A Itàlia, com en molts indrets de la Mediterrània, el menjar i la cuina són una filosofia de vida: menjar és com fer l’amor; de fet, quan cuinen, fins i tot els plats més senzills, els elaboren amb gran dedicació i cura, però sobretot amb gran passió.

L’energia de l’amor i l’harmonia que posem a la cuina penetrarà en el menjar que preparem per als nostres éssers estimats i per a nosaltres mateixos. Podria semblar que, si els nostres hàbits dietètics són saludables, la pasta no hi té gaire cabuda; jo diria que sí que n’hi té, però que l’important és que sigui en la qualitat i la quantitat adequades. Si triem una pasta amb farina de qualitat i l’acompanyem amb una salsa senzilla i saludable com salsa de tomàquet aromatitzada amb coriandre, pesto, saltat de verdures o simplement all i julivert, tindrem un plat que ens nodrirà el cos i la ment i ens aportarà amor i plena consciència.

He triat pasta de farina de Khorasan o kamut, que té força proteïna (entre un 12 i un 18%) i també és molt apreciada pels minerals que conté, com el seleni, el zinc i el magnesi, i pel sabor, que recorda la nou. La farina de kamut es pot comprar en botigues especialitzades; us recomano la integral ecològica, que, tot i que és més cara que la farina comuna, val la pena tastar-la, ja que el kamut ha sobreviscut sense millores genètiques ni manipulacions transgèniques: és autèntica! Ah!, i no tingueu por de donar-hi un toc amb un bon formatge curat com el pecorino romà, el grana padano o el parmesà, que a més de tenir molt de calci són formatges dolços i saborosos i amb una gran història i tradició.

El formatge grana padano en concret és un formatge de pasta dura, amb una estructura granulosa i amb denominació d’origen protegida, i per això ha estat inclòs entre els productes més prestigiosos que ofereix garanties sobre l’origen i el mètode de producció: autèntic i important! En fi, que a més de bo és saludable. Per a la salsa carbonara, cal tenir en compte que els ous han de crear una salsa cremosa i no quallar, per tant, cal posar la pasta calenta escorreguda i fer la barreja lluny de la calor directa. Cuinar pot portar-nos molta alegria, i si mengem acuradament, sabent que nosaltres som els cuidadors dels nostres cossos, més que els propietaris, podrem invertir aquest temps per nodrir el nostre esperit i transmetre l’autèntic amor.

La recepta

Ingredients (2-3 racions)

  • 250 g d’espaguetis de kamut (o espelta)
  • Mantega artesana (o oli d’oliva)
  • 3 grans d’all laminats
  • 300 g de xampinyons bio
  • 2 ous i 1 rovell més
  • Pebre negre acabat de moldre
  • 50 g de pecorino romà ratllat (o parmesà)
  • Unes fulles de romaní picades

Preparació

  1. Bulliu la pasta en una olla amb força aigua segons el temps que marqui l’envàs perquè quedi al dente. Mentrestant, escalfeu lleugerament la mantega en una cassola gran (perquè els xampinyons tinguin espai i no bullin quan deixin anar l’aigua) i afegiu els alls laminats i els xampinyons rentats i tallats per la meitat o a quarts segons la mida. Sofregiu fins que els xampinyons agafin un to daurat.
  2. En un bol, barregeu bé els ous batuts, el rovell i força pebre negre acabat de moldre. Incorporeu gairebé tot el formatge ratllat, i reserveu la resta per servir. Escorreu els espaguetis reservant una mica d’aigua de la cocció i, a la mateixa olla, barregeu amb els xampinyons saltats i la barreja d’ous. Es pot afegir una mica d’aigua de la cocció per alleugerir-los. Barregeu-ho tot bé i serviu decorant els plats amb romaní i formatge ratllat.

Que en gaudiu,

Molta salut!

Cristina Arroyo
Cristina Arroyo

Tècnica en dietètica i nutrició, naturòpata, assessora nutricional i cuinera saludable