Us porto una proposta amb un arròs que es cultiva a la regió de Punjab, situada entre l’Índia i el Pakistan, on es cultiva el millor arròs basmati del món. És una vall fèrtil, amb abundant aigua pura i cristal·lina procedent de l’Himàlaia. El seu extraordinari perfum és degut al particular clima i terreny d’aquesta regió. És un arròs no refinat, lleuger i molt digestiu; a més, té el contingut més alt de nutrients de tots els arrossos i no conté greix, colesterol, sodi ni gluten.

La paraula basmati prové de dos termes de l’antic persa: bas, que significa ‘perfum’, i mati, que significa ‘terra’. Aquest arròs és molt apreciat pel seu característic gra llarg, pel seu perfum particular i especiat, i per la seva fragància suau i delicada. El seu nom en hindi significa ‘rei de les fragàncies’. Es distingeix també per un delicat sabor de nou que, saltat entre fines tires d’all, gingebre, ceba tendra i amb uns pèsols primaverals, es converteix en un plat nutritiu, lleuger i ple d’aromes. Per donar-li un toc refrescant al final hi he afegit un rajolí de llima i abundant cibulet i julivert picats. La cocció, un cop rentat per reduir el midó, es fa amb l’aigua justa perquè cobreixi l’arròs, a foc lent i en una cassola tapada.

L’arròs basmati és molt ric en minerals; destaca gairebé el 90% del seu contingut en manganès, component vital per activar la síntesi de les proteïnes i dels hidrats de carboni, cosa que ajuda a controlar el sistema nerviós central. A més, conté gairebé íntegrament el complex de vitamines del grup B, la vitamina E, antioxidant important, i la vitamina K. També té ferro i seleni i, en menor quantitat, calci, potassi i coure. Conté els vuit aminoàcids essencials i és ideal per a les persones diabètiques, ja que el seu índex glucèmic és inferior al d’altres arrossos; important també que, pel tipus de fibra que conté, és molt adequat per a persones amb còlon irritable o malalties inflamatòries intestinals.

El cibulet és una de les meves plantes aromàtiques preferides; del mateix gènere que la ceba i l’all, té un lleuger gust de ceba, però molt suau. És interessant per aromatitzar olis i vinagres i es pot conrear a casa en un test petit i, si no pensem a consumir-lo i el deixem créixer fins a la floració, ens donarà unes boniques flors violetes. El podeu trobar fresc en ramells o també es pot comprar sec. És un tipus de bulb molt baix en calories, i conté àcids grassos omega-3 i 6, beneficiosos per ajudar a regular el colesterol, afavorir les funcions cerebrals i prevenir problemes cardíacs. És, a més, una font excel·lent de vitamina K, que té un paper molt important en la coagulació sanguínia normal, i evita la formació de trombes; tot un gran amic del cor.

Finalment, cal recordar que el gingebre és una planta que fa més de 5.000 anys que s’utilitza, protagonista de molts estudis científics gràcies als seus efectes saludables i curatius i una de les plantes més populars en la medicina tradicional xinesa. Es tracta d’un antiinflamatori natural que ens ajuda a combatre malalties respiratòries, artrosi o problemes digestius. El gingebre és, a més, ric en olis essencials, vitamines, minerals, antioxidants i aminoàcids i també ens ajuda a millorar dolors menstruals, migranyes i té efectes beneficiosos fins i tot per prevenir el càncer de còlon. Ja sigui fresc, deshidratat o en pols, ara que comencen les estacions dels petits excessos, no deixeu d’incorporar-lo a la dieta. La primavera ens demana llum, color, renovar-nos i cuidar-nos més; aquí us deixo una recepta molt fàcil, completa en nutrients, lleugera, saciant i gairebé emocionant, espero que us agradi.

La recepta

Ingredients:

  • Arròs basmati Punjab (tingueu en compte que creix força un cop cuit)
  • Pèsols
  • Ceba tendra
  • Grans d’all
  • Gingebre
  • Cibulet
  • Julivert
  • 1 llima
  • Raves
  • Sal marina
  • Oli de coco primera pressió bio

Preparació

  1. Renteu l’arròs fins que l’aigua surti clara i coeu-lo amb el doble d’aigua a foc lent i tapat. A meitat de cocció afegiu-hi els pèsols perquè es coguin lleugerament amb l’arròs. Un cop llest, als 10-15 minuts, apagueu el foc i deixeu que reposi perquè absorbeixi tot el líquid i es concentrin totes les aromes; abans de servir remeneu amb una forquilla per separar els grans.
  2. En una mica d’oli de coco, daureu el gra d’all laminat, les tires de gingebre i la ceba tendra fins que desprenguin aroma i agafin una mica de color; afegiu-hi una mica de sal marina i, amb el foc apagat, barregeu el cibulet i el julivert molt picats. Repartiu el saltat per sobre de l’arròs basmati i els pèsols i regueu amb un rajolí de llima.

Que en gaudiu,

Molta salut!

Cristina Arroyo
Cristina Arroyo

Tècnica en dietètica i nutrició, naturòpata, assessora nutricional i cuinera saludable