Us sembla fred i impersonal anar a comprar al supermercat? Piles i piles de productes de procedència més o menys anònima i, possiblement, de l’altra punta de món, constitueixen l’oferta principal de consum alimentari actual. Sovint, les etiquetes són poc explícites i això fa que no en puguem conèixer l’origen, la composició o els processos pels quals han passat. Hi ha alternatives de consum conscient? És possible tornar al model preindustrial de contacte directe entre productors i consumidors, sense renunciar als avantatges de la nostra era tecnològica?

Els grups de consum 2.0: els Ruscs

El 2011, un grup de defensors del consum local de França va trencar els esquemes. Lluny del patró de supermercat, també va reinventar el model de la cooperativa tradicional i singular de barri per un nou model col·laboratiu que permetia replicar-ne l’estructura a diferents punts del territori, i va crear un gran moviment col·lectiu. Així va néixer La Ruche Qui Dit Oui!, una iniciativa que va permetre professionalitzar aquests nous models de comunitats de consum, invertint en tecnologia i en comunicació.

La Ruche Qui Dit Oui! es va constituir com una empresa que aposta per l’economia col·laborativa i l’agricultura local, mantenint l’esperit de tracte directe, però combinant-lo amb una estructura logística fàcilment replicable i adaptable a escala local, amb tots els avantatge que això suposa. Per això va posar en marxa una plataforma de compra digital que permetia als consumidors de cada Ruche fer la llista de la compra còmodament per internet, i als Responsables de cada Rusc i als productors, molta més agilitat i visibilitat. A més, un dia a la setmana consumidors i productors coincidien en un punt de distribució on es fa l’entrega de la comanda, cosa que ens retorna al contacte humà i a la vida de barri.

Jacques Dufresne, Responsable de la Ruche de Caen

Xarxa europea que fomenta l’emprenedoria social

Aquesta nova proposta va atraure més persones amb ganes de crear la seva pròpia comunitat de consum, així que La Ruche Qui Dit Oui! es va anar coneixent pel territori francès i es van anar creant noves comunitats singulars, amb la seva pròpia xarxa de productors de proximitat i amb el seu dia i lloc de distribució, com ara la que gestiona en Jacques Dufresne, Responsable de la Ruche de Caen.

Si voleu fer com en Jacques, la Juliette o la Jou i obrir un Rusc al vostre barri, cliqueu aquí per a més informació.

“Què m’aporta la meva Ruche? El plaer de descobrir (o redescobrir) als habitants de les ciutats productes bons i sans del camp, l’alegria de trencar l’anonimat i l’aïllament imposat per la distribució massiva, la satisfacció de contribuir al manteniment de la vida dels nostres amics i col·laboradors agricultors i productors…”, explica en Jacques, molt satisfet de l’experiència.

La Responsable de la Ruche de Tours, Juliette Krier

Molts dels Responsables que s’han anat animant a obrir una Ruche ja estaven vinculats al món rural o bé es van anar conscienciant de la necessitat de canviar el paradigma de consum al seu barri, modernitzant-lo i transformant-lo al 2.0. “Com a filla d’un petit agricultor, tenia ganes d’involucrar-me en aquest sector per ajudar els petits productors. Amb Internet, podem revolucionar la forma en què consumim”, assegura la Responsable de la Ruche de Tours, Juliette Krier.

L’experiència de tots aquests petits emprenedors socials funcionava tan bé, que el 2014 altres països van voler adoptar aquesta idea al seu país.

A Espanya va arribar primer a Madrid, amb el nom de ¡La Colmena Que Dice Sí!, i a Barcelona, amb el nom d’El Rusc Que Diu Sí!. Al cap de pocs mesos, altres barris de totes dues ciutats van començar a obrir nous Ruscs, i així la xarxa es va anar ampliant fins que, a dia d’avui, Catalunya té 28 Ruscs en actiu i la comunitat de Madrid, 71. Entre França, Espanya, Bèlgica, Itàlia, Alemanya i el Regne Unit, ja hi ha més de 1.500 Ruscs oberts amb 5.000 productors i 130.000 consumidors que hi compren de manera habitual, i n’hi ha molts més en construcció (si  voleu conèixer l’experiència d’una Responsable de Rusc català, llegiu l’entrevista a la Jou López, Responsable de Rusc a Badalona, “Distribuir directament als consumidors és un cercle virtuós que no ha de parar de créixer!”).

En definitiva, a dia d’avui, els Ruscs són un bon projecte per a les persones que volen fomentar el consum local obrint una comunitat de consum pròpia, amb les facilitats que aporta l’experiència compartida i els recursos d’un projecte europeu que va néixer el 2011. I també ho és per als consumidors que volen recuperar el sabor de la terra i accedir a productes d’alta qualitat i proximitat encara que visquin a la ciutat.

 

Marta Costa
Marta Costa

Periodista i Postgrau en Comunicació Alimentària.
Coordinadora de continguts d’Etselquemenges.