Pa de fajol, Elka Mocker

Per fer pa blanc convencional es fa servir farina refinada de blat modificat genèticament molt baix en nutrients, però molt calòric. Aquest no ens interessa, però, a més, hem de vigilar amb alguns pans integrals que no ho són. Si el primer ingredient no és farina integral, és perquè hi han posat farina refinada i el segó d’aquesta farina refinada: no és un pa integral, perquè és com un pa blanc amb trossets de fibra. També cal destacar el tipus de llevat que es fa servir per fer aquests pans. Són llevats ràpids industrials.

Quin pa hem de buscar? O bé de cereals germinats o bé fermentat amb massa mare

Pel que fa al llevat, ha de ser llevat de massa mare, la mare de tots els llevats, que fa que el pa fermenti lentament: sol necessitar 24 hores. D’aquesta manera es converteix en un pa molt més nutritiu, mes gustós, més digerible i amb més dies de conservació en perfectes condicions. Un cop es tasta un pa d’aquests, ja no es vol tornar als pans convencionals, blancs i sense nutrients.

Una altra opció molt recomanable és el pa germinat, anomenat esseni. Se sol fer amb gra de blat o de sègol, per exemple, i es fa germinar fins a aconseguir un brot de la mateixa mida que el gra. Llavors, juntament amb panses o altres fruits i llavors, com les de gira-sol, es tritura i es fa una massa, es posa en un motlle i es forneja a baixa temperatura fins a aconseguir una crosta tova. Cal deixar-lo refredar i desemmotllar. Com que per dins queda força cru, cal reservar-lo a la nevera per evitar que no es faci malbé.

El procés de germinació aporta molts beneficis, ja que fa més disponibles els nutrients, i si triem grans de cereals ecològics, no modificats genèticament i/o grans de cereals que ja no continguin gluten, aconseguim pans autènticament digestius i molt gustosos.

Quins són els millors cereals?

És important que el pa sigui d’un cereal antic per garantir la mínima modificació genètica. Avui en dia comencem a trobar molts pans d’aquest tipus al mercat, però l’espelta és un tipus de blat que actualment ja s’està modificant per poder produir-ne més i que sigui més rendible; per això cal preguntar per l’espelta petita, primitiva o escanda.

Els pans de sègol, de xeixa o de kamut també són bones opcions. El kamut, per exemple, tot i ser de la mateixa família que el blat, conté menys proporció de gluten i és una alternativa més saludable que un pa de blat normal.

Pa xeixa

Què passa amb els pans convencionals sense gluten?  

Són productes alimentaris que, lluny d’aportar beneficis a l’organisme, resten salut perquè són aliments ultraprocessats amb mil ingredients afegits per aconseguir que s’assemblin a un de normal.

Per tant, des del nostre punt de vista, cal anar a buscar pans i derivats d’altres cereals, però que no siguin tan alts en additius i substàncies que intentin aconseguir textures semblants a un pa convencional. Això farà que no siguin pans tan frondosos ni esponjosos, però seran més saludables.

A la xarxa hi ha milions de receptes amb farines i grans integrals sense gluten que aconsegueixen veritables meravelles de pans deliciosos, com el pa de fajol.

En conclusió, si sou dels que mengeu pa de manera ocasional, no us preocupeu en excés; però si mengeu pa cada dia i és un aliment freqüent a la vostra dieta, cal seleccionar les millors opcions: pans de massa mare de fermentació lenta amb cereals integrals ecològics o pans de cereals en gra germinats sense cap tipus de llevat.

Elerments a prioritzar i a evitar a l'hora de comprar pa

Alterneu pans de cereals diferents per aportar varietat a la vostra alimentació i per descobrir quins us agraden més.

 

Bibliogafia:

Martina Ferrer

Nutricionista i acupuntora

Martina Ferrer

Ara pots demanar cita amb la
Martina Ferrer a La Consulta de l´Ets
936 338 063 Correu electrònic