Evolució del nadó segons el llibre de Heidi Murkoff Què es pot esperar quan s’està esperant (Ed. Medici): Comencem la setmana 28 (inici del tercer trimestre) i el bebè ja ha arribat als 1.125 grams de pes i als 40 centímetres de llarg. Com ja vam explicar la setmana passada, els plecs del cervell continuen en expansió i el cos continua acumulant capes de greix i de cabells, que no paren de créixer (www.kidshealth.org). Segons apunta Murkoff, ara ja és capaç de succionar, tossir, tenir singlot, practicar la respiració i, aquests dies, de començar a parpellejar i a experimentar el REM (Rapid Eye Moviment-Moviment Ocular Ràpid) és a dir, que s’iniciarà en l’apassionant món dels somnis! Amb tot, el petit encara no està preparat per néixer (els pulmons són gairebé madurs, però no del tot!).

Alimentació de la mare: No puc dormir! Què faig?

Somies que et cau el bebè mentre vas a comprar? O que en lloc d’un nen pareixes un animaló? Li somies la carona? Que et somriu i et parla com si fos un adult? Somies que te’l deixes al bus? En fi, somies de tot i et lleves pensant que ha estat del tot real? Doncs és normal!

Somiar durant l’embaràs és molt comú i és una manera que té el subconscient de descarregar tensions, temors, dubtes i emocions respecte de l’embaràs i l’arribada del nadó. Les hormones, segons explica Murkoff, també contribueixen a fer que els somnis siguin més intensos del normal i, com que la mare es desperta sovint –ja sigui per anar al lavabo, canviar-se de posició o beure aigua–, hi ha més probabilitats de trencar el cicle REM i de viure el somni com si fos de veritat.

L’alimentació, malgrat que cada embaràs és singular, ens pot ajudar a agafar el son. Segons www.kidshealth.org es recomana:

  • Reduir el consum de begudes amb cafeïna (cafè, te o begudes refrescants).
  • Evitar prendre molts líquids o fer sopars gaire copiosos abans d’anar a dormir (i compensar-ho amb la resta d’àpats del dia).
  • Prendre una beguda calenta, com un got de llet amb mel o una camamilla (atenció amb la resta d’infusions, perquè no totes són recomanables durant l’embaràs. Val més consultar-ho amb un ginecòleg o nutricionista especialitzat).
  • Gràcies al potassi que contenen, els plàtans i les xirimoies són perfectes per evitar les temudes rampes durant la nit. El potassi és necessari per generar l’impuls nerviós i per a una activitat muscular normal. (Atenció: Consulteu al ginecòleg si podeu menjar xirimoia, ja que té molt de sucre).
  • Per tal de recuperar el son perdut durant la nit, es recomana fer migdiades curtes durant el dia (entre els trenta i els seixanta minuts).
  • Yolanda Garcia, psicòloga i naturòpata per a pares i fills, recomana prendre una beguda preparada a partir de kuzu (una arrel volcànica d’una planta anomenada Pueraria Lobata) i suc de poma: “Desfem una cullerada de postres de Kuzu en un got de suc de poma fred i ho posem tot a bullir sense deixar de remoure durant dos o tres minuts. S’ha de prendre calent. A més de deliciós ajuda molt a relaxar-nos”, explica. Garcia recorda que si es prenen infusions és important fer-ho amb poca aigua per no incrementar la micció nocturna “cal preparar la infusió amb la meitat d’aigua”, apunta. Pel que fa a les plantes recomana “la pell de taronja, la melissa, la flor d’Azahara, la civada shativa i la til.la”
  • Arianna Bonato, ginecòloga del centre Marenostrum de Barcelona, aposta per prendre aliments amb calci i magnesi que “exerceixen una funció relaxant”. Segons Bonato, la “camamilla és per excel·lència una infusió que tranquil·litza i afavoreix la digestió –atenció a l’efecte contrari si es pren amb grans quantitats-. La melissa relaxa els músculs i el mateix úter, alhora que asserena i calma. La til·la i la passiflora ens ajudaran també per aquelles nits agitades”. Per endolcir les herbes, aposta per la mel –en especial la de til·la o d’acàcia- perquè “contenen principis sedants procedents de les plantes d’on s’originen”.

     

Atenció: La informació d’aquesta secció és genèrica –tant pel que fa a l’evolució del fetus com a l’alimentació de la mare i a la complementació nutricional. Per tal de tenir un assessorament directe, resoldre dubtes o qüestions es recomana consultar el ginecòleg o un nutricionista especialitzat.

Gemma Castanyer
Gemma Castanyer

Periodista

  @Castgem