La tornada a l’escola, juntament amb l’arribada de la tardor, representa un esforç tant per a pares com per a fills, que passen moltes hores a les aules –un espai tancat– i, a més, estan en contacte continu amb altres companys. Això –juntament amb els canvis bruscos de temperatura de la nova d’estació, que afavoreixen el contagi de gèrmens i l’aparició de virus i infeccions com refredats i grips– representa tot un desafiament per al seu sistema immunològic.

En aquest sentit, la preocupació de les famílies no és només estar pendents que els més petits tinguin tot el que necessiten per al curs que comença, sinó que no es posin malalts i tinguin l’energia necessària per desenvolupar-se físicament i emocionalment i rendir bé acadèmicament.

En tot això és fonamental la salut intestinal. Avui dia se sap que els bacteris que poblen l’intestí –també coneguts com a microbiota– fan moltes funcions útils per als hostes, com produir pèptids antimicrobians, fabricar vitamines, àcids grassos de cadena curta, descompondre la fibra dietètica i fabricar més del 80% dels neurotransmissors del cervell. A més, els bacteris regulen els nivells de vitamina A activa en l’intestí, cosa que protegeix la microbiota d’una resposta immune hiperactiva, causant de les malalties autoimmunes, tan esteses avui dia.

Per tant, tenir un intestí sa amb la comunitat de bacteris equilibrada repercuteix òptimament en el sistema immune, en la conducta i en l’estat d’ànim.

Quins altres nutrients cal tenir en compte?

D’altra banda, cal destacar que és molt important tenir uns nivells adequats de vitamina D, directament relacionada amb el desenvolupament dels músculs i el sistema immunològic, i que també ajuda a mantenir l’equilibri de la microbiota intestinal. Una deficiència de vitamina D disminueix la producció de defensines, molècules antimicrobianes essencials per mantenir la flora intestinal saludable.

Els estudis apunten que és possible relacionar una deficiència de vitamina D amb una reducció de memòria i deteriorament cognitiu, fins i tot troben relació també amb certs patrons de comportament com el TDA, un estat d’ànim baix i malalties mentals com esquizofrènia o depressió.

Tenir un intestí sa amb la comunitat de bacteris equilibrada repercuteix òptimament en el sistema immune, en la conducta i en l’estat d’ànim

Així mateix, els estudis demostren que els àcids grassos omega-3 intervenen en el desenvolupament i rendiment cerebral durant l’embaràs, la primera infància i la infantesa, períodes de ràpid creixement del cervell. Actualment se sap que és un nutrient fonamental per a una salut, desenvolupament i funcionament normals.

Com a suport a la funció cognitiva dels nostres fills hi ha els complements de Cien por Cien Natural: Ginkgo100®, que permet augmentar el flux de sang al cervell, de manera que també creix la quantitat d’oxigen i energia disponibles per a aquest, i Cognitril®, que ajuda a millorar el rendiment intel·lectual. Conté extracte de Bacopa Monnieri, avalat per estudis que han obtingut resultats positius en nens amb TDAH.

Com podem ajudar a reforçar el sistema immune dels fills?

És important ressaltar que totes les respostes del sistema immunològic demanen diversos nutrients i, principalment, energia del metabolisme. A l’hora d’ajudar els més petits cal tenir present:

  • No donar antibiòtics si no cal; quan ho sigui, sempre pautats. Els antibiòtics són una amenaça per a l’equilibri de la microbiota intestinal, ja que, tot i que eliminen els bacteris patògens responsables del quadre infecciós, com a efecte secundari també provoquen canvis en les comunitats microbianes que beneficien l’intestí.
  • Anar amb compte amb altres medicament. Un estudi recent publicat a la revista científica Nature ha trobat que l’ús habitual de medicaments com l’omeprazol, antihistamínics, analgèsics i antipsicòtics pot afectar el microbioma.
  • Cuidar l’alimentació. És bo incloure més aliments d’origen vegetal que nodreixin els bacteris beneficiosos de l’intestí. Cal incorporar sovint aliments com cereals integrals, llegums, fruits secs, tubercles, hortalisses i fruites. Tots són aliments prebiòtics perquè també serveixen d’aliment als bacteris bons. Així mateix, és molt interessant prendre aliments rics en vitamina D, com peix blau, bolets, fetge de conill i vedella, ous i iogurts.
    Tampoc hem de descuidar la importància dels àcids grassos essencials omega-3, que, juntament amb la vitamina D, són fonamentals per millorar la funció cognitiva. Trobem una gran reserva molt biodisponible d’aquests àcids grassos tan beneficiosos en el krill antàrtic (Euphausia superba). La firma Cien por Cien Natural ens ofereix l’oli de krill NKO®, que conté l’oli extret en fred. Conté EPA i DHA –per ajudar a millorar funcions cognitives com la concentració, habilitats de planificació i d’enfocament–, a més d’una quantitat destacada de colina –que facilita l’absorció intestinal– i astaxantina, un antioxidant molt potent.
  • Repoblar la colònia de bacteris intestinals beneficiosos. Ho podem fer amb aliments probiòtics, sembrant nosaltres mateixos els bacteris amb aliments fermentats com iogurt, quefir, xucrut, alguns derivats de la soja (miso, tempeh) o te kombutxa, entre d’altres. No obstant això, per assegurar-nos que els bacteris que prenem arribin en condicions adequades a l’intestí gros –que és on es trobaran amb els seus companys i actuaran–, val més prendre’ls en forma de complements alimentaris amb probiòtics.
    Es comercialitzen en formats diferents, però cal tenir present la importància de la idoneïtat i la qualitat del producte: no tots serveixen de la mateixa manera. Ens hem d’assegurar que compleixin unes garanties de qualitat mínimes, com que totes les soques bacterianes siguin humanes, que siguin adequades segons el rang d’edat –ja que les necessitats no són les mateixes per a un nadó, un nen o un adolescent– i que la tecnologia usada per produir el producte en garanteixi la qualitat.
    Com a referència, l’empresa Cien por Cien Natural, amb la tecnologia Cryogenic®, ofereix tot un seguit de possibilitats adaptades a les diferents etapes de la vida com:

    • ProbiTec®Niños 1: per a infants de 0 a 3 anys; contribueix al desenvolupament òptim de dents i ossos, ajuda a reduir els còlics infantils i equilibra el sistema immune.
    • ProbiTec® Niños 2: per a nens de 3 a 13 anys; amb bacteris acidolàctics, ajuda a prevenir la dermatitis atòpica, al·lèrgies i immunitat en general i també la diarrea.
    • ProbiTec® Complet: per a adults i nens a partir de 13 anys.

En resum, hi sol haver un desequilibri en els bacteris intestinals quan hi ha trastorns digestius; també s’ha relacionat amb malalties que, aparentment, tenien poca relació amb l’intestí, com la dermatitis atòpica, l’obesitat, la diabetis tipus 2, el fetge gras no associat a l’alcohol i fins i tot la depressió i l’autisme. Per tot això, és bo incorporar en l’alimentació diària de tota la família la màxima varietat d’aliments d’origen vegetal. Els probiòtics i els aliments fermentats, d’altra banda, són un bon aliat per a la salut intestinal en situació d’estrès. I finalment, però no menys important, cal no oblidar-se dels àcids grassos essencials omega-3 i de la vitamina D.