Alimentació de 0 a 3

Inici / Alimentació de 0 a 3 26 de gener 2015

Set possibles problemes de les llets vegetals i els nens

Avui dia, hi ha molta informació científica, o no, sobre els inconvenients de beure llet animal. Per això, molts pares, prenen la decisió de no donar-ne als fills i la substitueixen per begudes vegetals amb base de cereals complets, llegums o fruita seca, també conegudes com a “llets, batuts o orxates vegetals”.

Però com són nutricionalment respecte de la llet animal? Són millors o pitjors?

Depèn de molts factors i segons l’escollida pot ser beneficiosa o perjudicial. Per tant, no és una decisió fàcil que es pugui prendre a la babalà. L’elecció hauria de variar en funció del creixement del nen fins a l’adolescència.

llets vegatls-730

Diferències més importants entre les begudes vegetals i les llets animals senceres:

  1. Quantitat de proteïnes: en té més l’animal, a excepció de la de soja, que pot ser similar i també amb un bon valor biològic, tot i que té altres inconvenients. (*Consulteu el meu article de la soja)
  1. Quantitat de greix: en té més l’animal, tret de la de soja no light, que s’assembla a la sencera; amb la diferència que el greix és vegetal i més saludable.
  1. Quantitat de calci: depèn de si s’ha enriquit amb calci o no. En el cas de les vegetals, cal valorar:
  • Si és bio o no, i si està enriquida o no: bio (enriquida amb algues riques en calci) o no bio (enriquida amb minerals càlcics). Segons el tipus de font de calci, serà més o menys assimilable. També serà més o menys adequada segons l’edat del nen, ja que cal evitar un excés de iode provinent de les algues i una possible acceleració del metabolisme.
  • La varietat de cereal, llegum o fruita seca triat (pot tenir de manera natural més o menys calci).
  • L’edat del nen determina que les pugui prendre totes, un tipus o només una certa quantitat.
  • Si pren altres aliments enriquits amb calci.
  • Si fa una dieta equilibrada.
  • Les necessitats específiques del nen.
  1. Quantitat de B12: depèn de si s’ha enriquit o no. En el cas de les vegetals, pot ser més interessant o més perjudicial segons si el nen:
  • És vegetarià.
  • Pren algun complement, sobretot si és vegà o té anèmia.
  • Menja un excés de proteïna animal.
  • Pren altres aliments enriquits amb vitamina B12.
  • Fa una dieta equilibrada.
  1. Quantitat de vitamina D: depèn de si s’ha enriquit o no. Si triem una beguda vegetal cal valorar:
  • L’estació de l’any.
  • Si pren el sol o no.
  • El país on visqui.
  • Si fa una dieta equilibrada o no (consum de peix blau, ou, derivats lactis…).
  • Si pren cap complement (avui dia els pediatres els recomanen als nadons lactants).
  • Si pren altres aliments enriquits amb vitamina D, com els cereals de l’esmorzar, iogurts…
  1. Varietat de la llet: segons el tipus, la llet animal té propietats diferents (és més bona alternativa la de cabra o ovella que no pas la de vaca). Les vegetals tenen les propietats del cereal, llegum o fruita seca triat i poden anar més bé o més malament segons cada cas (restrenyiment, diarrea, celiaquia, al·lèrgia a la fruita seca…). Per tant, com a pares tenim més joc segons les necessitats de cada nen.
  1. Bio o no: si el nostre fill pren llet animal, hauria de beure-la ecològica per evitar alguns dels inconvenients que té aquesta llet. En les vegetals, depèn de tots els factors comentats abans, entre d’altres.

En resum, la llet vegetal més semblant a l’animal és la de soja normal (no light), però aquesta última té alguns inconvenients: és poc digestiva, es perden nutrients en la fabricació i té fitoestrògens que poden alterar les hormones sobretot dels nens mascles. Per tant, hi ha altres llets vegetals que són una alternativa molt més recomanable.

Com veieu hi ha tantes variants i hi ha tant en joc (salut i creixement dels infants), que no és una decisió fàcil: cal informar-se més i posar-se en mans de dietistes o nutricionistes experts.

Si voleu una mica d’orientació sense cap mena de cost sobre quines val més comprar, quines són les millors marques, les quantitats que cal prendre’n, com augmentar la proteïna, el greix, el calci, les vitamines B12 i D, per evitar dèficits sense els inconvenients de la llet animal, us podeu subscriure a www.qisana.com i rebreu un correu amb la informació.

Article escrit per:

olga brunnerOlga Brunner López

Dietista i coach nutricional de Qi-sana: www.qisana.com

Presidenta d’ADITEC (Associació de Tècnics Dietistes de Catalunya)

Professora del Tècnic Superior en Dietètica.

PUBLICITAT

amunt

Tens el colesterol suposadament elevat? Doncs no et perdis la xerrada de divendres, 24 de març d'en Marc Vergés.