El director general de Veritas, Sílvio Elías, explicava aquest matí als periodistes de Madrid que Veritas vol dir veritat en llatí. Segurament fa catorze anys, en la primera roda de premsa a Catalunya, va respondre aquesta pregunta. Avui a Catalunya ningú se la fa, perquè ningú pensa ja en el nom d’un “nou” negoci ni exclama el que aplaudia una periodista madrilenya aquest matí en la innaguració: això per nosaltres és la bomba. “A Madrid no tenim res d’això. Desitjàvem que arribéssiu. A Barcelona en trobes per tot arreu i ens feia molta enveja”. I una altra exclamava sorpresa per telèfon a un company: “Todo, todo, todo es ecológico“.

Veritas, però, no pretén que el 100% de la cistella dels compradors sigui ecològica ni que els nous consumidors facin un canvi radical. “El canvi arriba a poc a poc, a mesura que la persona va agafant consciència i fa un canvi d’hàbits i no només compra bio sinó que deixa de comprar molts productes que, un cop ha decidit cuidar-se, deixarà de consumir. “A Veritas comences comprant només alguns productes, com ara els ous, els iogurts, i vas afegint-ne d’altres de mica en mica. Volem normalitzar la compra, anar a poc a poc, democratitzar-la”, afegeix Elías.

veritas-madrid

La moda bio ha arribat a Madrid fa temps però ha arribat sobretot al sector de la restauració, que comença a despertar i ja té una oferta flexiteriana més moderna i oberta als nous temps. Però amb botigues encara hi ha un gran buit i molts dels consumidors saludables havien de recórrer a herbolaris que no tenen una gamma d’alimentació gaire àmplia o bé estan més especialitzats en fitoteràpia i complementació. De fet, el gran fort en vendes de Veritas “és el producte fresc: verdures, fruita, ous, lactis i carn. “També és un gran moment per a les begudes vegetals, venem moltes hamburgueses vegetals, i si hi ha un producte o aliment que arrasa en aquests moments és el coco, detalla Elías.

veritas-muntatge

El producte fresc és el que més es ven de Veritas 

Per àrees, però, l’obrador de pa és un dels grans atractius de tots els Veritas, i a Madrid hi han dedicat un generós racó. “Fem nosaltres mateixos el pa perquè quan fa uns anys ens vam posar a buscar algú que ens fes pa ecològic amb massa mare i no el trobàvem; així vam decidir obrir el nostre propi obrador, que cada dia elabora pa i derivats de molts cereals diferents, integrals, etc”.

Amb aquest, ja en són 43.

Obrir a Madrid era un objectiu clar i evident en l’estratègia dels Supermercats Veritas. És on hi pot haver més consumidors conscienciats a menjar ecològic per volum demogràfic i pel target de client. De moment ha obert el primer al bell mig del barri de Salamanca, al carrer Lagasca 54, i l’any que ve en podríen venir més, a la capital. La idea és, sense voler córrer, teixir una xarxa d’uns quants Veritas a la capital. De moment, abans d’acabar el 2016, estan previstes unes quantes obertures més, com ara a Badalona (28 d’octubre) i San Sebastià, mentre que acaben d’obrir a Lleida i l’Hospitalet.

Fins ara Veritas és a Catalunya, Balears, Andorra i el País Basc. Ara a Madrid, i de moment es vol seguir treballant en aquests territoris i no obrir a cap altra comunitat autònoma. Durant la roda de premsa, Elías ha avançat que treballen per trobar locals més generosos a Madrid i a curt termini obrir un Terra Veritas madrileny per organitzar cursos i tallers com fan a l’espai del carrer Diputació de Barcelona.

 

Núria Coll
Núria Coll

Directora d'Etselquemenges.cat, Soycomocomo.es, la Consulta nutricional d'Etselquemenges.
Creadora del Cómo Como Festival

  @nurcoll   @nuriacoll