El potassi és un mineral que el trobem a les fruites i verdures fresques, entre altres aliments. Fins ara sabíem que és una part important de l’engranatge que s’ocupa de la contracció muscular i la regulació de l’activitat neuromuscular, entre altres funcions.

Però els seus beneficis sembla que no acaben aquí. Segons una investigació recent del departament de Medicina Clínica i Experimental de la Facultat de Medicina de la Universitat de Nàpols, una major ingesta de potassi redueix la probabilitat de tenir ictus o infarts cardiovasculars, dues malalties relacionades amb els mecanismes biològics on hi actua el potassi.

Tot i que la necessitat de potassi varia segons l’estil de vida de cadascú, s’aconsella ingerir uns 3,1 grams d’aquest mineral al dia de mitjana, però això no vol dir que haguem replantejar-nos els nostres menús. Simplement, fent una dieta equilibrada on la fruita, la verdura, els llegums, els cereals integrals (no els refinats) i la sal marina (no refinada) no hi faltin mai ja podem estar tranquils que de potassi no ens en faltarà. Ara bé, cal dir que un consum abusiu de cafè, alcohol, sucre, diürètics o medicaments augmenta la pèrdua de potassi a través de l’orina; i el consum desmesurat d’aigua pot afectar també a la pèrdua de minerals. Tanmateix, es recomana beure com a màxim 2L d’aigua al dia, i de manera espaiada al llarg del dia. Més enllà d’aquest llindar l’aigua només es filtra i s’emporta minerals.

De tota manera, no cal atipar-se de productes alts en potassi com plàtans o pinyes , perquè els minerals del nostre cos, com el magnesi, el calci, els sodi o el mateix potassi treballen en harmonia i han d’estar en equilibri perfecte els uns amb els altres: si hi ha una massa presència d’un d’aquests minerals s’inhibeix l’absorció d’un altre. Una dieta variada i equilibrada com la que divulguem a etselquemenges.cat és una garantia que els nivells dels minerals seran els adequats.

Núria Coll

Núria Coll
Directora d'etselquemenges