A més, la medicina xinesa considera els llegums un aliment que enforteix els ronyons i, en concret, els de color blanc, tenen un valor curatiu que influeix en l’element metall, cosa que afavoreix la salut dels pulmons i l’intestí gruixut.

Si als guisats de llegum hi afegim una tira d’alga kombu, aconseguim, a més de reduir el temps de cocció, millorar la digestió i aportar sals minerals i oligoelements. Cal afegir la sal marina quan hagin acabat de coure, ja que, si s’hi posa abans, és possible que la pell del llegum s’endureixi. Els aliments vegetals que contenen els nivells més alts de ferro són els llegums, cereals, figues, prunes, dàtils o fruits secs. L’associació amb la vitamina C, a més d’altres nutrients com el coure, la vitamina B12 o la clorofil·la, augmenten l’absorció del ferro vegetal. La diferència principal entre les mongetes blanques i els altres tipus de mongetes és que són més fàcils de pair pel seu tipus de fibra, que ajuda, a més, a reduir els nivells de colesterol i triglicèrids i a millorar el trànsit intestinal.

Les propietats nutricionals de la mongeta blanca es completen amb una aportació excel·lent de potassi, moderador de la tensió arterial, fòsfor, indispensable per a la memòria i el sistema nerviós en general, i magnesi, mineral que, en casos d’anèmia, ens va de primera per combatre la fatiga. En contra de la creença popular, l’aportació calòrica de la mongeta blanca és baixa, gràcies a l’efecte saciant de la seva fibra i a l’escassa aportació de greix. Si no teniu temps de coure les mongetes, podeu fer servir conserves de qualitat amb certificació bio. A Espanya actualment hi ha cinc indicacions geogràfiques protegides i una denominació d’origen protegida. Moltes regions les tenen com a ingredient principal dels seus plats més celebrats: mongetes del “ganxet” i de “santa Pau” a Catalunya; “bolinches” i “pilaricas” d’Aragó; mongetes del “barco de Avila”, ” judiones de la granja “, “Bañeza-León”, “Canela” de Castella; “La granja” i “Verdina” d’Astúries; “Guernika” i “Tolosa” del País Basc … Un superaliment de proximitat!

A aquesta crema de textura consistent i de sabor dolç li queda perfecte un toc refrescant i una mica àcid. Parlar de pomes és parlar d’un món sencer de sabors, colors, textures, i peculiaritats. Quant a la reineta, a Espanya se’n produeixen principalment dues varietats, que a més tenen denominació d’origen del Bierzo: la poma reineta blanca, de color predominantment verd, i la poma reineta grisa, de color marró grisós. Té una consistència densa i pastosa en tallar-la, més farinosa que altres varietats i un sabor agredolç que recorda una mica a la nou. És fàcil que la polpa adquireixi un toc marró pel seu contingut en ferro i, tot i que la pell amb el temps s’arruga i s’asseca, no perd gust sinó que s’intensifica. El consum habitual de pomes (ecològiques, si us plau!) prevé l’estrenyiment de les artèries coronàries i és una de les fruites amb més propietats antiinflamatòries de la mucosa gàstrica i de les parets intestinals.

Aquests superaliments del futur, com així ha anomenat la FAO els llegums, que ha declarat aquest 2016 com l’any internacional dels llegums, són una de les fonts de nutrients més completes que es troben sobre el planeta en forma de llavors en arbustos, plantes i arbres de tots els continents, i han estat utilitzats des de l’inici de la humanitat com a suport alimentari. Animeu-vos a incloure en la vostra dieta un dia a la setmana almenys una recepta saludable amb llegums; podeu provar de fer hamburgueses de llenties o de cigrons, hummus, cremes o amanides… Recuperareu el sabor de les tradicions i trencareu mites, perquè us asseguro que els gasos es poden evitar.

La recepta

Ingredients de la crema:

  • Mongetes blanques cuites (en remull 12 hores i cuites lentament)
  • Ratlladura de mitja llimona
  • Un pessic de comí en pols
  • Un gra d’all
  • Una mica de sal marina
  • Un got de brou de verdures o de suc de cocció de la mongeta

Bocins de reineta

  • Poma reineta amb pell (biològica)
  • Oli de coco verge extra de primera pressió en fred
  • Llavors de sèsam (o sal de sèsam)
  • Flocs d’alga nori (per decorar)

Preparació: Poseu a la batedora tots els ingredients de la crema i barregeu fins a obtenir una consistència cremosa i fina; si la voleu menys espessa hi podeu afegir el brou de verdures o el suc de cocció de les mongetes. Salteu en una mica d’oli de coco els daus de la poma fins que estiguin daurats i serviu la crema en bols individuals; decoreu amb el bocins de poma, sèsam i alga nori.

Que en gaudiu,

Molta salut!

 

Cristina Arroyo

Cristina Arroyo
Tècnica en dietètica i nutrició, naturòpata, assessora nutricional i cuinera saludable