Comencem la setmana 28 (inici del tercer trimestre) i el bebè ja ha arribat als 1.125 grams de pes i als 40 centímetres de llarg. Com ja vam explicar la setmana passada, els plecs del cervell continuen en expansió i el cos continua acumulant capes de greix i de cabells, que no paren de créixer (www.kidshealth.org).

Segons apunta Murkoff, ara ja és capaç de succionar, tossir, tenir singlot, practicar la respiració i, aquests dies, de començar a parpellejar i a experimentar el REM (Rapid Eye Moviment-Moviment Ocular Ràpid) és a dir, que s’iniciarà en l’apassionant món dels somnis! Amb tot, el petit encara no està preparat per néixer (els pulmons són gairebé madurs, però no del tot!).

Somnis que generen insomni!

Somies que et cau el bebè mentre vas a comprar? O que en lloc d’un nen pareixes un animaló? Li somies la carona? Que et somriu i et parla com si fos un adult? Somies que te’l deixes al bus? En fi, somies de tot i et lleves pensant que ha estat del tot real? Doncs és normal!

Somiar durant l’embaràs és molt comú i és una manera que té el subconscient de descarregar tensions, temors, dubtes i emocions respecte de l’embaràs i l’arribada del nadó. Les hormones, segons explica Murkoff, també contribueixen a fer que els somnis siguin més intensos del normal i, com que la mare es desperta sovint –ja sigui per anar al lavabo, canviar-se de posició o beure aigua–, hi ha més probabilitats de trencar el cicle REM i de viure el somni com si fos de veritat.

Alimentació de la mare: No puc dormir! Què faig?

L’alimentació, malgrat que cada embaràs és singular, ens pot ajudar a agafar el son. Segons www.kidshealth.org es recomana:

  • Reduir el consum de begudes amb cafeïna (cafè, te o begudes refrescants).
  • Evitar prendre molts líquids o fer sopars gaire copiosos abans d’anar a dormir (i compensar-ho amb la resta d’àpats del dia).
  • Prendre una beguda calenta, com un got de llet amb mel o una camamilla (atenció amb la resta d’infusions, perquè no totes són recomanables durant l’embaràs. Val més consultar-ho amb un ginecòleg o nutricionista especialitzat).
  • Gràcies al potassi que contenen, els plàtans i les xirimoies són perfectes per evitar les temudes rampes durant la nit. El potassi és necessari per generar l’impuls nerviós i per a una activitat muscular normal. (Atenció: Consulteu al ginecòleg si podeu menjar xirimoia, ja que té molt de sucre).
  • Per tal de recuperar el son perdut durant la nit, es recomana fer migdiades curtes durant el dia (entre els trenta i els seixanta minuts).

Yolanda Garcia, psicòloga i naturòpata per a pares i fills, recomana prendre una beguda preparada a partir de kuzu (una arrel volcànica d’una planta anomenada Pueraria Lobata) i suc de poma:

  • “Desfem una cullerada de postres de Kuzu en un got de suc de poma fred i ho posem tot a bullir sense deixar de remoure durant dos o tres minuts.
  • S’ha de prendre calent.
  • A més de deliciós ajuda molt a relaxar-nos”,

Garcia recorda que si es prenen infusions és important fer-ho amb poca aigua per no incrementar la micció nocturna “cal preparar la infusió amb la meitat d’aigua”, apunta. Pel que fa a les plantes recomana “la pell de taronja, la melissa, la flor d’Azahara, la civada shativa i la til.la”

Arianna Bonato, ginecòloga del centre Marenostrum de Barcelona, aposta per prendre aliments amb calci i magnesi que “exerceixen una funció relaxant”. Segons Bonato:

  • La camamilla és per excel·lència una infusió que tranquil·litza i afavoreix la digestió –atenció a l’efecte contrari si es pren amb grans quantitats-.
  • La melissa relaxa els músculs i el mateix úter, alhora que asserena i calma.
  • La til·la i la passiflora ens ajudaran també per aquelles nits agitades”.
  • Per endolcir les herbes, aposta per la mel –en especial la de til·la o d’acàcia- perquè “contenen principis sedants procedents de les plantes d’on s’originen”. 

Atenció!

La informació d’aquesta secció és genèrica –tant pel que fa a l’evolució del fetus com a l’alimentació de la mare i a la complementació nutricional. Per tal de tenir un assessorament directe, resoldre dubtes o qüestions es recomana consultar el ginecòleg o un nutricionista especialitzat.

Gemma Castanyer
Gemma Castanyer

Periodista

  @Castgem