Prunes umeboshi

Segons els principis de la cuina macrobiòtica, tant els amaniments com els condiments s’han d’utilitzar de manera moderada i cal aprendre a regular-ne bé les quantitats. El motiu és que tenen una important funció nutricional, fins i tot per damunt de la gustativa. De la mateixa manera que la resta d’ingredients, els condiments es trien per aconseguir una alimentació energèticament equilibrada, segons els principis del yin i el yang. Us expliquem breument quins són els 5 més habituals:

  1. Sal marina sense refinar. Rica en minerals i oligoelements, és el condiment bàsic que s’obté del processat simple d’aigua de mar assecada al sol, sense additius. És preferible usar-la només per cuinar i no a taula, perquè es dissol amb la calor.
  2. Miso, shoyu i tamari. El primer és una pasta de soja fermentada amb sal marina (d’ordi, arròs, soja o sèsam) que conté enzims digestius i n’hi ha prou amb una culleradeta de cafè per cada tassa o plat. En canvi, el shoyu i el tamari s’obtenen a partir de la fermentació aeròbia de la soja amb sal marina. El tamari, a diferència del shoyu, no porta blat.
  3. Vinagre d’arròs integral. Aquest vinagre és menys àcid que el de poma o el de vi. És ric en aminoàcids i resulta un poderós antisèptic que pot utilitzar-se per elaborar maioneses i salses.
  4. Umeboshi. Una varietat de prunes fermentades amb sal marina que neutralitza els microbis perjudicials i ajuda a fer la digestió. Té un sabor una mica agre i força salat. També es considera un aliment altament desintoxicant i alcalinitzant del medi intern que, a més, fa pujar les defenses.
  5. Sal de sèsam (gomashio). S’obté de torrar i triturar sèsam amb sal marina. És ric en minerals i aminoàcids i resulta una excel·lent font de calci que aporta textura a les amanides i als plats de verdures.

Naturals, purs i artesanals

És molt important que escolliu sempre condiments d’origen natural i de cultiu ecològic, que estan lliures de compostos sintètics i sense pasteuritzar. Igualment, evitareu els condiments refinats, ensucrats i aromàtics, així com les espècies picants i les herbes comercials, que moltes vegades estan adulterades o processades artificialment.

Més informació

 

Mireia Marín Antón. Dietista i experta en nutrició