Asseure’s a taula amb la postura i la ment relaxades i amb una actitud d’agraïment són requisits indispensables per a una bona digestió, ja que l’estrès, les tensions i les preocupacions resten molta energia al sistema digestiu, que no pot treballar de manera eficaç.

Antigament, el fet de beneir la taula, a banda de respondre a uns costums religiosos i culturals, reflectia una actitud d’agraïment cap als aliments, alhora que permetia centrar-se en allò que es pretenia fer: gaudir d’un àpat. Recuperar una actitud d’agraïment cap als aliments, cap a qui els cuina i cap a qui els compra no aniria gens malament, ja que ens ajudaria a sentir-nos part activa de la cadena alimentària.

Abans de començar un àpat, hauríem d’intentar asseure’ns a taula relaxats, en un ambient tranquil i, si fos necessari, esperar una estoneta o fer respiracions perquè la ment i el sistema digestiu s’adaptin a allò que farem. Posar en marxa els missatgers químics i enzims implicats en tot el procés digestiu, i que es faci de manera profitosa, requereix la nostra col·laboració.

Un altre aspecte que cal tenir en compte és que la digestió comença per la boca, per tant, hauríem de permetre’ns temps per ensalivar i mastegar bé cada mos. La saliva conté aigua i enzims digestius per formar el bol, que després passa a l’estómac; assaborir el menjar i gaudir-ne és una altra manera de començar amb consciència el procés digestiu. D’altra banda, tot aquest procés requereix temps per tal que el cervell rebi els senyals químics implicats en la sensació de sacietat, com la insulina i la leptina.

A taula hauríem de prendre consciència del que hi farem, perquè moltes vegades mengem més del que cal o desequilibradament perquè no s’està pel que es menja; i és que una bona digestió no depèn només de la qualitat dels aliments, o de combinacions més o menys encertades, sinó que de vegades el toc de gràcia depèn de l’actitud.

Menjar posant-hi tots els sentits

  • Procurar establir un ambient tranquil i agradable (evitar la tele, converses que puguin generar tensions, llegir…).
  • Enfocar el pensament i els sentits en l’acte de menjar per preparar el cervell i el sistema digestiu.
  • Actitud d’agraïment cap als aliments.
  • Ensalivar i mastegar a consciència, assaborint allò que mengem i gaudint-ne.
  • Escoltar el cos per tal d’esbrinar possibles necessitats o intoleràncies. A mesura que prenguem consciència de nosaltres mateixos i del que mengem, començarem a sentir quines necessitats internes tenim i a diferenciar-les de les addiccions i desitjos.
  • Ser amables amb el cos és important per mantenir un equilibri en tots els aspectes.

Bon profit!

Rosa Torras Montraveta

Tècnic superior en Dietètica i Nutrició en la línia ecològica.

http://elraconetdelarosa.blogspot.com

www.dietistes-aditec.com/

Núria Coll
Núria Coll

Directora d'Etselquemenges.cat, Soycomocomo.es, la Consulta nutricional d'Etselquemenges.
Creadora del Cómo Como Festival