sal-415Desenvolupament del bebè: L’enhorabona! Si el bebè arriba a termini has arribat ja a l’equador de l’embaràs i, tot i que el nadó encara no està preparat per néixer, no té res a veure comparat amb aquella minúscula taca negre de la primera ecografia. A hores d’ara ja té la mida d’un meló: fa uns 16 centímetres i pesa uns 300 grams (del cap al còccix) i –si es vol saber– aquest mes ja es defineix perfectament el sexe de la criatura.

Com explica Heidi Murkoff a Què es pot esperar quan s’està esperant, en cas que sigui una nena, l’úter està completament format, els ovaris contenen uns set milions d’òvuls primitius i el canal vaginal es comença a definir. Si és nen, els testicles hauran començat a baixar des de l’abdomen i, d’aquí a uns mesos, seran a l’escrot, la bossa que cobreix i allotja els testicles. Per sort, el bebè encara és prou petit per moure’s amb llibertat, donar cops de peu, girar-se i fer tombarelles. Si encara no has percebut totes aquestes acrobàcies, de ben segur que durant els propers dies les notaràs.

Alimentació de la mare:

A mesura que l’embaràs avança i la panxa creix, és del tot normal que la mare senti inflor en algunes parts del cos, sobretot els turmells, els canells, els peus o els dits de les mans. L’anomenat edema és el resultat de la retenció de líquids necessària durant la gestació i desapareix després del part. Per tal de rebaixar-lo i encara que sembli contradictori, no cal eliminar la sal de la dieta, sinó ben al contrari: és recomanable consumir-ne de manera moderada perquè ens ajudarà a controlar aquests edemes incòmodes i perquè, com explica Olga Cuevas a El equilibrio a través de la alimentación, “els ronyons de les embarassades perden més sodi, i la sal ens ajuda a controlar-ho”.

Si ens delim pels dolços i no pas pels gustos salats, cal apostar per productes contractius i incrementar els sucres d’assimilació lenta, com les panses, les orellanes, les castanyes, les compotes de poma i pera o la fruita al forn. Cuevas desaconsella del tot els aliments amb edulcorants artificials com la sacarina o l’aspartam (xiclets sense sucre i altres llaminadures) o qualsevol substància química utilitzada com a additiu; i, alerta, que poden ser nocius per al fetus.

Una bona alternativa a la “necessitat de menjar dolços” és incloure en la dieta prou hidrats de carboni de “baix índex glucèmic com els macarrons, els espaguetis, els arrossos o els llegums”.

Recomanacions per evitar inflor de cames i peus:

  • Evitar estar-se moltes estones dreta o asseguda.
  • Intentar elevar una mica les cames quan s’està asseguda.
  • Dormir de costat, així els ronyons treballen a ple rendiment, es millora l’eliminació de toxines i es redueixen els edemes.
  • Portar roba còmoda.
  • Moure’s tant com sigui possible i mantenir una rutina d’exercici físic.
  • Beure aigua; entre vuit i deu gots al dia ajudaran a expulsar toxines.

 

Gemma Castanyer
Gemma Castanyer

Periodista