Menjar sense gluten o consumir-ne menys és una opció personal presa des de la llibertat de cadascú que cal respectar. Des d’Etselquemenges, tenim clar que el consum excessiu de gluten pot generar, en molts casos, una inflamació intestinal que predisposa a problemes importants, com la dificultat d’absorbir bé els nutrients i, com a conseqüència, dèficits nutricionals, afeccions neurològiques, osteoporosi i malalties relacionades amb el fetge, el sistema nerviós i la pell. No només ho constaten ja nombrosos estudis científics sinó que fa molts anys que el nostre equip de nutricionistes ho veu a la Consulta d’Etselquemenges. I cada vegada que hem retirat el gluten a un pacient, la seva simptomatologia digestiva ha millorat.

El gluten fa mal a tothom? O dit d’una altra manera: tothom hauria de deixar el gluten? Depèn.

Si no teniu cap símptoma, probablement poden estar passant dues o tres coses:

  1. El gluten que mengeu és de pans elaborats amb una bona massa mare i amb blat integral de qualitat.
  2. En mengeu poca quantitat.
  3. No noteu cap molèstia gràcies als dos primers punts, a l’edat o al fet que la resta d’hàbits de vida que teniu us ajuden a evitar que el cos se us inflami.

Comprovem primer que no teniu cap símptoma digestiu ni extradigestiu que puguem relacionar amb la ingesta excessiva de gluten:

  • Símptomes digestius: gasos, diarrea, restrenyiment, distensió abdominal, reflux, dolor, còlon irritable, dispèpsia.
  • Símptomes extradigestius: falta d’energia i cansament, migranyes, apatia, esgotament, problemes de concentració i memòria, irritabilitat, dermatitis i altres problemes de pell, confusió mental, dèficits nutricionals, infertilitat, avortaments.

El gluten pot provocar totes aquestes patologies? Sí. Sovint el còctel prové de la suma de diferents factors en els quals hi ha una alimentació processada excessiva amb molt de gluten -i potser no en sou prou conscients- i també altres factors que generen inflamació intestinal com l’estrès, la falta de descans i el sedentarisme i per això hi ha tanta gent amb aquesta simptomatologia i per això hi ha tants casos actualment de permeabilitat intestinal o inflamació crònica de baix grau. 

La quantitat de gluten que ingerim és molt important

Si fem un consum de gluten excessiu, segurament tindrem problemes com els que hem mencionat i, si aquests aliments són de mala qualitat (ultraprocessats i plens d’additius), encara pitjor.

Però, a més, el cos és savi i probablement, en la majoria de casos, ens avisarà que prenem massa gluten o que el seu origen no és el millor per a la nostra salut. Si els símptomes digestius i extradigestius empitjoren d’una setmana a una altra, reviseu què heu menjat diferent i sobretot reviseu les quantitats. No és el mateix menjar un entrepà de pam i mig comprat en qualsevol forn de mala qualitat que una petita llesca d’un pa integral de massa mare. No és el mateix menjar només aquesta petita llesca que després prendre un plat de macarrons (per molt que siguin integrals i d’espelta) i dos croissants petits per berenar.

I una reflexió final sobre la quantitat. Sempre penso que, com a societat, hem d’estar menjant molt gluten, perquè, si no, totes les cadenes de forns que tenim en aquest país, no existirien. I totes omplen safates i safates de tota mena de brioixeria cada dia, i gairebé n’hi ha tantes com bars. Algú s’ho menja això.

Per exemple, si hi ha dolor abdominal, inflor, problemes de pell, cansament, migranya, irritabilitat, és que l’intestí ja està inflamat i envia avisos. Si és el vostre cas, seria interessant provar una alimentació sense gluten perquè potser es tracta de l’anomenada sensibilitat al gluten no celíaca.

Si us trobeu en aquest punt, podeu provar de reduir el gluten i millorar la qualitat dels aliments que preneu i, una altra opció, si voleu tractar de millorar els vostres problemes de salut, és deixar-lo durant un període llarg de temps i comprovar en persona els beneficis que això us suposa.

Hi ha persones que m’han dit que els seus problemes no han millorat després de deixar el gluten. Això pot ser, en part, perquè la inflamació és profunda i hi pot haver altres causes que generin al·lèrgies, hipersensibilitat a diversos aliments i requereixin un abordatge més exhaustiu com podria ser una dieta sense FODMAP. Per això és interessant començar deixant el gluten i veure si aquesta simptomatologia desapareix, ja que la dieta FODMAP és molt més excloent, perquè elimina tots els hidrats de carboni fermentables.

El gluten no és necessari i no diem d’eliminar els hidrats

Sovint hi ha un fort debat entre la població sobre aquest tema. La població, en general, no està disposada a renunciar a productes alimentaris que menja sovint i aquest és el motiu que porta molts cops a confondre les coses. No és irresponsable eliminar el gluten de la dieta d’una persona perquè el gluten no és vital per a la nostra supervivència. Però, atenció! Quan parlem de gluten no parlem d’hidrats de carboni. Això també és una confusió habitual. Els hidrats de carboni sí que són un dels macronutrients necessaris per a l’organisme, igual que els greixos o les proteïnes. Però hi ha hidrats saludables i hidrats que no ho són, igual que els greixos. Hem de menjar hidrats de carboni complexos, d’absorció lenta i de qualitat. Hem d’aprendre a substituir el gluten que inclouen aliments que a sobre són processats per fonts d’hidrats de carboni saludables. I això és el que fem al “Repte 21 dies sense gluten“: ensenyar a les persones a menjar aliments saludables i nutritius que ens saciïn i ens satisfacin tant o més que el gluten d’un plat de macarrons o d’una pizza.

Amb la nostra tasca, lluny de contribuir a banalitzar una alimentació sense gluten, tenim l’objectiu de fer que la societat sigui cada vegada més conscient que cal una oferta més diversa a casa nostra i als establiments de restauració, on aliments com el pa, la pasta, les pizzes, la brioixeria i els processats ​​són omnipresents.

Aprendre a menjar sense gluten i en comunitat

Fer una dieta sense gluten a priori sembla complicat perquè, quan hi pensem, ens adonem que mengem aliments amb gluten des del matí fins a la nit en mil formats diferents.

Si no sabeu per on començar o ho heu intentat, però us falten més recursos i suport d’una comunitat que estigui en la vostra mateixa situació i voleu, alhora, poder resoldre tots els dubtes que us vagin sorgint, hem llançat la segona edició del “Repte 21 sense gluten”, per fer un pas més enllà en la vostra alimentació sense productes processats. El repte està basat en aliments reals, frescos i tan antiinflamatoris com sigui possible.

Vull aprendre'n!

Núria Coll
Núria Coll

Directora d'Etselquemenges.cat, Soycomocomo.es, la Consulta nutricional d'Etselquemenges.
Creadora del Cómo Como Festival

  @nurcoll   @nuria__coll