Podrem eradicar la fam i la pobresa d’aquí a trenta anys? Aquesta és una de les preguntes del milió que intenta respondre l’últim informe de l’Organització de les Nacions Unides per a l’Agricultura i l’Alimentació (FAO), “The future of food and agriculture”.

Al llistat de tendències globals i reptes que estan canviant el futur del nostre planeta, la FAO estima que l’any 2050 la població mundial haurà arribat als 9,7 bilions de persones, dos terços de les quals viuran en àrees urbanes: de la mateixa manera que creixerà la població, ho farà la demanda alimentària i, si el sistema global manté el model actual, serà incapaç d’abastir-la.

El panorama és poc encoratjador, ja que, a més de la pobresa extrema de determinades zones del planeta, pronostica un creixement continuat de l’obesitat i el sobrepès a tot el món, propiciat també pel canvi de model de compra als països rics: als Estats Units, més d’un 70% de la cistella de la compra es fa a grans superfícies, en detriment de les botigues de barri o especialitzades (a Europa, aquest valor frega el 50%).

El diagnòstic, però, també pot llegir-se en clau positiva, ja que proposa reptes que haurien de ser fàcilment assumibles si es fa una aposta clara per un model més sostenible que transformi els sistemes alimentaris en models més eficients, inclusius, resilients, justos i responsables.

Responsabilitats compartides

El que cal, però, és no deixar-ho tot a les mans de polítics, agents internacionals o la voluntat que vulguin posar-hi les indústries i entendre que els reptes són globals i que, com a consumidors, tenim molt més poder del que pensem: recordeu que la compra i el consum just i conscient són una de les formes d’activisme més poderoses.

Les claus, ja les coneixeu: consumiu local i de temporada i eviteu tant com pugueu les grans superfícies i els productes processats. I si compreu aliments que no són propis de la nostra terra, intenteu escollir els que siguin ecològics i de comerç just i responsable.

Per a més informació, consulteu l’informe complet “The future of food and agriculure“.

Marta Costa
Marta Costa

Periodista i Postgrau en Comunicació Alimentària.

  @marta_coor