entrega. També s’hi poden posar altres etiquetes com #ecològic o #artesà per identificar millor els productes que s’ofereixen o busquen.

Trobareu més informació sobre el projecte a la pàgina web de Prodeca.

Too Good To Go, l’aplicació que ajuda el petit comerç durant el confinament

Too Good Too Go és una aplicació per evitar el malbaratament alimentari que ajuda el petit comerç a vendre els productes que estan a punt de caducar o els frescos que ja estan molt madurs.

Durant l’estat d’alarma, amplia serveis i l’aplicació s’obre, de manera temporal, al petit comerç i als supermercats perquè puguin oferir paquets setmanals amb aliments bàsics per a una persona i així evitar els desplaçaments.

Aquests paquets no contenen excedents, sinó productes específics de cada establiment, com fruiteries, carnisseries, peixateries, forns o supermercats. Cada comerç indica el contingut exacte del lot, que pot oscil·lar entre els 9 i els 25 €.

El servei es diu “Nos importas” o “We care” i pretén fer més fàcil que els consumidors surtin de casa només un cop a la setmana durant el confinament, com recomanen els organismes oficials. Així, també es minimitzen les cues i el temps que es passa fora de casa.

Quan passi l’estat d’alarma, tornaran al seu model de lluita contra el malbaratament alimentari.

Lluca Rullan
Lluca Rullan

Periodista i dietista integrativa

  @llucarullan   @llucarullan_dietista