La Fira Biocultura, si es recorre amb temps, és sempre tot un descobriment de novetats. Les empreses es reserven sorpreses cada any i les donen a conèixer a la fira de referència del sector. Les propostes, un any més, passen pel menjar preparat i llest per consumir, el convenience, i es continua apostant per aliments sense gluten, paleo, vegans i ara, a més, sense oli de palma i, sovint, sense soja.

El públic saludable és cada vegada més exigent i, per això, fem esforços per reduir el xarop d’atzavara o d’arròs dels productes amb la dificultat que representa, ja que, el greix de palma ajudava a emulsionar alguns dels productes més venuts. M’ho comenta una cap de vendes d’una de les companyies del sector.

La irrupció en el gran consum ha fet que aquest 2017 comencin a conviure empreses amb doble marca que proposen menjar saludable ecològic i que, amb facilitat, ara els consumidors trobarem a les botigues de gran consum i no només a les especialitzades. El món bio d’avui busca essencialment saber combinar ingredients sans i bons i que organolèpticament funcionin. La paciència del consumidor de fa deu o vint anys, resignat a tastar menjar sa però avorrit fa temps que s’acaba i, ara, per molt sa que es vulgui menjar, el paladar mana i això és clau a l’hora de pensar, tastar i investigar quins han de ser els productes que ocupin l’oferta de les companyies.

Quines novetat trobareu a les botigues eco?

Amandin presenta els minibrics amb disseny infantil de llets vegetals com la de civada o la d’orxata, amb les receptes de sempre que els clients ja coneixen, amb densitat de matèria primera, que les fa denses i gustoses. Una altra de les novetats són els paquets de fruits secs a granel més enllà de les clàssiques cremes de fruits secs que ja ofereixen des de fa temps.

Vegetalia, en la seva aposta per les xips de kale, treu les Kale Xips Xocolata. Una altra novetat és la Sal negra, la Kala Namak, una sal sense refinar procedent de l’Himàlaia amb un color i un gust molt característic, que recorda a l’ou i que permet donar un toc especial a les receptes.

Natursoy és un dels referents a l’hora de treure novetats constantment. Una són els gustos nous de les seves famoses gelatines sense sucre i elaborades amb agar-agar, com la de pinya i coco i, entre tot el repertori d’hamburgueses, les noves de cereals que es presenten com una alternativa a les de tofu i que s’han elaborat amb cereals sense gluten com la Burguer Sarraceno, la Mijo Burguer o la Quinoa Burguer, la Veggieburger Barbacoa i la de formatge de cabra. La companyia de Castellterçol també presenta tota una gamma de formatges vegans: la bola de mozzarella, única al mercat, i el clàssic parmesà. Tot està elaborat amb farina de tramussos, midó de patata i cúrcuma. A més, aposta per xocolates de comerç just amb llet de coco, quinoa inflada o maca o per una nova gamma de pans alemanys de sègol amb proteïna, lli, chía, etc.

Salud Viva també és una de les companyies amb més rotació de producte i que constantment proposa innovacions, ingredients nous i combinacions noves. Ara presenta els xarops de garrofa, remolatxa i dàtil  com a substituts del sucre i també tota la nova gamma de lattes amb superaliments com el matcha, el cacau o la maca per substituir el clàssic cafè amb llet i no trobar-lo a faltar.

El baobab és la fruita tropical de moda i ja la comencem a veure amb sucs com el que distribueix +bio, el Matahi que es presenta amb guaranà i, per tant, és tota una beguda energètica o amb superaliments com el baobab en pols d’Iswari. La marca de superaliments també treu dos productes nous amb pols de proteïna, el Super Vegan Protein i el Super Green Protein, una altra de les modes més potents en el món saludable a dia d’avui i que ja s’ha consolidat als Estats Units. De fet, Finestra sul Cielo treu també un mix de llavors (carbassa, gira-sol, etc.) acompanyat de tamari que és el Protein snack i que també té una versió amb nabius.

Una altra de les novetats d’aquest any és el nou caldo de pastanaga Aneto, una beguda que prepara i cuida la pell gràcies a la pastanaga, rica en betacarotè. Amb aquest producte nou, Aneto continua l’aposta pels caldos funcionals que va engegar amb el depuratiu de carxofa.

El cafè, el te i les infusions sempre presenten novetats. Biocop amplia la carta d’infusions ecològiques i digestives.  Finestra sul Cielo ha presentat tota una línia de productes frescos entre els quals destaca el Vegan Kebab elaborat a partir de tempeh i que, fet a la planxa en un moment, recorda al gust dels kebabs més autèntics. La Vegan Paella, l’ensalada russa sense ou o el seitan amb tomàquet i olives són altres propostes de plats preparats que sota la marca Finestra sul cielo, Germinal o Vivibio ara trobarem al mercat. A més, Finestra fa una aposta única per la melca, un cereal sense gluten, amb un índex glucèmic baix, molt digestiu i que, per gruix i textura, es troba a mig camí entre l’arròs, el blat de moro i el búrgul.

Núria Coll
Núria Coll

Directora d’etselquemenges